یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. عرضه اولیه به کمک بورس نیامد

روز دوشنبه، شاخص کل افت ۱۸۲ واحدی (معادل ۲۴/۰ درصد) را تجربه کرد و به ۷۶ هزار و ۲۱۲ واحد رسید. این در حالی بود که نخستین عرضه اولیه در بورس مربوط به نماد «شسپا» از ابتدای سال ۹۳ طی روز یادشده انجام شد. گرچه این عرضه می‌توانست تاثیر مناسبی بر بازار گذارد، اما عدم انجام معاملات سهامداران بر خط، بار دیگر منجر به بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه شد. امروز نیز بازار می‌تواند متاثر از تصمیم شورای رقابت بر سر قیمت‌گذاری خودرو، روند متفاوتی را طی کند و در صورت عدم افزایش نرخ خودروها ممکن است کف حمایتی ۷۶ هزار واحدی شاخص کل نیز شکسته شود.



دلار همچنان درجا می‌زند

قیمت دلار روز دوشنبه افزایش بسیار اندک ۵ تومانی را تجربه کرده و به قیمت ۳ هزار و ۲۸۰ تومان معامله شد. به این ترتیب، دلار از ابتدای سال توانست ۸/۸ درصد رشد را تجربه کند. همانطور که پیش‌بینی شده بود، شرایط متعادل اقتصادی و وجود منابع ارزی به مقدار کافی در بازار منجر به ثبات قیمت دلار شده است. همچنین، احتمال می‌رود شرکت‌های پتروشیمی که در پایان سال گذشته با مشکل کمبود خوراک گازی مواجه بودند، اکنون با توجه به بهبود این وضعیت بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را به آرامی وارد بازار کنند که قیمت دلار را در محدوده فعلی حفظ می‌کند.




سکه بدون تغییر باقی ماند

سکه در معاملات روز دوشنبه، با توجه به عدم تغییر قیمت دلار و همچنین بسته بودن بازار نیویورک به علت روز یادبود (Memorial Day) در آن روز، تغییر چندانی را شاهد نبود. به این ترتیب، هر سکه طرح جدید به قیمت ۹۸۵ هزار تومان معامله شد تا از ابتدای سال رشد ۴/۳ درصدی را تجربه کند. اما از سوی دیگر، روز گذشته اونس جهانی با افت قیمت مواجه شد که این مساله با توجه به ثبات قیمت دلار ممکن است منجر به کاهش ملایم قیمت سکه در این روزها شود.




اونس جلوتر از گزارش‌های اقتصادی آمریکا

طلای جهانی معاملات هفته جاری را با افت قیمت آغاز کرد. به این ترتیب، با حدود ۱۰ دلار کاهش، هر اونس طلا به قیمت ۴/۱۲۸۲ دلار معامله شد تا به کف حمایت خود نزدیکتر شود. کارشناسان، علت افت قیمت این فلز زرد را انتظار بازار از مثبت بودن آمار اقتصادی آمریکا در هفته جاری عنوان کردند که می‌تواند به‌طور معکوس بر قیمت طلا اثرگذار باشد. همچنین، انتخاب شدن پروشنکو به ریاست جمهوری کشور اوکراین و برخی وعده‌ها از سوی سران دو کشور روسیه و اوکراین، احتمال تعدیل ناآرامی‌های سیاسی را افزایش می‌دهد که عامل افزایش قیمت اونس را حذف می‌کند. با این حال، کارشناسان کیتکو همچنان وضعیت طلا را محدود به بازه قیمتی ۱۲۷۷ تا ۱۳۰۴ دلاری می‌دانند.




تداوم کاهش قیمت «تسه»

قیمت اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال ۹۲ (تسه۹۲۰۱) در روز دوشنبه در پی قوانین دستوری مبنی بر عدم اجازه فروش اوراق خریداری شده تا دو ماه (از ابتدای تیر) کاهش یافت. به این ترتیب، این اوراق با کاهش ۶/۱ درصدی به قیمت ۸۱ هزار و ۸۹۶ تومان معامله شد. با توجه به باقی ماندن صف‌های خرید با قیمت‌های کمتر از قیمت پایانی، احتمال کاهش قیمت اوراق مزبور در این روزها بیشتر است.




نفت به سقف مقاومتی نزدیک می‌شود؟

نفت خام آمریکا طی دو روز معاملاتی گذشته تغییرات چندانی را نسبت به پایان هفته گذشته شاهد نبود و روز گذشته به قیمت ۰۳/۱۰۴ دلار معامله شد. فرارسیدن روز یادبود و فصل تابستان که آغاز سفرهای مردمی در آمریکا است افزایش تقاضای گازوئیل و در پی آن تشدید مصرف نفت را به دنبال دارد. به این ترتیب، عرضه نفت آمریکا در حال حاضر کاهش چشمگیری یافته است و همچنین، ادامه مشکلات ژئوپلتیک اوکراین-روسیه و لیبی عامل دیگری است که احتمال افزایش قیمت این کالا را تقویت می‌کند. با این حال، تحلیل‌های تکنیکال سقف مقاومتی ۲۲/۱۰۵ دلاری را برای قیمت نفت بسیار قدرتمند شناسایی کرده‌اند که روند این کالا در هفته جاری را با چالش مواجه می‌کند.