یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

صعود بورس روی موج خوش‌بینی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 466 واحدی (معادل 73/ 0 درصد) همراه شد و پس از 30 روز معاملاتی مجددا کانال 64 هزار واحدی را پس گرفت. با توجه به نزدیک شدن به مهلت 30 ژوئن و فشرده شدن مذاکرات هسته‌ای، ورود برخی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر به این بازار مشابه سنت یکی، دو سال اخیر دور از انتظار نبوده است. در معاملات روز گذشته نیز بار دیگر شاهد اقبال سهامداران به گروه‌هایی مثل خودرو، بانک و لیزینگ‌ها بودیم (نمادهای گروه‌های مزبور در میان نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بودند). از سوی دیگر، همان‌طور که پیش‌بینی شده بود بازگشایی شرکت‌های پالایشگاهی روز گذشته با اقبال شدید سهامداران همراه و رشد شاخص را سبب شد. پالایشگاه‌ها در حالی گزارش‌های شفاف‌سازی ارائه کردند که بار دیگر به وضعیت مبهم پیش از بسته شدن در هفته گذشته برگشتند.

بازار ارز

از انتظار تا رخوت معاملاتی بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3270 تومان معامله شد. با نزدیک شدن به مذاکرات هسته‌ای مشاهده می‌شود حالت انتظاری در این بازار تشدید شده است. در حالی کمتر از 10 روز به مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است که خوش‌بینی به نتیجه در بازارهای داخلی کشور بیش از بدبینی‌ها است؛ بنابراین انتظار برای تک‌نرخی شدن ارز آزاد و مبادله‌ای سبب شده است تا روند نزولی نسبی را در بازار ارز شاهد باشیم. این موضوع در کنار قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، کاهش حجم معاملات را رقم زده است. از سوی دیگر، کاهش تقاضای درهم در بازار دبی و پایین‌تر قرار گرفتن قیمت دلار در معاملات فردایی (کسانی که دلار را برای روز آینده معامله می‌کنند) نسبت به قیمت‌های امروز نیز فشار بیشتری بر قیمت‌ها وارد کرد.


بازار سکه

عوامل منفی در بازار سکه
در معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت 8 هزار تومانی همراه و به قیمت 908 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که هم دلار و هم اونس طلا با افت قیمت مواجه شدند. گرچه معامله‌گران بازار ارز به نتیجه مذاکرات هسته‌ای خوش‌بین هستند و قیمت‌ها رو به کاهش است، اما افت شدید قیمت‌ها اندکی دور از انتظار است که اثرگذاری بر قیمت سکه را محدود می‌کند. از سوی دیگر، بازار طلای جهانی نیز وضعیت مبهمی را سپری می‌کند که احتمالا با تعیین تکلیف یونان مسیر قیمتی جدیدی را پیش خواهد گرفت که اثر خود را در بازار سکه منعکس می‌کند. حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) همچنان مشاهده می‌شود که در کنار سطح حمایتی 900 هزار تومانی، در مقابل افت بیشتر قیمت‌ها مقاومت خواهد کرد.

بازار طلای جهانی

فشار کاهش نگرانی‌های یونان بر اونس طلا
دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1194 دلار معامله می‌شد که کاهش حدود 6 دلاری را نسبت به پایان هفته گذشته نشان می‌دهد. ارائه بسته جدید اصلاحات اقتصادی یونان توسط نخست وزیر این کشور موجب شد تا خوش‌بینی‌ها نسبت به حل اختلافات این کشور با وام‌دهندگان افزایش یابد. این موضوع سبب شد تا تقاضای افراد محافظه‌کار برای خرید طلا کاهش یابد و قیمت‌ها افت پیدا کنند. با این حال باید منتظر نتیجه نشست اضطراری یونان و مقامات اروپایی که امکان پوشش آن در این گزارش نبود باشیم. از سوی دیگر، آمارهای اقتصادی آمریکا مثل میزان معاملات خانه‌های موجود این کشور (تا ساعت تنظیم این گزارش ارائه نشده بود) می‌تواند با اثرگذاری بر شاخص دلار، قیمت اونس طلا را نیز دستخوش تغییر کند. بنابراین، دلار آمریکا و وضعیت یونان همچنان دو عامل اصلی تعیین‌کننده روند قیمتی طلا خواهند بود.


بازار اوراق مسکن

افت آرام «تسه»ها در شرایط متعادل
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با افت اندک 1/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 499 تومان معامله شدند. بنابراین، بار دیگر نزدیک شدن قیمت اوراق به سقف محدوده تعادلی 75-70 هزار تومانی با مقاومت همراه شد. ورود به ماه مبارک رمضان (کاهش تقاضای مسکن)، کاهش نرخ سود بانکی و تسهیلات جدید مسکن باعث فشار نسبی بر قیمت این اوراق شده است. با این حال، شرایط دریافت تسهیلات جدید مسکن اندکی دشوار است و سبب شده تا تقاضای «تسه»ها همچنان پابرجا بماند و افت شدید قیمت‌ها را شاهد نباشیم. به گفته مقامات بانک مرکزی، ارائه تسهیلات مسکن توسط سایر بانک‌ها به جز مسکن (60 میلیون در تهران)، یک اختیار است، نه یک تکلیف. بنابراین، طبیعی است در شرایط فعلی که بانک‌ها از نظر منابع مالی با مشکل همراه هستند تمایلی به ارائه این نوع وام نداشته باشند.


بازار نفت

رشد نفت با خوش‌بینی به یونان
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 60 دلار در هر بشکه معامله ‌شد. بر خلاف پایان هفته گذشته که نگرانی از خروج یونان از یورو باعث افت نسبی قیمت نفت شده بود، دیروز در آستانه نشست اضطراری میان یونان و وام‌دهندگان اصلی این کشور (امکان پوشش نتیجه نشست در این گزارش نبود)، خوش‌بینی به رسیدن به توافق باعث رشد قیمت نفت شد. نخست‌وزیر یونان، بسته جدیدی از اصلاحات اقتصادی را به وام‌دهندگان پیشنهاد داده است که باعث ایجاد برخی خوش‌بینی‌ها به رفع معضل یونان شد. با این حال، هنوز توافقی حاصل نشده است و باید منتظر نتیجه نشست اضطراری ماند. از سوی دیگر، سمت عرضه نفت همچنان قدرتمند است که به قیمت‌ها اجازه رشد قابل توجهی نمی‌دهد. در این میان، احتمال دستیابی کشورمان به توافق هسته‌ای تا 30 ژوئن نیز می‌تواند عرضه نفت را افزایش دهد.