اروپا پس از یک زمستان سرد و طولانی که ذخایر گاز این منطقه را تحلیل برد، با بحران کمبود انرژی روبه روست. پر کردن ذخایر به دلیل محدود شدن عرضه از سوی روسیه و نروژ کار راحتی نبوده و اروپا را ناچار کرده است در بازار محموله‌های تک برای خرید گاز طبیعی مایع رقابت کند. سرعت کم باد هم مشکلات انرژی اروپا را پیچیده کرده و باعث شده است نیروگاه‌ها سوخت‌های فسیلی کثیف‌تر را برای پر کردن خلأ در تولید نیرو بسوزانند. مارکو سالفرانک، مدیر معاملات کالای اروپایی در اکسپو سولوسنز در مصاحبه‌ای در کنفرانس اخیر گازتِک دبی گفت: ما در بازار زغال سنگ هم شاهد محدودیت عرضه هستیم. سود نیروگاه‌های زغال سوز مثبت شده و تولید آنها افزایش پیدا کرده است. قیمت‌های انرژی در اروپا درست زمانی افزایش پیدا کرده که این منطقه توافق اقلیمی بلند پروازانه‌ای را برای مقابله با تغییرات جوی دنبال می‌کند. بازگشت زغال‌سنگ احتمالا مذاکرات سیاستمداران اروپایی را در نشست امسال سران جهان در اسکاتلند دشوار می‌کند، زیرا در حال حاضر سران کشورهای اروپایی از انگلیس گرفته تا اسپانیا و ایتالیا نگران خشم رای‌دهندگان از افزایش هزینه‌های انرژی هستند.

به گفته معامله‌گرانی که به دلیل محرمانه بودن معاملات حاضر نبودند نامشان فاش شود، محموله ۵۰ هزار تن روز جمعه برای تحویل در قطب آمستردام-رتردام-آنتورپ معامله شد. تنها قیمت محموله‌های تک نیست که افزایش پیدا کرده و بهای معاملات برای تحویل در سال آینده حداکثر ۱/ ۴درصد صعود کرده و به ۱۳۹ دلار در هر تن رسیده که بالاترین قیمت این معاملات از سال ۲۰۰۸ است. تقاضای رو به رشد از سوی نیروگاه‌ها ذخایر موجود در بنادر اروپایی را کاهش داده است.

عرضه زغال‌سنگ در پی بارندگی سنگین در کلمبیا و اندونزی که تولیدکنندگان بزرگی به شمار می‌روند، کاهش پیدا کرده است. بعضی از معادن در نقاط دیگر به دلیل پاندمی تعطیل شده‌اند. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معدنی جدید در سال‌های اخیر تقریبا متوقف شده است، زیرا بانک‌ها وام‌دهی به شرکت‌های زغال سنگ را در راستای تلاش جهانی برای خنثی کردن بدترین پیامدهای تغییرات اقلیمی، کاهش داده‌اند.