چالش‌های وزارت نیرو در دوران کرونا

اما نکته مهم که در این مرحله باید به آن توجه کرد این است که تغییر سبک زندگی مردم نباید الگوی مصرف را تحت الشعاع قرار دهد و علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، از مصرف بی‌رویه آب نیز نباید غافل بمانیم. راهکارهای متعددی در این راستا به ذهن خطور می‌کند که شاید بتوان به استفاده از شیرهای آب هوشمند با چشمی الکترونیکی و... اشاره کرد، اما مشکل اصلی ورود به فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی آبی بوده که البته طبق پیش‌بینی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، فراگیری ویروس ممکن است در فصل گرما کمتر باشد، اما در واقع چالش پیش‌رو بزرگ‌تر و مهم‌تر است، چرا که در اسفند و فروردین‌ماه ۴۰ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم و بلافاصله با شروع فصل گرما این روند مصرف آب نیز ادامه خواهد داشت که در این‌ صورت مصرف وسایل سرمایشی آبی به آن اضافه شده و بحران را در زمینه مصرف آب به اوج خود خواهد رساند.            

  راهکارهای کاهش مصرف آب

 یکی از راهکارهای مهم در این زمینه، استفاده از کنتورهای آب هوشمند با در نظر گرفتن ظرفیت قراردادی و الگوی مصرف هر خانوار است. به‌گونه‌ای که کنتورهای هوشمند علاوه بر اینکه قرائت‌گر دستی را حذف و اطلاعات خود را به‌صورت خودکار به مرکز ارسال می‌کنند، صرف‌نظر از اشتباهات قرائت‌گر دستی در ثبت رقم کنتور، این کنتورها نقش بسزایی در زمینه فاصله‌گذاری هوشمند و کاهش تردد ایفا می‌کنند. علاوه بر آن مشترک با اپلیکیشنی که در اختیار دارد می‌تواند میزان مصرف، نشتی داخل ساختمان، استفاده بالاتر از الگوی مصرف را به‌صورت ریالی و حجمی مشاهده و مدیریت مصرف کند که این موضوع هم به اقتصاد خانوار و هم به مدیریت مصرف کمک شایانی خواهد کرد.            

باید پذیرفت طرح‌های فاصله‌گذاری هوشمند نیازمند ابزارهای هوشمند الکترونیکی و مکانیکی بوده که از مهم‌ترین این ابزارها کنتورهای با دقت بالا و کاملا هوشمند بر بستر امن شبکه داخلی است که هم برای مشترکان خانگی، اداری، صنعتی، اماکن و... قابل ‌استفاده بوده وهم یک سیستم مدیریت جامع مدیریت مصرف را در اختیار شرکت‌های آب و فاضلاب و در سطح کلان در وزارت نیرو قرار می‌دهد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که شیوع بیماری‌ها و ویروس‌های خاص از جمله ویروس کرونا، شاید مقطعی و امکان عبور از بحران وجود داشته باشد، اما فرآیندها و وسواس‌های ذهنی ناشی از آن تا مدت‌ها مردم را درگیر کرده و نیازمندی دائمی به این نوع از سیستم‌های هوشمند را لازم و ملزم یکدیگر می‌کند. با توجه به اقلیم ایران (اقلیم‌های خشک و نیمه‌خشک) و با اشاره به شرایط بحرانی سفره‌های آب زیرزمینی، همواره در فضاهای سبز بوستان‌ها و همچنین برای مدیریت آبیاری مراتع و مزارع، «کنتورهای هوشمند نسل جدید» جزو لاینفک نیاز فعلی و آتی کشور در این زمینه خواهد بود.