یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

فشار فروش حقوقی‌ها بر بورس
دیروز شاخص کل بورس تهران با افت ۱۹۴ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در ۶۲ هزار و ۴۶۱ واحد متوقف شد. پس از ۱۱ روز رشد متوالی، از ابتدای هفته جاری شتاب رشد شاخص کمتر شد و در نهایت روز گذشته شاخص نزولی شد. خوش‌بینی‌ها به رفع عملی تحریم‌ها خوش‌بینی‌ها نسبت به بورس را تقویت کرده است. با وجود افت روز گذشته، اما بالا بودن حجم و ارزش معاملات، به معنای بالا بودن سطح فعالیت معامله‌گران است. ۶۸ درصد از معاملات روز گذشته، خرید حقیقی‌ها بوده است. این عامل در کنار تغییر مالکیت ۳۹ میلیارد تومانی از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها به معنای فشار فروش حقوقی‌ها بر شاخص است. حضور فعال سهامداران خرد، سناریوی بازگشت به رکود را کمرنگ‌تر نشان می‌دهد. اما همچنان افت قیمت نفت، نگرانی‌ها از اقتصاد چین و گزارش‌های ۹ ماهه عوامل فشار بر بورس تهران محسوب می‌شوند.

بازار ارز

تردید در روند حرکت ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۷۲۰ تومان معامله شد. در ادامه جهش ناگهانی نرخ دلار که از روز شنبه آغاز شد، در ابتدای معاملات دیروز نیز شاهد تداوم رشد نرخ دلار تا سطح ۳۷۳۴ تومان بودیم. در ادامه اما، با شناسایی سود، معامله‌گران اقدام به افزایش عرضه کردند و نرخ دلار کاهش یافت. همچنین عدم تغییر نرخ درهم روز گذشته عامل دیگر فشار بر نرخ ارز بود. رشد ادامه‌دار نرخ درهم در روزهای گذشته، رشد تقاضای ارز را رقم زده بود. باقی ماندن قیمت نفت اوپک در کانال ۲۰ دلاری و همچنین تقویت شاخص دلار در سطح بین‌المللی عوامل حمایت از نرخ دلار هستند. با این حال، قرار گرفتن نرخ دلار در کانال ۳۷۰۰ تومانی و چشم انداز رفع تحریم‌ها و تک نرخی شدن ارز، روند مبهمی را پیش روی معامله‌گران بازار ارز قرار داده است.

بازار سکه

سیگنال ارز به سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی به قیمت ۹۶۱ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار اونس جهانی، روز گذشته نوسانات ارز قیمت سکه را با خود همراه کرد. قیمت سکه که در بالاترین میزان از ۲ اردیبهشت سال جاری قرار دارد، روز گذشته با نوسان نرخ دلار تا سطوح ۹۶۶ هزار تومان نیز رسید. رشد هفتگی بیش از ۴ درصدی اونس با رشد تقاضای محافظه کارانه به دلیل تشدید نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی و همچنین تنش‌های سیاسی منطقه، رقم خورد؛ اما همچنان روند افزایش نرخ بهره و تقویت شاخص دلار می‌تواند عامل فشار بر اونس شود. نرخ ارز نیز با اینکه با حمایت عوامل بنیادین در کانال ۳۷۰۰ تومانی قرار گرفته است، اما سطح کنونی آن و همچنان چشم انداز تک نرخی شدن آن، رشد پایدار آن در سطح کنونی را در تردید قرار داده است.

بازار طلای جهانی

پناه ریسک گریزان اونس
هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۱/ ۴ درصدی همراه شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل رشد اونس بود. با نوسانات شدید بازارهای سهام هفته گذشته که از ریزش سهام چین آغاز شد، ریسک گریزی معامله‌گران و رشد تقاضای اونس، پس از ۹ هفته مرز روانی ۱۱۰۰ دلار شکسته شد. اما آمار اشتغال ماه دسامبر، ۳۹ درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها، اثر رشد شاخص دلار را تشدید کرد و عامل فشار بر اونس شد. صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو بر روند تدریجی افزایش نرخ بهره به دلیل نگرانی از نرخ تورم تاکید داشت، اما همچنان روند این افزایش می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد. آمارهای نرخ تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده و آمار خرده فروشی در روزهای آتی منتشر می‌شود. در نظرسنجی هفتگی کیتکو ۱۰ نفر (از ۱۸ کارشناس) روند صعودی، ۴نفر روند نزولی و ۴ کارشناس روند خنثی را پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن

تغییر کانال «تسه»های 60 میلیونی
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۵/ ۲درصدی به قیمت ۷۳ هزار و ۳۰۲ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی رشد تقاضای مسکن و افزایش قدرت خرید با افزایش سقف وام، رشد تقاضای «تسه»ها را به همراه داشته است. همچنین امکان تامین بخشی از وام صندوق سپرده‌های بانک مسکن نیز عامل دیگر رشد تقاضا است. متقاضیان وام ۶۰ میلیون تومانی نیاز به خریداری اوراق با نماد معاملاتی جدید دارند. امری که اوراق جدید را در کانال ۸۰ هزار تومانی تثبیت کرد. اما با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود وام، متقاضیان با ترکیب اوراق می‌توانند نرخ سود را کاهش دهند. نرخ سود اوراق جدید، حدود ۳/ ۲۳ درصد است که در صورت ترکیب می‌توان آن را به حدود ۲۳ درصد کاهش داد. همین رابطه نرخ سود و قیمت، مانع از رشد پرشتاب تر قیمت اوراق می‌شود.

بازار نفت

دید منفی، غالب بر بازار نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۵/ ۱۰ درصدی همراه شد. افت شدید شاخص بورس چین و اقدام ناگهانی این کشور به کاهش ارزش یوآن، نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی دومین مصرف‌کننده نفت را بیشتر کرد. تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان نیز چشم انداز توافق برای کاهش تولیدات اوپک را تیره کرده است. همچنین حجم بالای تولیدات روسیه و مقاومت تولیدکنندگان شیل بر مازاد عرضه تاکید دارد. در شرایط کنونی قیمت نفت به کمترین میزان در ۱۲ سال گذشته رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا و قیمت‌های معاملات option برای قیمت‌های پایین‌تر نفت به شدت افزایش یافته است که به معنی دید غالب بازار برای پایین‌تر رفتن قیمت‌ها است. به اعتقاد جان کمپ، تحلیلگر بازار نفت، فعالان بازار معتقدند تا زمانی که قیمت‌ها پایین تر از سطوح کنونی نروند، تولیدکنندگان در رویه خود تغییری ایجاد نخواهند کرد.