یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم قدرت کف ۷۱ هزار واحدی شاخص
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس با رشد 207 واحدی (معادل 29/0 درصد) همراه شد. گرچه در تیر ماه سال جاری، شاخص کل چهار روز متوالی در کانال 70 هزار واحدی قرار گرفت، اما پس از آن کانال 71 هزار واحدی کف قدرتمند محسوب می‌شود و ریزش به کمتر از این مقدار دور از انتظار است. در این شرایط، افزایش سهم درآمدهای غیرنفتی به معنای توجه ویژه دولت به بخش خصوصی (شامل شرکت‌های بورسی) امیدواری‌هایی برای آینده بازار سرمایه ایجاد کرده است؛ اما باید در نظر داشت تا زمانی که نگاه غالب در این بازار کوتاه‌مدت باشد، نمی‌توان انتظار رشد قابل توجه و پایداری در این بازار داشت. همچنین، لایحه رفع موانع تولید با محوریت صندوق تثبیت بازار سرمایه به مجلس ارائه شده است که می‌تواند به متعادل شدن روند بازار سهام کمک کند.


بازار ارز

افت و خیزهای هیجانی بازار ارز
دیروز، دلار آمریکا رشد قیمت را تجربه کرد و حتی به 3480 تومان نیز رسید، اما در ادامه با کاهش نسبی مواجه و در نهایت 3 هزار و 425 تومان معامله شد. به نظر می‌رسد همچنان انتظار افزایش قیمت در میان معامله‌گران و به ویژه سفته‌بازان این بازار قوت بیشتری دارد. در این میان، گرچه سخنان رئیس کل بانک مرکزی درخصوص هیجانی بودن رشد قیمت ارز و سکه اندکی به افت قیمت دلار کمک کرد، اما به نظر نمی‌رسد فعالیت عملی در این زمینه صورت گرفته باشد که همین امر موجب افزایش نقش نوسان‌گیران در بازار ارز شده است. از سوی دیگر، نفت 72 دلاری که در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است با توجه به قیمت‌های فعلی (کمتر از 70 دلار)، یکی از دغدغه‌های اصلی معامله‌گران دلار درخصوص عرضه ارز محسوب می‌شود.


بازار سکه

آرامش بیشتر سکه در برابر هیجان دلار
روز گذشته، هر سکه طرح جدید به قیمت 963 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، طلای جهانی رشد اندکی را تجربه کرد که اثر چندانی روی سکه نداشت؛ اما بازار ارز افت‌و‌خیزهای هیجانی را پشت سر گذاشت. به این ترتیب، به رغم رشد 9/0 درصدی قیمت دلار، سکه با آرامش بیشتری رفتار کرد و رشد هیجانی نداشت. این امر سبب شد تا حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) در قیمت سکه ایجاد شود. این مساله به وضوح نشان می‌دهد رفتار سفته‌بازی در بازار سکه به مراتب کمتر از بازار ارز است؛ مقاومت سکه در برابر تغییرات ناگهانی قیمت‌ها گواهی بر این ادعا است. در این شرایط انتظار می‌رود در ادامه نیز قیمت سکه نوسانات کمتری را نسبت به جهش‌ها و ریزش‌های قیمتی ارز و اونس طلا نشان دهد.

بازار طلای جهانی

«گاو»ها به جای «خرس»های بازار طلا؟
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش طلای جهانی همراه با رشد ملایمی، 1196 دلار بر اونس معامله می‌شد. این در شرایطی بود که شاخص دلار به دنبال آمار بسیار مناسب اشتغال‌زایی آمریکا در بیشترین حد پنج ساله خود قرار داشت. افزایش دارایی طلای SPDR (بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا)، مقاومت طلا در برابر شاخص دلار و همچنین افزایش قیمت در بازار آتی طلا نشان می‌دهد نگاه «خرسی» (انتظار افت قیمت) در این بازار کمرنگ شده است. گرچه آمریکا در زمینه هدف اشتغال‌زایی عملکرد مناسبی نشان داده است، اما افت قیمت نفت سبب شده است تا فدرال رزرو برای رسیدن به تورم هدف 2 درصدی با مشکل مواجه شود و افزایش نرخ بهره (قاتل قیمت طلا) احتمالا به تعویق بیفتد. همچنین، سیاست‌های انبساطی در اروپا، ژاپن و چین ادامه دارد که با اثر تورمی، به قیمت طلا کمک می‌کنند.

بازار اوراق مسکن

تصحیح قیمتی پس از رشد ۲۰ درصدی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) که در مدت چهار روز رشد 20 درصدی را به ثبت رسانده بودند، با اصلاح 4/3 درصدی به قیمت 84 هزار و 677 تومان کاهش یافتند. گرچه در آبان، تقاضای اوراق مزبور به کمترین مقدار خود در سال 93 رسیده بود، اما با افت چشمگیر قیمت «تسه»ها و برخی نگرانی‌ها درخصوص احتمال افزایش نرخ تورم (ناشی از رشد دلار) تقاضای نسبی برای اوراق مزبور شکل گرفت که موجب بازگشت قیمت آنها به سطوح بالای 80 هزار تومان شد. در این شرایط، انتظار تورم 14 درصدی در اظهارات اخیر رئیس‌جمهور محترم برای سال آینده، بار دیگر رشد شدید قیمت اوراق تسهیلات مسکن را نامعقول نشان می‌دهد. بر این اساس، امید است تا بار دیگر عرضه و تقاضای این اوراق متعادل شود و قیمت‌ها روند کاهشی خود را ادامه دهند.

بازار نفت

قیمت نفت قربانی جنگ قیمتی
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا با قیمت 7/64 دلار بر بشکه معامله می‌شد. با توجه به عدم کاهش عرضه نفت از سوی اوپک، مورگان استنلی (یک شرکت مالی معتبر جهانی) نیز زمان رسیدن مازاد عرضه به حداکثر خود را سه ماه دوم سال 2015 اعلام کرد. برخلاف انتظار اوپک، تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت شیل آمریکا نیز در پایان هفته گذشته افزایش یافت که نشان می‌دهد آنها نیز برای حفظ سهم بازار خود در حال مبارزه هستند. با این حال، افزایش قراردادهای بلندمدت صندوق‌های پوشش ریسک (hedge funds) نشان می‌دهد کاهش قیمت نفت برنت به کمتر از 60 دلار دور از انتظار فعالان بازار است. همچنین، گرچه امید زیادی به جهش رشد اقتصادی چین نیست، اما واردات نفت خام این کشور رشد 9درصدی را در ماه گذشته نشان می‌دهد (روزانه 18/6 میلیون بشکه).