یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

اصلاح قیمتی پس از رشدهای ممتد
دیروز شاخص کل با افت ۳۰۵ واحدی (۵/ ۰ درصدی) در ۶۵ هزار و ۱۱۹ واحد متوقف شد. می‌توان افت روز گذشته شاخص پس از ۵ روز معاملاتی را به دلیل اصلاح قیمتی دانست. با اینکه در ابتدا نگرانی از فشار فروش حقوقی‌ها افت پرشتاب شاخص را رقم زد اما در ادامه حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «اخابر» و «فارس» با بیشترین تاثیر مثبت، مانع از افت شدید شاخص شد که خوش‌بینی میان حقیقی‌ها را بازگرداند. با اینکه شباهت‌هایی میان رفتارهای سفته‌بازی گذشته و عملکرد فعلی وجود دارد، اما هم‌اکنون شاهد حذف کامل ریسک سیستماتیک ناشی از رفع تحریم‌ها هستیم. انتظار می‌رود رفع تحریم‌ها با تغییر سودآوری شرکت‌های بورسی بتواند رشد پایدار و منطقی بازار بر اساس عملکرد اقتصادی را رقم بزند. اما همچنان افت قیمت‌های جهانی کالاها و نرخ بالای سود سرمایه‌گذاری بدون ریسک همچنان موانع رشد بورس هستند.




باقیمانده‌های عوامل روانی در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی مواجه شد. فضای روانی ناشی از گشایش سوئیفت (ارتباط بانک‌ها با این شبکه جهانی) بر نرخ دلار فشار وارد کرد. به نظر می‌رسد نوسان‌گیران در این بازار به دنبال ایجاد فضای روانی و افت نرخ دلار هستند، در ادامه نیز با تخلیه هیجانات و رشد قیمت‌ها، فروش را در دستور کار خود قرار می‌دهند. در ماه‌های گذشته رئیس کل بانک مرکزی به یکسان‌سازی نرخ دلار در پس از اجرای برجام اشاره کرده بود. همچنین، انتظار تقویت سمت عرضه فشار را بر نرخ ارز نگه داشته است. با این حال، تاکید مسوولان اقتصادی مبنی بر کنترل این بازار و نه دخالت، در کنار عوامل حمایتی مانند رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی و همچنین نگرانی از تضعیف سمت عرضه در قیمت‌های پایین نفت، از نرخ‌ها در بازار ارز حمایت می‌کند.




حرکت با احتیاط سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت ۹۲۱ هزار تومان معامله شد. در شرایط نوسانات اندک اونس طلای جهانی، افت نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. اونس طلای جهانی در تقابل فشار شاخص دلار و رشد تقاضای محافظه‌کارانه با افت بازارهای سهام، نوسان اندکی را تجربه کرد. اما به نظر می‌رسد معامله‌گران سکه نسبت به اونس طلای جهانی کم واکنش هستند. امری که باعث تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) نزدیک به دو هفته شده است. همچنین به نظر می‌رسد نوسانات نرخ دلار به دلیل رفع تحریم‌ها رفتاری منطقی باشد. اما احتیاط معامله‌گران نسبت به رشد نرخ دلار، باعث تعمیق حباب منفی شده است. در صورت تداوم رشد پایدار نرخ دلار و مقاومت کف ۳۶۰۰ تومانی انتظار می‌رود قیمت بازاری سکه به ارزش ذاتی آن نزدیک شود.




تقابل عوامل بر اونس
دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۹۰ دلار معامله ‌شد. روز گذشته شاهد تقابل فشار شاخص دلار و افزایش تقاضای محافظه کارانه اونس بودیم. افت بازارهای سهام اروپا و آسیا با قیمت نفت و چشم انداز مبهم اقتصاد چین عامل رشد تقاضای اونس بود. همچنان نشانه‌های کند شدن رشد اقتصادی چین با ریزش بازار سهام و آمارهای اقتصادی این کشور نگرانی‌ها از فرار سرمایه بیشتر از این کشور را ارائه می‌دهد. امری که می‌تواند با سرایت به سایر بازارها تقاضای محافظه‌کارانه اونس را افزایش دهد. همچنان با اینکه انتظار برای افزایش نرخ بهره آمریکا وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند افت اخیر قیمت و اثرات ضد تورمی آن می‌تواند این روند را کندتر کند. همچنین کارشناسان معتقدند اثرات ضدتورمی نفت می‌تواند تشدید سیاست‌های انبساطی اتحادیه اروپا را به همراه داشته باشد که خود عامل تقویت شاخص دلار خواهد بود.




جذابیت «تسه»ها در شرایط کنونی مسکن
دیروز اوراق تسهیلات اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد اندک ۰۱/ ۰ درصدی به قیمت ۸۰ هزار و ۹۷۸ تومان معامله شدند. همچنان قیمت «تسه»ها در بالاترین سطح از ۲۳ اسفند ۹۳ قرار گرفته است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت اوراق و نرخ سود، این اوراق در مقابل رشد پرشتاب مقاومت می‌کنند. به‌صورتی که شاهد افت قیمت اوراق با نماد معاملاتی جدید از سقف ۹۰ هزار تومانی هستیم. در صورت ترکیب اوراق جدید و پیشین نرخ سود به ۴/ ۲۳ درصد می‌رسد. همچنان کارشناسان بر بالا بودن نرخ سود وام تاکید دارند. اما افزایش سقف وام و امکان تامین بخشی از وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن، جذابیت وام را در شرایط ثبات کنونی قیمت مسکن به وجود آورده است. کارشناسان با توجه به اقدامات دولت در زمینه تقویت سمت تقاضا بازگشت تدریجی رونق را به این بازار دور از انتظار نمی‌دانند.




رفت و برگشت قیمتی در بازار نفت
دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۲۹ دلار معامله ‌شد. در اولین روز معاملات جهانی پس از رفع تحریم ها، قیمت برنت به کمترین میزان از نوامبر ۲۰۰۳ رسید. معاون وزیر نفت ایران از افزایش صادرات تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز پس از رفع تحریم‌ها و روزانه یک میلیون بشکه در میان مدت خبر داد. این عامل در کنار تشدید نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی چین عامل فشار بر قیمت نفت بودند. با این حال، در میانه معاملات، قیمت نفت تغییر مسیر داد و زیان خود را جبران کرد. واکنش به کف قیمتی و پیش خور شدن خبر بازگشت ایران به بازار نفت در قیمت‌ها مهم‌ترین عوامل برگشت قیمت نفت در معاملات دیروز محسوب می‌شدند. همچنین اوپک در گزارش ماهانه خود، میزان افزایش تقاضا و کاهش عرضه در سال ۲۰۱۶ را بیشتر از گزارش قبلی پیش‌بینی کرده است.