یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. رشد ملایم بورس در پایان هفته
در معاملات دیروز، شاخص کل بار دیگر رشد ملایم ۱۳۳ واحدی (معادل ۱۷/۰ درصد) را تجربه کرد و به ۷۶ هزار و ۷۶۸ واحد رسید. در حال حاضر، توجه عمده معامله‌گران به سهام شرکت‌های پیشتاز بازار است که این مساله منجر به رشد قابل توجه نسبت قیمت به درآمد (P/E) در این نمادها و متوسط بازار شده است. این در شرایطی است که شرکت‌های مزبور در حال حاضر توانایی افزایش EPS خود را ندارند که باعث پایدار نبودن قیمت‌ها و نوسانات شاخص کل می‌شود.



تعادل در بازار ارز
دلار طی روز گذشته، رشد ملایمی را تجربه کرد و به قیمت ۳ هزار و ۲۹۵ تومان معامله شد. به این ترتیب، دلار توانسته است از ابتدای سال بازدهی معادل ۳/۹ درصد را به ثبت برساند. به اعتقاد کارشناسان، دلار در محدوده ۳ هزار و ۲۵۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان از منظر عرضه و تقاضا به ثبات رسیده است. به گفته آنها، حتی اگر ارز از سوی پتروشیمی‌ها وارد بازار شود یا نتایج مذاکرات هسته‌ای چندان قابل توجه نباشد، احتمال خروج دلار از این محدوده چندان به چشم نمی‌خورد.



وضعیت آرام سکه
سکه در حالی با رشد قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی مواجه بود که با رسیدن به قیمت ۹۹۳ هزار تومان توانست از ابتدای سال ۲/۴ درصد رشد قیمت را به ثبت برساند. علت این رشد را می‌توان افزایش نسبی قیمت دلار طی روز گذشته دانست. با این حال، پیش‌بینی می‌شود با توجه به ثبات قیمت اونس جهانی و دلار در روزهای آینده، سکه در بازار داخلی نیز تغییرات چندانی را تجربه نکند.




اونس در انتظار نشست فدرال رزرو
طی روز گذشته، اونس جهانی با قیمت ۸/۱۲۹۲ دلار معامله شد که تغییرات چندانی را نشان نمی‌دهد. پس از ارائه آمار از سوی کنسول جهانی طلا (WGC) در روز سه‌شنبه مبنی بر کاهش تقاضا از سوی هند و چین، اونس افت ملایمی را تجربه کرد. به اعتقاد کارشناسان در شرایط کنونی، بازار منتظر تصمیم‌های این هفته نشست فدرال رزرو است؛ این مساله، احتمال کاهش ملایم قیمت در معاملات روز چهارشنبه به وقت محلی (پنج‌شنبه به وقت تهران) را تقویت می‌کند. با این حال، با توجه به ثبات میانگین قیمت طلا طی ماه‌های اخیر، احتمال جهش قیمتی در این فلز زرد دور از انتظار است.




سبزپوشی مجدد «تسه»
پس از آنکه روز سه‌شنبه، یک افت قیمت در اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال 92 (تسه9201) مشاهده شد، بار دیگر این اوراق با اقبال مواجه شدند و طی روز گذشته با افزایش 2/3 درصدی با قیمت 84 هزار و 967 تومان معامله شدند. در پایان معاملات، گرچه سهامداران در صف خرید قدرتمندتر از صف فروش ظاهر شدند؛ اختلاف اندک قیمت آخرین معامله نشان می‌دهد افزایش قیمت این اوراق در روزهای آتی روند متعادل‌تری داشته باشد.




تداوم خیز صعودی نفت
دیروز، نفت خام آمریکا با افزایش قیمت مواجه و ۱۵/۱۰۳ دلار معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال این کالا توانسته است ۵/۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کند. ادامه اختلافات روسیه و اوکراین و همچنین مشکلات داخلی لیبی که احتمال کاهش عرضه نفت از سوی روسیه و لیبی را تشدید می‌کند منجر به ایجاد روند صعودی در این بازار شده است. از سوی دیگر، در بازار آتی نفت سیگنال‌های روزانه تکنیکال چراغ سبز خرید را نشان می‌دهند که حاکی از امیدواری به افزایش قیمت در این بازار است.