یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم افت بورس در شرایط ابهام
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل با افت 7/1 درصدی مواجه شد. مشخص نشدن جزئیات بودجه 94 و عدم شفاف‌سازی صنایع بورسی از جمله مواردی است که موجب تداوم رکود بورس شده است. با این حال، انتشار گزارش‌های 9 ماهه در هفته‌های آینده می‌تواند روند بازار را تغییر دهد. از سوی دیگر، ادامه سقوط قیمت نفت باعث بدبینی فعالان بازار شده است. این عامل با اثر منفی بر قیمت کالاهای صادراتی می‌تواند موجب افت سودآوری شرکت‌های وابسته به صادرات با بیش از 50 درصد ارزش بازار سهام شود. با این حال، رشد قیمت ارز در بازار آزاد طی روزهای اخیر می‌تواند بخشی از این زیان را جبران کند. گرچه رشد قابل توجه بازار سهام در شرایط فعلی دور از ذهن است؛ اما قیمت‌های پایین سهام مانعی در برابر ریزش شدید شاخص در این روزها محسوب می‌شود.


بازار ارز

چرخش مسیر دلار پس از پنج هفته صعود
هر دلار آمریکا پس از پنج هفته متوالی رشد، هفته گذشته با افت 7/1 درصدی به قیمت 3 هزار و 510 تومان معامله شد. این در شرایطی بود که حتی در روزهای پایانی هفته در کف بازار به کمتر از 3500 تومان نیز رسید. در این شرایط، خوش‌بینی‌های ناشی از سخنان سران بانک مرکزی درخصوص کاهش نرخ ارز و همچنین برخی حمایت‌های انجام‌شده در سمت عرضه توسط صرافی‌های برخی بانک‌ها مهم‌ترین عامل این افت محسوب می‌شوند. با این حال، هنوز مواردی وجود دارد که برخلاف روند کاهشی قیمت ارز، نشان از افزایش دارند. در این میان می‌توان به اختلاف بالای نرخ ارز حواله‌ای و مبادله‌ای اشاره کرد که این تفاوت پایدار نخواهد بود و تجربه‌های اخیر نشان می‌دهد معمولا قیمت ارز مبادله‌ای خود را با ارز حواله‌ای هماهنگ می‌کند (در نتیجه افزایش قیمت ارز ممکن است اتفاق بیفتد).


بازار سکه

ریزش سکه زیر ۹۸۰ هزار تومان
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید افت 2/1 درصدی را تجربه کرد و به قیمت 979 هزار تومان معامله شد. در این مدت، دلار کاهش 7/1 درصدی را تجربه کرد و طلای جهانی رشد 7/0 درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب، افت قیمت سکه نشان می‌دهد اثرگذاری دلار روی آن بیشتر بوده است که باعث ایجاد حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) شد. در این روزها، دلار وضعیت نسبتا سردرگمی دارد و به‌رغم روند نزولی روزهای اخیر، عوامل افزایش قیمت اندکی پررنگ شده‌اند. درخصوص بازار طلای جهانی نیز با آغاز سال جدید روند کم نوسانی را شاهد هستیم که به علت پایین بودن حجم معاملات در دوران تعطیلات است. به این ترتیب، احتمالا قیمت سکه نیز وضعیت مبهمی داشته باشد و افت و خیزهای شدیدی را تجربه نکند.


بازار طلای جهانی
رفت و برگشت اونس در آغاز سال

طلای جهانی که در سال ۲۰۱۴، افت ۹/۱ درصدی را تجربه کرد، سال ۲۰۱۵ را با افزایش قیمت آغاز کرد، اما مجددا فشار دلار آمریکا و پایین بودن حجم معاملات موجب افت قیمت‌ها شد؛ به‌طوری که در لحظه تنظیم این گزارش، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۸۲ دلار معامله می‌شد. چهارشنبه، آمار بیکاری آمریکا بهتر از انتظارات بود که بار دیگر موجب رشد شاخص دلار آمریکا شد (فشار بر قیمت طلا). اما آمار اقتصادی اروپا و چین همچنان نشان از ضعف دارد که به‌رغم تقویت شاخص دلار آمریکا، باعث افت شاخص بازارهای سهام این مناطق و در نتیجه افزایش تقاضا برای طلا شد. در این شرایط، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز با توجه به پایین ماندن نرخ تورم، جهت سرعت بخشیدن به انجام سیاست‌های انبساطی جدید در سال ۲۰۱۵ اعلام آمادگی کرد (تقویت طلا).

بازار اوراق مسکن

یک هفته حول ۸۰ هزار تومان
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن 1392(تسه 9201) با رشد 6/1 درصدی به قیمت 81 هزار و642 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور تمام هفته را حول سطح 80 هزار تومانی معامله شدند. این محدوده گرچه کف مناسبی برای «تسه»ها محسوب می‌شود، اما برای افزایش قیمت‌ها نیز محرکی وجود ندارد. در واقع، رکود بازار مسکن مهم‌ترین عاملی است که موجب تضعیف تقاضای اوراق تسهیلات نیز شده است. به این ترتیب، پس از کاهش مازاد تقاضای «تسه»ها که در تابستان وجود داشت، به تدریج متعادل شدن طرف عرضه و تقاضا را شاهد بودیم و حتی اکنون آمارها نشان از مازاد عرضه دارند. بر این اساس، انتظار افزایش مجدد قیمت «تسه»ها در این برهه از سال بسیار اندک است و حتی در صورت تداوم کاهش تقاضا ممکن است قیمت‌ها کانال 80 هزار تومانی را نیز واگذار کنند.


بازار نفت

تداوم فشار عرضه بر قیمت نفت
نفت خام آمریکا که سال 2014 را با افت بیش از 44 درصدی به پایان رسانده بود، روز گذشته سال جدید را با افزایش نسبی قیمت آغاز کرد و مجددا کاهش یافت؛ به‌طوری که در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 53 دلار بر بشکه معامله می‌شد. بررسی کارشناسان بلومبرگ نشان از کاهش 122 هزار بشکه‌ای تولیدات روزانه اوپک در ماه گذشته (دسامبر) نسبت به نوامبر دارد. این امر گرچه حاکی از کاهش نسبی عرضه است، اما همچنان میزان تولیدات از سقف 30 میلیون بشکه‌ای بیشتر است. از سوی دیگر، آمریکا دومین اقدام را جهت برداشتن ممنوعیت صادراتی نفت خام انجام داد و صادرات نفت شیل بسیار سبک را آزاد کرد. آمار اقتصادی چین، دومین مصرف‌کننده نفت نیز وضعیت نامناسبی را نشان می‌دهد (ضعف تقاضا) که همگی بر ثبات مازاد عرضه در بازار نفت تاکید دارند.