سیدفریدالدین معصومی تاکید کرد: قطعا بخش خصوصی تمایل دارد که در حوزه تجدیدپذیرها ورود کند اما با اتفاقی که در PPA رخ داده هیچ فعال بخش خصوصی به این حوزه ورود نخواهد کرد و بسیاری از کسانی که وارد عرصه احداث نیروگاه تجدیدپذیر نشده‌‌‌اند، کار را متوقف خواهند کرد.

این فعال صنعت نیروگاهی در ادامه، با انتقاد از لغو مجوز فروش برق تشویقی توضیح داد: ما نامه‌‌‌نگاری‌‌‌هایی کردیم که اگر قرار است برق تجدیدپذیر وارد شبکه شود باید صرفه داشته باشد چرا که هیچ شرکتی صرف مسوولیت اجتماعی وارد این عرصه نمی‌شود؛ زیرا نرخ ارز همچنان بالا می‌رود و مکانیزم‌‌‌های هزینه در نظر گرفته نشده است، ضمن اینکه صادرات انحصاری شده و نه تنها در این زمینه رشد نداشتیم بلکه کاهش نیز داشته‌‌‌ایم، به طوری که در تابستان امسال ۱۷۰ مگاوات برق وارد کردیم. وی اضافه کرد: ‌‌‌ نتیجه آن، این شده که کشور عربستان وارد مذاکره با عراق برای صادرات برق شده و حتی بازارهای ترکیه، افغانستان و عمان را که آمادگی دریافت برق از ما داشته‌‌‌اند را از دست دادیم و علاوه بر آن به لحاظ سیاسی نیز ضربه خوردیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر همچنین، با بیان اینکه ما طرحی ارائه کردیم که بتوانیم بحران صنعت برق را حل کنیم، اظهار کرد: یکی از راهکارهای کوتاه‌مدت، تاکید روی نیروگاه‌‌‌های خورشیدی بوده چرا که ما به لحاظ انرژی خورشیدی، مزیت نسبی داریم ضمن اینکه زمان احداث آن کوتاه است اما به درستی استفاده نمی‌‌‌کنیم. وی تاکید کرد: چنانچه بخش خصوصی ورود کند، در کوتاه‌مدت به راحتی مشکل برق کشور حل خواهد شد زیرا زمان پیک تولید برق خورشیدی و همچنین نیاز به مصرف برق در تابستان است که این نیروگاه‌‌‌ها در آن زمان امکان تولید دارند.

معصومی با بیان اینکه ما در حال حاضر ۲۰۰‌میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم،  افزود: مشکل دیگر ما عدم‌تسهیلات ارزان‌قیمت است ضمن اینکه صندوق توسعه ملی نیز پولی برای در اختیار گذاشتن ما ندارد.

وی سپس اظهار کرد: ‌‌‌ هدف ما این بود که جزو سه شرکت برتر نیروگاهی از لحاظ توسعه ظرفیت نیروگاهی، تکمیل زنجیره برق و فناوری نوین باشیم، اما با تمام مشکلات، با بدهی و مطالبات انباشته نیز مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر اضافه کرد: ‌‌‌ با وجود این شرایط و به‌رغم عدم‌همکاری دولت، توانسته‌‌‌ایم ۹۰‌درصد بدهی‌‌‌های خود را پرداخت کنیم و چند پروژه نیز در این شرایط اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه توانسته‌‌‌ایم پروژه‌‌‌های قشم و لامرد را به افتتاح برسانیم، ادامه داد: ضمن اینکه در جزیره ابوموسی نیز که پروژه نیروگاهی اجرا کردیم و در تابستان امسال، حتی یک ثانیه هم خاموشی نداشته‌‌‌ایم.

معصومی سپس، با بیان اینکه نیروگاه گیلان از جمله نیروگاه‌‌‌هایی است که به بورس رفته است، گفت: در حوزه فناوری‌‌‌های جدید نیز ورود کرده‌‌‌ایم تا هزینه‌‌‌ها را کاهش دهیم و در این خصوص، از مسیر سیستم‌های سخت‌‌‌افزاری و استفاده از روبات‌‌‌ها، شست‌‌‌وشوی پنل‌‌‌ها را انجام می‌‌‌دهیم و به این ترتیب پروژه‌‌‌ها را اقتصادی‌‌‌تر می‌‌‌کنیم.

وی اظهار کرد: همچنین، سعی کردیم با استفاده از فناوری، هزینه‌‌‌ها را نیز کاهش دهیم به طوری که وزارت نیرو بنا دارد ۱۰‌هزار مگاوات تجدیدپذیر وارد شبکه برق کند ما نیز نقش داریم.

معصومی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به پروژه نیروگاه کوشک یزد که امروز  وارد مدار می‌شود، گفت: این پروژه باکیفیت‌‌‌ترین نیروگاه کشوراست که عملیات اجرایی آن اواخر آذرماه سال گذشته آغاز شد و ابتدای تیرماه امسال به شبکه برق متصل شد. این نیروگاه ۱۰ مگاواتی یکی از بهترین‌‌‌ نیروگاه‌‌‌ها به لحاظ فنی بوده و بابت آن ۵‌میلیون یورو هزینه شده است.