یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

حفظ سطح ۶۶ هزار واحدی شاخص بورس
روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد آرام 46 واحدی (معادل 07/0 درصد) مواجه شد و در کانال 66 هزار واحدی باقی ماند. به نظر می‌رسد شاخص کل بورس مجددا حالت باثباتی این بار در محدوده 66-65 هزار واحدی به خود گرفته است. پیش از این، در مرداد و شهریور شاخص کل در محدوده 71-70 هزار واحدی ثبات نسبی پیدا کرده بود و این بار به علت نگرانی‌های مربوط به افت شدید قیمت‌های جهانی کالاها چند هزار واحد عقب‌نشینی کرده است. در این شرایط، وضعیت نابسامان اقتصاد جهانی به ویژه در حوزه اروپا سبب شده است سرمایه‌گذاران احتیاط بیشتری را تا تعیین تکلیف اوضاع اقتصادهای جهانی به خرج دهند. از سوی دیگر، مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان روز گذشته شروع شد که یکی دیگر از عوامل انتظار معامله‌گران در بازارهای داخلی و به ویژه بورس تهران محسوب می‌شود.


بازار ارز

رشد آرام در تقابل سفته‌بازی و حمایت
دیروز، هر دلار آمریکا رشد اندکی را تجربه کرد و با قیمت 3 هزار و 465 تومان معامله شد. پس از آنکه دلار در هفته گذشته یک روند نزولی را طی کرد، اکنون به نظر می‌رسد قیمت‌ها تمایل بیشتری به کاهش ندارند. در این شرایط، برخی سفته‌بازان فعالیت مجدد خود را در بازار ارز آغاز کرده‌اند. در واقع، توقف افت قیمت‌ها این احتمال را به وجود می‌آورد که دلار به کف قیمتی رسیده است؛ این موضوع در کنار عوامل بنیادی، نظیر افت قیمت جهانی کالاها و تضعیف عملکرد شرکت‌های پتروشیمی در زمستان (به علت کمبود گاز) باعث افزایش امیدواری معامله‌گران به رشد قیمت ارز شد. در این وضعیت، صرافی‌های بانک‌ها با عرضه دلار از بازار حمایت کردند و اجازه سفته‌بازی را ندادند. بنابراین، دلار نیز در این روزها، احتمالا در همین کانال 3400 تومانی نوسان می‌کند.


بازار سکه

همراهی سکه با دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت یک میلیون و 27 هزار تومان معامله شد. در غیاب بازار طلای جهانی، رشد اندک دلار موجب افزایش قیمت سکه شد. در بازار داخل، تغییرات قیمت دلار نسبت به اونس طلا محسوس‌تر و در نتیجه حرکت سکه با قیمت دلار هماهنگ‌تر است. این در شرایطی است که در نتیجه تفاوت ساعت معاملاتی در بازار جهانی طلا، نبود اطلاعات جامع از این بازار و نوسانات شدید قیمتی در آن، واکنش سکه نسبت به اونس طلا کُندتر است. درخصوص طلای جهانی گرچه در کل رشد قیمت‌ها سناریوی محتمل‌تری است، اما تجربه نشان داده است که پس از رشدهای ناگهانی (مشابه انتهای هفته گذشته)، اندکی تعدیل قیمت را شاهد هستیم. این افت احتمالی که منطقا پایداری لازم را نخواهد داشت می‌تواند با رشد قیمت دلار خنثی شود و در مجموع تغییرات محدود قیمت سکه محتمل‌تر باشد.


بازار طلای جهانی

بیشترین رشد هفتگی اونس از ۲۰۱۳
طلای جهانی هفته گذشته را با رشد قابل توجه 6/4 درصدی به پایان رساند و به قیمت 1280 دلار بر اونس معامله شد (رکوردی از ماه آگوست 2013). مهم‌ترین عامل رشد قیمت طلا، اقدام بانک ملی سوئیس (SNB) مبنی بر لغو سیاست تثبیت نرخ برابری فرانک در مقابل یورو بود. بنابراین، نگرانی در حوزه یورو و احتمالا تشدید سیاست‌های انبساطی و همچنین فاصله تورم گزارش شده در آمریکا از تورم هدف موجب افزایش تقاضای افراد محافظه‌کار شد. با این حال، جهش‌های قیمتی ممکن است با کاهش تقاضای فیزیکی و احتمالا اصلاح قیمتی نمودارهای تکنیکال مواجه شود. در این رابطه، دویچه بانک معتقد است رشد قیمت طلا پایدار نیست و در سه ماه دوم سال جاری افت می‌کند. این در شرایطی است که موسسه مالی HSBC، در گزارش اخیر خود پتانسیل‌های رشد بازار طلا را بیش از گذشته ارزیابی کرده است.


بازار اوراق مسکن

رفت و برگشت قیمتی در بازار «تسه»ر
وز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392(تسه 9201) با افت 9/0 درصدی به قیمت 80 هزار و 323 تومان معامله شدند. به این ترتیب مشاهده می‌شود اوراق مزبور حول قیمت 80 هزار تومان نوسانات محدودی را انجام می‌دهند. پس از افت قیمت این اوراق از دوران اوج خود (حدود 100 هزار تومان)، کاهش تقاضا سبب شده است محرکی برای رشد مجدد وجود نداشته باشد. به عبارت دقیق‌تر، در 6 ماه ابتدایی سال مازاد تقاضا (به ارزش 200 میلیارد تومان) موجب شده بود که قیمت‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کنند، اما اکنون مازاد عرضه (در آذر ماه حدودا به ارزش 120 میلیارد تومان) موجب کاهش قیمت‌ها شده است. با این حال، کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز با توجه به تورم انتظاری (بین 20-15 درصد) و نرخ سود واقعی این تسهیلات در قیمت 80 هزار تومانی (حدود 20 درصد) اندکی دور از انتظار است.


بازار نفت

توقفی بر افت‌های هفتگی قیمت نفت
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با 7/0 درصد رشد به قیمت 48 دلار و 69 سنت معامله شد؛ به این ترتیب، پس از هفت هفته نزول پیاپی، مسیر خود را تغییر داد و رشد قیمت موقتی را ثبت کرد. عملیات سفته‌بازی در بازار آتی با توجه به سیگنال‌های خرید تکنیکال یکی از عوامل رشد محسوب می‌شود. همچنین، بر اساس آمار موجود، تعداد دکل‌های حفاری شیل طی 6 هفته اخیر 209 مورد کاهش داشته است که بیشترین افت حداقل از سال 1987 محسوب می‌شود (شتاب کمتر رشد عرضه). از سوی دیگر، برخی رشد شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا را به‌عنوان سیگنال افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمت نفت محسوب می‌کنند که البته مازاد عرضه در بازار نفت به قدری زیاد است که این نوع تقاضا نمی‌تواند رشد پایدار قیمت نفت را سبب شود.