یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

جهش نماگر‌ها در آستانه گشایش‌های هسته‌ای
شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۵/ ۱ درصدی در ۶۲ هزار و ۶۳۳ واحد متوقف شد. در مدت مشابه شاخص کل هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) با رشد بیش از ۵/ ۴ درصدی مواجه شد. ابتدای هفته گذشته شاهد رشد قیمتی نمادهای کوچک‌تر در مقابل درجای بزرگان بورسی بودیم. در روزهای پایانی هفته اما، شیوع فضای مثبت در کل بازار رشد نمادهای بزرگ‌تر و به دنبال آن رشد شاخص کل را به دنبال داشت. در شرایط کنونی، به عقیده کارشناسان خوش‌بینی نسبت به رفع تحریم‌های بین‌المللی مهم‌ترین عامل امیدوار‌کننده در میان فعالان بازار بوده است. این عامل قدرتمند بر نگرانی‌های موجود مانند تداوم قیمت‌های پایین کالا در بازارهای جهانی غلبه کرده است. با این حال، شرایط رکودی بازارهای جهانی و داخلی در کنار احتمال افزایش فشار حقوقی‌ها می‌تواند سدی در برابر رشد ادامه‌دار بورس ایجاد کند.

بازار ارز

ثبت رکورد با سقف شکنی دوباره دلار
هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۳۷۰۰ تومان معامله شد (بیشترین رشد هفتگی از هفته اول آذر). در هفته اول آذر نیز مشابه با هفته گذشته کانال شکنی دلار رقم خورد. تداوم قیمت‌های پایین نفت، نگرانی نسبت به تضعیف سمت عرضه را در بازار تقویت کرده است. در کنار این موضوع، تنش‌های سیاسی منطقه تقویت ارزش ارزهای کشورهای عربی مانند درهم امارات نسبت به ریال را به دنبال داشت (هر درهم ۱۰۱۳ تومان). این عوامل عبور دلار از سطح روانی ۳۷۰۰ تومان را تسهیل کرد. هراس از تعدیل دلار پس از رشدهای مداوم و قرار گرفتن در نرخ‌های کنونی، معاملات را با احتیاط بیشتری مواجه کرده است. علاوه بر این، انتظار برای تک نرخی کردن ارز پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی نیز تردید‌ها درخصوص رشد بیشتر نرخ در بازار ارز را نگه داشته است.

بازار سکه

جهش سکه با حمایت اونس
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۶/ ۱ درصدی مواجه شد. رشد ۷/ ۰درصدی دلار در کنار جهش قیمت طلای جهانی (رشد ۶/ ۳درصدی) از قیمت سکه حمایت کردند. با حمایت اونس، قیمت سکه نیز در معاملات رسمی روز نیمه تعطیل پنج شنبه با رشد ۵ هزار تومانی تا سطح ۹۴۹ هزار تومان معامله شد. با هراس از پایدار نبودن قیمت اونس در سطوح بالای قیمتی، شاهد افزایش مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازار نسبت به ارزش ذاتی) تا بیش از ۱۰ هزار تومان بودیم. با این حال، با رشد طلا پس از پایان یافتن معاملات رسمی بازار، قیمت سکه نیز تا سطوح بیش از ۹۵۰ هزار تومان در بازار غیر رسمی رشد کرد. در شرایط کم نوسانی نرخ دلار، با اطمینان از سطوح بالای اونس در بازار جهانی می‌توان انتظار همراهی سکه در معاملات امروز را نیز داشت.

بازار طلای جهانی

اونس طلا در کانال جدید
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۰۰ دلار معامله می‌شد. افزایش تقاضای محافظه کارانه، عبور اونس از سطح ۱۱۰۰ دلار را در معاملات پنج شنبه به دنبال داشت (بیشترین قیمت در ۲ ماه اخیر). ریزش بازارهای سهام به دنبال نزول شاخص سهام چین عاملی برای افزایش تقاضای محافظه کارانه در روزهای اخیر بوده است. این موضوع با اثر منفی بر بازار نفت، ریزش شدید قیمت نفت را به دنبال داشته است. در شرایط افت شدید قیمت نفت و روند صعودی طلا، قیمت هر اونس طلا با ۳۳ بشکه نفت برابری می‌کند. بررسی روند تاریخی این نسبت نشان می‌دهد در بحران‌های اقتصادی بیشترین مقادیر نسبت مزبور رقم خورده است. مثلا، نسبت طلا به نفت در بحران اقتصاد جهانی ۲۰۰۸ به بیش از ۲۹ رسیده، نزدیک شدن نسبت مزبور در شرایط کنونی به بیشترین مقدار تاریخی، هشداری برای یک بحران اقتصادی دیگر است.

بازار اوراق مسکن

انباشت تقاضا در سررسیدهای جدید
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ با افت هفتگی ۶۳/ ۰ مواجه شدند. اواسط آذر انتشار جزئیات وام جدید عبور قیمت اوراق تسهیلات از سطح ۷۰ هزار تومان را به دنبال داشت. در ادامه اما، خودنمایی عوامل فشار مانع از رشد ادامه دار این اوراق شد. سود بالای این وام (۷/ ۲۲درصد) در شرایط انتظارات کاهشی تورم در کنار نشانه‌های تداوم رکود در بازار مسکن همچنان فشار را بر قیمت «تسه»ها نگه داشته‌اند. به منظور دریافت وام‌های جدید می‌توان تا سقف وام‌های پیشین را از اوراق قبلی (تاریخ انتشار مهر ۹۴ به قبل) تامین کرد، اما مابقی وام نیازمند خرید اوراق جدید (آبان ۹۴ به بعد) است. این موضوع تقاضا برای دو اوراق با تاریخ انتشار آبان و آذر را افزایش داده است، در نتیجه، شاهد رشد قیمتی این اوراق تا نزدیکی سطح ۸۰ هزار تومان در معاملات چهارشنبه بودیم.

بازار نفت

خودنمایی «خرس»ها در بازار نفت
دیروز، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۳۳ معامله ‌شد. ریزش‌های مداوم شاخص سهام چین و نگرانی از ادامه‌دار بودن ضعف اقتصاد این کشور فشار را بر قیمت نفت افزایش داد. هرچند ذخایر نفت آمریکا برای هفته نخست ژانویه با افت ۱/ ۵ میلیون بشکه روبه‌رو‌ شد، اما افزایش ذخایر فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین عامل منفی دیگری برای نفت بود. به این ترتیب، با نگرانی از تضعیف تقاضا و از سوی دیگر احتمال تقویت عرضه موجود به علت افزایش اختلافات میان اعضای اصلی اوپک و همچنین افزایش صادرات کشورمان پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی، روز پنج شنبه قیمت نفت WTI به کمترین مقدار از اواخر ۲۰۰۳ افت یافت. گرچه آرامش نسبی بازار سهام چین و شناسایی کف قیمتی، رشد نفت را در معاملات دیروز رقم زد، اما تداوم نگاه «خرسی» معامله‌گران، احتمال بازگشت پایدار قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.