یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

شاخص بورس درجا زد
دیروز، شاخص کل تغییرات چندانی را تجربه نکرد و تنها 7 واحد (معادل 01/0 درصد) رشد پیدا کرد. این در شرایطی است که طی یک ماه گذشته، شاخص کل تنها یک روز منفی را پشت سر گذاشته است. این خاصیت اکثر بازارها است که پس از مدتی رشد مداوم، اصلاح قیمتی را تجربه می‌کنند. بنابراین، علاوه بر انتظار درخصوص نتیجه مذاکرات هسته‌ای در مسقط عمان، طبیعت بازار سهام نیز عامل دیگری است که تغییرات اندک شاخص کل را در این روزها سبب شده است. این اصلاح قیمت‌ها امیدواری‌هایی را درخصوص عدم راهیابی هیجان به بازار سهام ایجاد می‌کند. در میان صنایع بورسی، همچنان خودرویی‌ها و بانکی‌ها مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که به دنبال خوش‌بینی نسبت به توافقات هسته‌ای با اقبال سهامداران مواجه هستند و حجم قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.


بازار ارز

افت دلار در شرایط رکودی
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا افت ملایم 5 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 250 تومان معامله شد. در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در مسقط عمان در مراحل حساسی قرار گرفته است، معامله‌گران در بازار ارز حالت انتظاری گرفته‌اند. بر این اساس، کاهش نسبی تقاضا سبب افت‌های ملایم قیمت دلار شده است. در وضعیت واقعی اقتصاد، نگرانی‌هایی درخصوص کاهش قیمت‌های جهانی نفت و سایر کالاهای صادراتی وجود دارد که تنها راه جبران آن، افزایش میزان فروش است. برای این منظور، با توجه به اوضاع اقتصادی نامناسب شرکای تجاری فعلی، کشور نیاز به یافتن بازارهای هدف جدیدی دارد. این موضوع اهمیت مذاکرات هسته‌ای را برای اقتصاد کشور و پیرو آن قیمت ارز دو چندان می‌کند. بنابراین، تا تعیین تکلیف نتیجه مذاکرات، انتظار نمی‌رود شاهد تغییرات شدید قیمت ارز باشیم.



بازار سکه

روزهای بد بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید افت دیگری را تجربه کرد و به قیمت 909 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، هر دو عامل اثرگذار بر قیمت سکه با کاهش قیمت مواجه شدند که سبب تداوم وضعیت «خرسی» (انتظار کاهش قیمت) در بازار سکه شد. با این حال، همچنان سکه نسبت به کاهش قیمت‌ها مقاومت نشان می‌دهد به‌طوری که شاهد رشد اندازه حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) هستیم. به نظر می‌رسد سکه بیشتر تحت تاثیر قیمت دلار بوده و در انتظار نتیجه مذاکرات هسته‌ای است. بر این اساس، نسبت به سیگنال‌های منفی از سوی بازار، طلای جهانی واکنش کمتری نشان می‌دهد و مشابه دلار، نوسانات اندکی را تجربه می‌کند. با این حال، اگر طلای جهانی روند نزولی خود را ادامه دهد، در بلندمدت بر قیمت سکه نیز اثرگذار خواهد بود.



بازار طلای جهانی

غلبه عوامل منفی در بازار طلا
دیروز، طلای جهانی با افت مواجه شد و در لحظه تنظیم این گزارش 1166 دلار بر اونس معامله می‌شد. انتظار کاهش قیمت همچنان در این بازار وجود دارد؛ به‌طوری که موجودی طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا و همچنین سرمایه‌گذاری برای قراردادهای بلندمدت طلا کاهش یافته‌اند. این در شرایطی بود که شاخص دلار افت ملایمی را به دنبال قوت گرفتن ین ژاپن، روبل روسیه و یوآن چین تجربه کرد که اثر مثبت بر قیمت طلا دارد. از سوی دیگر، بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن نیز سیاست‌های انبساطی خود را ادامه می‌دهند که گرچه اکنون در بازار طلا توجهی به آن نمی‌شود، اما به عقیده کارشناسان در بلندمدت می‌تواند قیمت طلا را حمایت کند. به نظر می‌رسد بازار طلا دچار نوعی سردرگمی جهت یافتن قیمت واقعی خود است که پیرو این عوامل متضاد، وضعیت مبهم تشدید شده است.



بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها حول مرز ۹۰ هزار تومان
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) رشد نیم درصدی را تجربه کردند و به قیمت 89 هزار و 926 تومان معامله شدند. همان‌طور که اشاره شده بود، کف 90 هزار تومانی برای این اوراق قدرتمند عمل می‌کند؛ به‌طوری که طی ماه‌های اخیر هر بار که قیمت‌ها به زیر این سطح می‌رسند بار دیگر تغییر مسیر می‌دهند. قیمت 90 هزار تومانی برای آخرین معامله انجام شده در این اوراق، گواهی بر این ادعا است. مسوولان وضعیت خرید و فروش «تسه»ها در فرابورس را به دور از هرگونه سفته‌بازی عنوان می‌کنند و معتقدند این تقاضای واقعی است که اجازه افت شدید قیمت‌ها به سطوح سال گذشته را نمی‌دهد. به گفته این مقامات، بانک مسکن باید میزان عرضه خود را تقویت کند و از این طریق است که می‌توان قیمت این اوراق را کاهش داد.



بازار نفت

بازگشت نفت به نزدیکی ۸۰ دلار
دیروز، در لحظه تنظیم این گزارش، هر بشکه نفت خام آمریکا 6/79 دلار معامله می‌شد. به این ترتیب، بر اساس اظهارات بسیاری از کارشناسان، قیمت نفت تمایل دارد از کف قیمتی خود در هفته گذشته فاصله بگیرد. در این شرایط، رسیدن نرخ بیکاری آمریکا به کمترین مقدار 6 ساله و همچنین افزایش صادرات ماهانه چین امیدواری‌هایی نسبت به تقویت سمت تقاضا از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در دنیا ایجاد کردند. از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد تعداد دکل‌های حفاری مربوط به استخراج نفت شیل، کاهش قابل توجهی پیدا کرده است که رشد عرضه نفت را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین، افت شاخص دلار به دنبال افزایش ارزش ین ژاپن، روبل روسیه (امضای قرارداد گازی این کشور با چین) و یوآن چین (ارتباط میان بورس‌های شانگهای و هنگ‌کنگ) عامل دیگری برای افزایش قیمت نفت محسوب می‌شود.