یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

انعکاس خوش‌بینی در بورس

دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد ۲۲۲ واحدی (۳۶/ ۰ درصدی) در ۶۱ هزار و ۶۹۱ واحد متوقف شد تا به این ترتیب، شاخص کل پس از ۶ هفته افت مداوم، بازدهی ۴/ ۰ درصدی را تجربه کند. در فضای مثبت روز گذشته بورس تهران، از ۳۷ گروه فعال در بورس، ۲۶ صنعت با رشد همراه شدند. روز گذشته نماد «رمپنا» در کنار نمادهای گروه بانکی «وتجارت»، «وپاسار» و «وبصادر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. به نظر می‌رسد نزدیک شدن به رفع عملی تحریم‌ها، امکان اتصال مجدد بانک‌ها به شبکه سوئیفت، در کنار تسهیل تجاری خوش‌بینی‌هایی را برای بازگشت تدریجی رونق به صنایع بورسی به وجود آورده است. اما همچنان عواملی مانند حرکت نفت نزدیک به کف ۱۱ ساله و نگرانی‌ها از کسری بودجه کشور، در کنار مسیر دشوار کاهش نرخ سود بانکی عامل فشار بر شاخص هستند.




گارد یورو در برابر سیگنال جهانی


روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۶۷۰ تومان معامله شد. این نوسان آرام به علت تقابل عوامل متضاد در این بازار است. خوش‌بینی به اجرای عملی برجام و انتظار تک نرخی شدن ارز، موانعی جدی در برابر رشد نرخ دلار هستند، این در حالی است که افت قیمت جهانی نفت و همچنین تقویت ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی، نقش حمایتی از نرخ دلار دارند. برآیند عوامل مزبور در کنار مقاومت سقف ۳۷۰۰ تومانی باعث یخ زدگی نرخ دلار در این روزها شده‌اند. در سمت دیگر بازار اما، کف روانی ۴ هزار تومانی یورو به خوبی از نرخ این ارز اروپایی حمایت می‌کند. به‌طوری که با وجود کاهش ارزش یورو در مقابل دلار در بازار جهانی، معامله‌گران تمایلی به عرضه یورو ندارند و در نتیجه نرخ آن روز گذشته ۴۰۳۵ تومان رقم خورد.


همراهی سکه با اونس


دیروز هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت 933 هزار تومان معامله شد. گرچه دلار با افزایش 5 تومانی مواجه شد، اما افت اندک اونس طلا باعث کاهش قیمت سکه شد. پیش از این خوش بینی‌ها نسبت به اونس طلای جهانی تقویت شده بود و برخی خریداران را وارد بازار سکه کرد. در شرایط کنونی اما، تحرک خاصی در بازار طلای جهانی مشاهده نشد و همین امر بر قیمت سکه فشار وارد کرد. با این حال، کارشناسان در مورد روند حرکت اونس در سال آینده میلادی نظرات متفاوتی دارند؛ موضوعی که با وجود افت اخیر قیمت سکه، همچنان قیمت بازاری را بیشتر از ارزش ذاتی قرار داده است (وجود حباب). با توجه به روند کم‌نوسان احتمالی اونس طلا در روز پایانی سال 2015 و بازار آرام ارز، احتمالا امروز سکه نیز نوسان سنگینی را تجربه نکند.




اونس در انتظار افت سالانه


دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۶۸ دلار معامله ‌شد. در شرایط کنونی، افت مجدد قیمت نفت (عامل کاهش تقاضای اونس) و تقویت شاخص دلار، عوامل فشار بر قیمت اونس هستند. در روزهای پایانی سال، همچنین شاهد افت حجم معاملات اونس هستیم. روند کنونی قیمت اونس، انتظار افت حدود ۱۰ درصدی قیمت سالانه اونس را به وجود آورده است که سومین سال منفی اونس خواهد بود. کارشناسان بر روند افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا در سال آینده تاکید دارند. روند افزایش نرخ بهره آمریکا با تقویت شاخص دلار می‌تواند بر اونس تاثیرگذار باشد. با این حال، تقاضای فیزیکی چین پیش از سال جدید این کشور، می‌تواند از قیمت اونس تا حدودی حمایت کند. موضوعی که باید منتظر ماند و دید این فضای مبهم روند قیمت‌ها در بازار اونس را چگونه در سال جدید رقم می‌زند.



جذابیت «تسه»ها نسبت به وام رقیب


دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۶۶۷ تومان معامله شدند. امکان تامین بخشی از وام جدید با اوراق با سررسیدهای پیشین، تقاضای «تسه»ها را افزایش داده است. امری که قیمت این اوراق را از هفته آخر آذر (زمان اعلام افزایش سقف وام) در حبس بازه‌ای قرار داده است. امکان دریافت تسهیلات از محل صندوق سپرده یکم بانک مسکن به میزان ۸۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۴ درصد به‌عنوان وام رقیب برای «تسه»ها در نظر گرفته می‌شود. با اینکه نرخ سود کنونی «تسه»ها ۷/ ۲۲ درصد است، اما امکان دریافت وام ۶۰ میلیون تومانی در مدت زمان کوتاه تر جذابیت این اوراق را نسبت به وام‌های رقیب بیشتر کرده است. انتظار می‌رود افزایش قدرت خرید متقاضیان با وام جدید در قیمت‌های کنونی مسکن از قیمت «تسه»ها در کوتاه مدت حمایت کند.





آینده نفت از دوربین بودجه صادرکنندگان


دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸۵/ ۳۶ دلار معامله ‌شد. در شرایط مازاد عرضه سنگین در این بازار، کشورهای صادرکننده نفت نیز بر عدم کاهش تولیدات تاکید دارند که فشار بیشتری را بر قیمت‌ها وارد کرده است. در این میان، ارقام در نظرگرفته شده در بودجه سال آینده این کشورها، نشان می‌دهد امیدواری زیادی نسبت به بازگشت قیمت‌ها در بازار نفت نیست. بر اساس اخبار، عربستان نفت ۳۷ دلاری یا ۲۹ دلاری را در بودجه در نظر گرفته است. نفت ۳۰ دلاری برای بودجه کویت و ۴۰ دلاری برای ایران پیش‌بینی می‌شود. روسیه نیز که میانگین ۵۰ دلار را در بودجه تصویب کرده بود، بر اساس اظهارات وزیر دارایی این کشور احتمال تعدیل تا ۴۰ دلار وجود دارد. این پیش‌بینی‌های ناامیدکننده، احتمال تداوم قیمت‌های فعلی نفت و عدم بازگشت پرشتاب آن را تقویت می‌کند.