یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام



نوسانات بورس در یک قدمی ۶۳ هزار واحد
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ۲۵ واحدی مواجه شد. برای سومین روز متوالی نوسانات اندک نماگر بازار سهام در نزدیکی سقف ۶۳ هزار واحدی را شاهد هستیم. بازگشایی نمادهای بورسی در معاملات روز گذشته فشار بر شاخص کل را افزایش داد (نمادهایی مانند «فجر» و «خساپا»). با این حال، رشد قیمتی «پارسان» از این نماگر حمایت کرد. خوش‌بینی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور در کنار افت قیمت سهام در ماه‌های اخیر تا حدودی اثر عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه نخست سال را خنثی کرد. در شرایطی که قیمت جهانی کالا و نفت به کف نزدیک شده‌اند، رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین سیاست‌های رونق اقتصادی دولت از قیمت‌ها در بازار سهام حمایت می‌کنند. از سوی دیگر، فعالان بازار به دنبال اثر واقعی موارد مزبور در عملکرد شرکت‌ها هستند که مانع از روند صعودی بورس تهران می‌شود.

بازار ارز



دلار در مرز 3500 تومان
دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۳ تومانی مواجه شد. فرآیند تصویب برجام و وارد شدن این طرح به فاز اجرایی، هیجاناتی را وارد بازار ارز کرده بود که رفع این هیجانات در کنار عبور از رکود نسبی بازار در دهه اول محرم افزایش تقاضا را به همراه داشت. تداوم رشد تقاضا از هفته گذشته، نرخ دلار را در نزدیکی مرز ۳۵۰۰ تومان قرار داده است اما همچنان شاهد مقاومت سطح روانی مزبور هستیم که از دی ماه سال ۹۳ شکسته نشده است. در شرایط کنونی عبور از سقف مزبور افزایش تقاضایی بیش از هفته‌های اخیر را می‌طلبد، بنابراین انتظار می‌رود نرخ دلار در سطح کنونی نوسانات اندکی را داشته باشد. با توجه به تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال ۹۵، احتمال تعدیل نسبی نرخ‌های مبادله‌ای و آزاد در ماه‌های آتی افزایش یافته است.


بازار سکه





فشار تعدیل شده اونس بر سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۸ هزار تومانی به قیمت ۹۳۵ هزار تومان معامله شد. بازگشت رونق نسبی بازار سکه با عبور از ایام عزاداری دهه اول محرم، رشد سکه را در هفته گذشته رقم زد. با وجود ثبات نسبی نرخ دلار، افت قیمت طلای جهانی از چهارشنبه بر قیمت سکه فشار وارد کرد. با وجود اینکه اونس افت شدیدی داشت، اما مطابق با انتظارات، سکه واکنش کمتری نسبت به افت اونس داشت. حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) از اواسط مهر در قیمت سکه مشاهده می‌شود. فشار کاهش تقاضای سکه در هفته‌های اخیر مقدار حباب را تا سطح ۲۰ هزار تومان نیز افزایش داده بود. در شرایط کنونی تخلیه تدریجی حباب را شاهد هستیم. امروز، تعطیلی بازارهای جهانی و همچنین انتظار برای نوسان اندک نرخ دلار، احتمال نوسانات شدید قیمت سکه را کاهش می‌دهد.

بازار طلای جهانی




بیشترین افت هفتگی در دو ماه
با وجود رشد ماهانه ۴/ ۲ درصدی، اونس طلای جهانی در روند هفتگی افت ۹/ ۱ درصدی را تجربه کرد (بیشترین افت از نخستین هفته شهریور). نتیجه نشست فدرال رزرو، امکان افزایش نرخ بهره در سال جاری را رد نکرد. در نتیجه، رشد شاخص دلار، بر قیمت اونس فشار وارد کرد. رئیس فدرال رزرو با اشاره به نگرانی از اقتصاد جهانی، به انتظار برای آمار اقتصادی تاکید داشت تا آمادگی اقتصاد آمریکا را برای اتخاذ سیاست انقباضی نمایان کند. در این شرایط، علاوه بر آمارهای اقتصادی آمریکا، آمارهای اقتصادی از دیگر کشورها نیز می‌تواند بر روند قیمتی طلا اثرگذار باشد. روز جمعه، شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای شیکاگو رشد بیشتر از پیش بینی‌ها داشت، در مقابل، شاخص قیمت میزان مصرف و شاخص هزینه مصرف‌کننده کمتر از پیش بینی‌ها بود. در نتیجه آمارهای دوگانه، تداوم ابهامات از زمان نهایی افزایش نرخ بهره، همچنان مشاهده می‌شود.


بازار اوراق مسکن



بازگشت «تسه»ها به دوران آرامش
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۶۷ هزار و ۹۳۶ تومان معامله شدند. کاهش تقاضای فصلی مسکن از اواخر تابستان بر شدت نوسانات قیمتی «تسه»ها افزود. با کاهش تقاضای به وجود آمده قیمت این اوراق با افت مواجه شدند. در ادامه اما، با کاهش سود واقعی وام با کاهش قیمت «تسه»ها، سمت تقاضا تقویت شده و رشد دوباره قیمت‌ها را به دنبال داشت. تکرار سیکل قیمتی مزبور را در هفته‌های اخیر شاهد بودیم. در شرایط کنونی، عوامل حمایتی تقاضای این اوراق تا حدودی تقویت شده است که مانع از افت شدید قیمت آنها می‌شود. در این میان می‌توان به افزایش سقف وام مسکن با ارائه اوراق جدید و امکان تامین بخشی از اوراق با خرید اوراق فعلی و همچنین، امکان تجمیع وام سپرده یکم بانک مسکن با اوراق تسهیلات اشاره کرد.


بازار نفت



حمایت از نفت با شوک‌های سمت عرضه
هر بشکه نفت خام آمریکا در روند ماهانه و هفتگی به ترتیب رشد ۳/ ۳ درصدی و ۵/ ۴ درصدی را تجربه کرد. روز جمعه، گزارش بیکرهیوز از کاهش تعداد دکل‌های نفتی (۱۶ مورد) برای نهمین هفته متوالی در کنار نظرسنجی رویترز از کاهش تولیدات اوپک در ماه اکتبر، از قیمت نفت حمایت کردند. پیش از این نیز، رشد موجودی نفت تجاری کمتر از پیش‌بینی‌ها بود که همراه با کاهش موجودی فرآورده‌های نفتی از قیمت نفت حمایت کردند. کاهش تعداد دکل‌های نفتی بر تداوم فشار قیمت‌های پایین بر تولیدکنندگان تاکید دارد که سیگنالی برای کاهش تولیدات در آینده است. از سوی دیگر، همچنان سمت تقاضا ضعیف برآورد می‌شود (ضعف آمار رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم سال) و در طرف عرضه نیز، کاهش تولیدات اوپک در حالی رقم خورده است که همچنان سطح تولیدات در بیشترین میزان سال‌های اخیر است.