سیدمحسن میرصدری، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه صنایع انرژی (اپیل) با اعلام این مطالب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: این شرکت دانش‌بنیان، قابلیت انجام آزمون‌ها در محل خود و در محل مشتری را دارا است. همچنین میرصدری به آزمون‌های صادراتی و وارداتی نیز اشاره کرد که با سازمان ملی استاندارد در این زمینه در تعامل‌اند و گفت: برخی کشورها خصوصا جهان سوم وقتی می‌خواهند قرارداد خارجی ببندند در ابتدا تجهیزات باکیفیت خود را ارسال می‌کنند؛ اما پس از انعقاد قرارداد، کیفیت را پایین می‌آورند! اپیل در این زمینه با برخی شرکت‌های صادراتی در تعامل است تا بتواند این اطمینان را به کارفرمای خارجی بدهد که تجهیزات صادراتی از ایران کیفیت خوبی خواهند داشت.

وی به فعالیت‌هایی که در آزمایشگاه انجام می‌گیرد اشاره کرد و افزود: آزمون‌های تابلو برق و پست کمپکت، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات پزشکی الکترونیک، چراغ و ال‌ای‌دی، موتور، ژنراتور، ترانسفورماتور، مقره، سیم و کابل، یراق‌آلات، کلید و فیوز، سکسیونر و دژنکتور، کنتور برق و آب، تجهیزات آی‌تی (لپ‌تاپ، موس، دوربین و...) لوازم خانگی، کف‌پوش عایق و... از جمله آزمون‌هایی است که در این آزمایشگاه انجام می‌شود. به گفته بازرس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، چنین فرآیندی در سال‌های گذشته در هیچ آزمایشگاه داخلی فراهم نبود؛ اما درحال‌حاضر بیش از ۸۵ درصد آزمون‌ها در آزمایشگاه اپیل، امکان‌پذیر است و باقی آزمون‌ها که امکان آن در داخل وجود ندارد به خارج از کشور ارسال می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن آزمایشگاه‌های البرز همچنین به طراحی سیمولاتورهای‌ آزمایشگاه‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: سیمولاتور شبکه قدرت و از مرحله تولید، انتقال، توزیع تا مصرف برق را شبیه‌سازی می‌کند و طراحی آن با همکاری پژوهشگاه نیرو بومی‌سازی شده است. اتفاقی که نتیجه‌اش استفاده در داخل و صادرات به خارج از کشور بوده است. وی افزود: طراحی چنین آزمایشگاه‌های تخصصی تنها از طریق چند کشور مانند انگلیس، سوئد، کانادا و چین صورت می‌گیرد. البته ۹ سیمولاتور شبکه قدرت را شرکت توانیر در یک اقدام ارزشمند از ما خریداری و به تعدادی از دانشگاه‌های دولتی در مناطق محروم اهدا کرده و قرار است ۱۰ سیمولاتور شبکه قدرت دیگر نیز خریداری شود که به دانشجویان رشته برق بسیار کمک خواهد کرد تا بتوانند کارکرد عملی سیستم نیروگاهی، خط انتقال و شبکه توزیع را به خوبی تجربه کنند.

بازرس سندیکای صنعت برق با بیان اینکه به منظور فعالیت‌های بین‌المللی نیاز به اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی بوده است، ادامه داد: برای فعالیت‌های خارجی به گواهینامه‌هایی نیاز است که به شبکه جهانی متصل باشد و سازمان ملی استاندارد کشور تنها در زمینه شرکت‌های بازرسی به این شبکه جهانی متصل است و در بخش آزمایشگاهی هنوز این امکان را ندارد. به همین منظور از دو منبع گواهینامه ایزو آی‌ای‌سی ۱۷۰۲۵ را اخذ کردیم که توسط یکی از این منابع به شبکه بین‌المللی جهانی وصل هستیم. برهمین اساس میرصدری گفت: با اخذ مجوز بین‌المللی درحال‌حاضر آزمایشگاه اپیل در زمینه تست تجهیزات تولیدات داخلی و بازرسی فنی مورد تایید نهادهای زیرمجموعه اتحادیه اروپا قرار دارد. گواهینامه اتکس که برای تجهیزات ضدانفجاری اجباری است؛ از جمله دیگر فعالیت‌هایی است که مدیرعامل اپیل به آن اشاره کرد و گفت: از حدود ۷ سال پیش برای سهولت اعطای گواهینامه اتکس به تولیدکنندگان، آزمایشگاه‌هایی را تاسیس کردیم؛ به‌طوری‌که درحال‌حاضر تنها آزمایشگاه آکرودیته ضدانفجار در داخل کشور هستیم که مورد تایید اتحادیه اروپا است.

میرصدری با بیان اینکه تضمین کیفیت، فعالیت دیگری است که در اپیل انجام می‌شود گفت: فرآیندی وجود دارد به نام کیو‌ای آن‌که نشان می‌دهد کارخانه توانمندی آن را دارد تا مشابه نمونه‌ای که به آزمایشگاه آورده را بازهم تولید کند یا خیر. این گواهینامه سه سال اعتبار دارد و سالی یک‌بار این آزمون‌ها انجام می‌گیرد. اگر احساس شود کارخانه‌ای از کیفیت تولید خود دراین مدت زده است، بلافاصله اعلام می‌شود تا آن کارخانه تعلیق شود. این اتفاق این اطمینان را به کارفرما می‌دهد که نمونه‌های تولید شده کیفیت مطلوبی دارند.

ضعف قانون در زمینه تولیدات سیم و کابل استاندارد از جمله نقدهایی است که مدیرعامل شرکت آزمایشگاه صنایع انرژی به آن اشاره و عنوان کرد: قانونی کردن این موضوع باید از طریق سازمان استاندارد یا انجمن صنفی صورت گیرد. این اتفاق به دلیل هزینه‌بر بودن انجام نمی‌گیرد. وی علت این موضوع را هم به این دلیل دانست که تعرفه‌های آزمون سازمان ملی استاندارد پایین هستند و هر چه انتقاد هم کرده‌اند بی‌فایده بوده است. وی درباره برنامه‌های توسعه‌ای آزمایشگاه اپیل گفت:‌ یکی از نیازهای کشور در زمینه آزمون‌های پاور است که آزمایشگاه اتصال کوتاه گفته می‌شود. این آزمایشگاه یکی از حلقه‌های مفقودی است که باعث شده سبد کالای آزمایشگاه‌های ایران کامل نشود. درحالی‌که انجام چنین آزمونی در خارج از کشور، به‌طور متوسط ۳۰ هزار یورو هزینه می‌برد که قبل از تحریم به هلند و ایتالیا ارسال می‌شد و بعد به رومانی؛ اما آنها هم قطع رابطه کرده‌اند و درحال‌حاضر با چند آزمایشگاه در اسپانیا و چین فعالیت داریم. میرصدری اظهار کرد که در راستای ایجاد آزمایشگاه قدرت در ایران، شرکت اپیل، پژوهشگاه نیرو، صندوق پژوهش و فناوری و جهاددانشگاهی علم و صنعت اقدام به تاسیس شرکتی جهت انجام این امر مهم کرده‌اند.

رییس هیات‌مدیره انجمن آزمایشگاه‌های البرز اعلام کرد مالیات، بیمه، تعرفه و دریافت تسهیلات ارزان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌های آزمایشگاه‌های مرجع است و گفت: فعالیت آزمایشگاهی در ایران سودی ندارد؛ آن‌هم با تعرفه‌های حال‌حاضر؛ اما بیمه و مالیات این موضوع را نمی‌پذیرند. سازمان ملی استاندارد نیز می‌گوید برای افزایش تعرفه اقدام کرده اما سازمان حمایت این موضوع را نپذیرفته است. در صورتی که اگر با آزمایشگاه‌ها همکاری صورت گیرد گامی برای افزایش کیفیت، صادرات و ارزآوری است. آزمایشگاه در سه مبادی ورود، تولید و صادرات می‌تواند حضور موثری داشته باشد. در این وضعیت باید به شرکت‌های دانش‌بنیان تکیه کرد. برای همین باید با چنین شرکت‌هایی در شرایط تحریم، کمک و همراهی کرد تا بتوان راحت‌تر از این مرحله سخت عبور کنیم.