یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

عدم افت شاخص به مدد یک نماد
دیروز، شاخص کل بورس تقریبا بدون تغییر و در رقم 74 هزار و 399 واحد باقی ماند. این در شرایطی بود که در ساعات ابتدایی، شاخص کل مسیر نزولی در پیش داشت، اما در پایان معاملات بازگشایی نماد «فولاد» باعث تغییر مسیر بازار شد؛ به طوری که برآیند این موضوع باعث صفر شدن تغییرات شاخص کل شد. در این شرایط، اقداماتی درخصوص ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی در زمینه‌هایی مثل مسکن و پتروشیمی صورت گرفته است که نشان می‌دهد تصمیم دولت بر افزایش نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی است. همچنین، اخباری مبنی بر ایجاد بازار برتر با محدودیت‌های کمتر در بورس وجود دارد که در این بازار حجم مبنا کاهش و دامنه نوسان افزایش یافته است. با این حال، انتظار معامله‌گران درخصوص مذاکرات هسته‌ای اجازه نوسان شدید را به شاخص کل نمی‌دهد.




بازار ارز

افت ملایم دلار
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا افت ملایمی را تجربه کرد و با 5 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 130 تومان رسید. معامله‌گران علت این امر را واریزهای جدید ارزهای بلوکه‌شده صادرات نفتی عنوان کرده‌اند که منجر به تقویت منابع ارزی بانک مرکزی شده است. این امر می‌تواند با توجه به سیاست دولت مبنی بر تک نرخی کردن قیمت ارز منجر به کاهش قیمت دلار در بازار آزاد شود. بر این اساس، همچنان تمایل برای کاهش اختلاف میان قیمت دلار آزاد و دلار مبادله‌ای (2650 تومان) ادامه دارد. با این حال، سیگنال‌های دریافتی از مذاکرات هسته‌ای وضعیت مشخصی را نشان نمی‌دهد و اظهارات متناقض نتوانسته اند تغییر قابل توجهی را بر بازار ارز داشته باشند. بنابراین، روند متعادل قیمت ارز محتمل‌ترین سناریوی پیش رو خواهد بود.



بازار سکه

واکنش با تاخیر سکه به اونس
روز گذشته، هر سکه طرح جدید بار دیگر رشد ملایمی را تجربه کرد و به قیمت 955 هزار و 500 تومان معامله شد. این افزایش قیمت که در ساعات پایانی معاملات روز شنبه رخ داده بود، مربوط به افزایش قیمت اونس جهانی بود که با تاخیر در بازار داخلی منعکس شد. این امر حتی باعث رسیدن قیمت سکه به 958 هزار تومان نیز شده بود، اما طی روز گذشته، افت ملایم قیمت سکه بار دیگر منجر به باقی ماندن سکه در سطوح قبلی شد. در روز جاری نیز با توجه به تاخیر در شروع معاملات بازار جهانی، احتمال پیروی سکه از دلار بیشتر است. با این حال باید در نظر داشت که تشدید عوامل ژئوپلتیک، احتمال افزایش قیمت اونس را تقویت کرده است که می‌تواند اثر آن در بازار سکه نیز منعکس شود.



بازار طلای جهانی

۱۵/۱ درصد رشد هفتگی اونس
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با ثبت بازدهی 15/1 درصدی و به قیمت 1/1309 دلار بر هر اونس معامله شد. این در حالی بود که در میانه معاملات، حتی به 1323 دلار نیز رسیده بود که شناسایی سود توسط معامله‌گران، منجر به تقویت صف فروش و کاهش ملایم قیمت‌ها شد. تشدید عوامل ژئوپلتیک در اوکراین و خاورمیانه و برخی تردیدها نسبت به پایان احیای اقتصاد جهانی از جمله مهم ترین دلایل رشد قیمت طلا هستند. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 18 نفر (از 27 کارشناس) روند افزایشی و 6 نفر مسیر کاهشی را برای طلا پیش‌بینی کرده‌اند. اما مشاهده می‌شود با افزایش قیمت ها، تقاضای فیزیکی برای طلا کاهش یافته است. با این حال، در هفته جاری تعداد زیادی از آمار اقتصادی مربوط به چین، اروپا و آمریکا منتشر می‌شود که می‌تواند روند طلا را تغییر دهد.



بازار اوراق مسکن

تقویت عرضه در بازار «تسه»ها
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) تقریبا تغییر قیمتی را تجربه نکردند و به قیمت 89 هزار و 470 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به 7/41 درصد رسید. در این رابطه، مسوولان فرابورس به تقویت تقاضا از طریق سپرده‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بانک مسکن سخن گفته‌اند. به این ترتیب، می‌توان به نوعی تعادل در طرف عرضه و تقاضای این اوراق امیدوار بود. در این شرایط، باید در نظر داشت که قیمت‌های این چنینی باعث شده است تا نرخ سود تسهیلات مسکن به جای 14 درصد به حدود 22 درصد برسد. همچنین، 35 میلیون وامی که در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد حدود 15 درصد توانایی خرید مسکن را ایجاد می‌کند. برآیند این دو مورد عاملی است که رشد قیمتی «تسه»ها را غیرمنطقی جلوه می‌دهد.




بازار نفت

نفت، یک هفته زیر ۱۰۰ دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا 2/0 درصد افت را تجربه کرد و در نهایت با قیمت 65/97 دلار، به کار خود پایان داد. گرچه در پایان معاملات، پیرو تشدید ناآرامی‌ها به‌ویژه در عراق و اوکراین، از افت بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرد، آزاد اعلام شدن حمله هوایی به عراق توسط رئیس جمهور آمریکا از جمله این عوامل به شمار می‌آید. همچنین، رئیس جمهور روسیه نیز به مدت یک سال واردات مواد غذایی و کشاورزی را از کشورهای غربی که به تازگی علیه روسیه تحریم اعمال کرده‌اند، ممنوع اعلام کرد که نشان از عدم تغییر مواضع روسیه درخصوص بحران اوکراین دارد. با این حال، آمار موجودی نفت و گازوئیل در آمریکا نشان از کاهش تقاضا از سوی بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده انرژی دنیا دارد که اجازه رشد قیمتی به نفت را نمی‌دهد.