یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام


رشد اندک شاخص
دیروز شاخص کل با رشد اندک ۳۵ واحدی (۰۵/ ۰ درصد) مواجه شد. روز گذشته، نماد «فارس» مانع از افت شاخص در ساعات پایانی معاملات شد. این نماد پس از تصمیم به افزایش سرمایه بیش از ۱۰۰ درصدی در مجمع عمومی، روز گذشته بازگشایی و با افزایش تقاضا همراه شد. اما همچنان شاهد برآیند خنثی در بورس هستیم. افت قیمت جهانی فلزات پایه (مس روز جمعه به کمترین میزان در ۶ سال گذشته رسید) و افت قیمت نفت، بر بورس صنعت-محور تهران اثرگذار هستند. کند شدن رشد اقتصاد جهانی و رکود صنایع داخلی، نرخ بالای بازپرداخت تسهیلات برای صنایع که با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند، نگرانی‌ها از تداوم رکود بازار سهام را به وجود آورده است. اما همچنان خوش بینی‌ها به گشایش‌های هسته‌ای و اجرای بسته ضدرکود دولت و ورود سرمایه‌های خارجی، مانع از افت بیشتر بورس می‌شوند.

بازار ارز


بوی «بنزین» در بازار ارز
دیروز دلار آمریکا با رشد ۲۰ تومانی به نرخ ۳۵۹۰ تومان معامله شد. پایان یافتن سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی در ابتدای آذر، شوک مقطعی ارز را به وجود آورد. برخی افراد به‌صورت سنتی، معتقدند که افزایش نرخ بنزین افزایش تورم را به وجود می‌آورد. در سال ۹۳ نیز روند مشابهی در بازار ارز به وجود آمد؛ به‌طوری که ابتدا نرخ دلار در بازار آزاد افزایش یافت، اما پس از مدتی اثر ضعیف رشد قیمت بنزین بر نرخ تورم مشاهده و نرخ دلار تعدیل شد. در شرایط کنونی، ناچیز بودن سهمیه‌های باقی مانده از بنزین‌های ۷۰۰ تومانی نیز بر هیجانی بودن این رفتار تاکید دارد و احتمال دارد اثر این شوک به زودی حذف شود. از سوی دیگر، نزدیک شدن به سقف ۳۶۰۰ تومانی شرایط احتیاطی را در میان معامله‌گران ایجاد کرده که رشد نرخ‌ها را دشوار می‌کند.

بازار سکه


کم‌واکنشی سکه به دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت ۹۰۸ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار اونس طلای جهانی، رشد ۲۰ تومانی نرخ دلار، قیمت سکه را با خود همراه کرد. همچنان صعود اونس دور از انتظار است عاملی که معامله‌گران سکه را در شرایط احتیاطی قرار داده و کاهش حجم معاملات سکه را رقم زده است. اما با وجود رشد نرخ دلار، بدبینی‌ها نسبت به اونس طلای جهانی، کم واکنشی سکه نسبت به رشد دلار را موجب شد. عاملی که باعث تعمیق حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) شده و آن را تا ۷ هزار تومان رسانده است. همچنان شاهد نوسان اندک قیمت سکه نزدیک به کمترین میزان از پایان مرداد هستیم، اما احتمال می‌رود کف قیمتی ۹۰۰ هزار تومانی نیز از قیمت سکه حمایت کند.

بازار طلای جهانی


میزان افزایش «نرخ»، محل بحث طلا
اونس طلا با افت هفتگی ۶/ ۰ درصدی همراه شد. اونس با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فدرال رزرو، زیر فشار شاخص دلار است. همچنان انتظار برای نشست فدرال رزرو وجود دارد، اما ابهامات بر سر میزان افزایش نرخ بهره است. افزایش نرخ بهره بر نرخ تورم و صادرات اثر منفی می‌گذارد، اما اجماع بر سر توانایی اقتصادی آمریکا برای اتخاذ سیاست انقباضی است. همچنین، آمار شورای طلای جهانی (WGC) رشد تقاضای طلا توسط بانک‌های مرکزی به‌عنوان پشتوانه، در سه ماه سوم را نزدیک به بالاترین میزان ثبت شده نشان می‌دهد. در شرایط فعلی، قیمت‌های پایین اونس می‌تواند با افزایش تقاضای فیزیکی فلز زرد مانع از افت شدید اونس شود. در نظرسنجی کیتکو، ۴ نفر (از ۱۰ کارشناس) روند صعودی، ۴ نفر حرکت نزولی و ۲ کارشناس روند خنثی را برای این هفته اونس پیش بینی کردند.

بازار اوراق مسکن


انتظار بازگشایی نماد جدید «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با رشد ۴/ ۰درصدی به قیمت ۶۹ هزار و ۶۴۳ تومان معامله شدند. همچنان انتظار برای گشایش اوراق با نماد معاملاتی جدید در فرابورس، باعث نوسان اندک قیمت «تسه»‌ها شده است. هرچند امکان دریافت تسهیلات مسکن با سقف ۷۰ میلیون تومانی با اوراق جدید فراهم خواهد شد، اما جزئیات این وام‌ها هنوز شفاف‌سازی نشده است. امکان تامین بخشی از وام با اوراق موجود هم وجود دارد که می‌تواند رشد قیمتی «تسه»ها را به همراه داشته باشد. شاهد رکود بخش مسکن هستیم که انتظار می‌رود افزایش سقف وام بتواند در خروج این بخش از رکود اثرگذار باشد اما جزئیات تسهیلات مسکن و نرخ سود آن، بر میزان اثرگذاری آن تعیین‌کننده است. تا مشخص شدن جزئیات وام جدید در هفته اول آذر به بانک مسکن نوسان شدید اوراق دور از انتظار است.

بازار نفت


تداوم فشار عوامل بنیادین نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۸/ ۲ درصدی مواجه شد، هرچند تحت فشار شاخص دلار و عوامل بنیادین حول کف ۴۰ دلار نوسان می‌کند. قیمت‌های پایین نفت، هرچند کسری بودجه کشورهای اوپک را سبب شده، اما تلاش آنها برای حفظ سهم بازار، احتمال کاهش تولیدات آنها را تضعیف کرده است. مقاومت تولیدکنندگان غیرمتعارف برای کاهش تولیدات نیز عامل فشار سمت عرضه بر قیمت نفت است. از سمت تقاضا نیز، افزایش ذخیره نفت تجاری آمریکا برای هشتمین هفته متوالی و آمارهای منتشرشده از کند شدن رشد اقتصادی چین و کشورهای آسیای شرقی باعث تشدید نگرانی از کاهش تقاضا است. برآیند این عوامل صعود نفت در میان مدت را دور از انتظار کرده است. اما کاهش قیمت‌ها منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت شده که به گفته دبیر کل اوپک، تداوم این روند می‌تواند به رشد قیمت‌ها کمک کند.