بازار داخلی

رفتار متفاوت شاخص‌ها

با از دست دادن کانال ۲ میلیون و ۱۰۰هزار واحد، ساعات معاملاتی روز دوشنبه بازار سهام نیز به انتها رسید. در حالی که در روز یکشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۰.۵۲ درصد کاهش یافته و در مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد قرار گرفته بود و انتظار می‌رفت که این مرز حمایتی مهم از دست نرود، اما وضعیت در روز دوشنبه خلاف انتظارات رقم خورد. به طوری که در این روز شاخص کل بورس هرچند اندک(۰.۰۹ درصد)، اما مجددا کاهش یافت و به محدوده ۲ میلیون و ۹۸واحد سقوط کرد تا برای سومین بار در سال ۱۴۰۲(۲۱ تیر، ۴ مهر و ۱۶ بهمن) این مرز از دست رفته باشد.

نمادهای «فملی»، «فولاد» و «فارس» نمادهایی بودند که در این روز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند. اما برخلاف شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن حرکتی متفاوت داشت و عملکردی مثبت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن که از جهاتی می‌تواند وضعیت بازار را دقیق‌تر به تصویر بکشد و همچنین عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران را نیز بهتر نشان می‌دهد، در این روز توانست افزایش ارتفاع را تجربه کند و با رشد ۰.۲۰ درصدی معادل با ۱۴۵۵ واحد، عدد ۷۳۸ هزار و ۹۱واحد را به ثبت برساند. وضعیت در فرابورس ایران نیز یکسان بود و در این رکن بازار سهام نیز شاهد عملکرد مثبت شرکت‌های کوچک و متوسط بودیم. به طوری که در این روز شاخص کل فرابورس با ریزش ۰.۱۱ درصدی در محدوده ۲۵ هزار و ۴۷۷ واحد قرار گرفت، اما شاخص هم‌وزن آن ۰.۳۲درصد افزایش یافت و در نهایت با ثبت عدد ۱۳۶ هزار و ۷۴۳ واحد، کار خود را در این روز به پایان برد تا به این ترتیب شاخص‌های اصلی بازار سهام عملکرد متفاوتی با یکدیگر را به ثبت رسانده باشند.

به علاوه در روز دوشنبه بورس و فرابورس مجموعا شاهد ورود پول به میزان ۱۸میلیارد تومان بودند و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم نیز با کاهش ۲.۲۵درصدی نسبت به‌روز ماقبل، در سطح ۴۰۳۵ میلیارد تومان قرار گرفت.

برخی از تحلیلگران عقیده دارند که گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصد، تاثیر چندانی بر بازار سهام نداشته است. چرا که پیش از این هم نرخ‌هایی نزدیک به این مقدار وجود داشته و بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که نرخ ۳۰ درصدی تاثیر زیادی می‌تواند بگذارد. همچنین این کارشناسان معتقدند که با توجه به این موضوع و همچنین شرایط فعلی، اگر که حمایتی صورت بگیرد می‌توانیم شاهد بازگشت بازار باشیم.

بازار خارجی

کاهش قیمت کامودیتی‌ها

هفته معاملاتی بازارهای جهانی در روز دوشنبه در حالی آغاز شد که نوسانات نزولی در قیمت نفت و طلا در ساعات ابتدایی این روز دیده می‌شد.

در حالی که در هفته گذشته قیمت پایانی نفت خام برنت و نفت خام WTI  یا وست تگزاس اینترمدییت ۴روز منفی و تنها یک روز مثبت بود، در روز دوشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز قیمت نفت‌های یاد شده به روند نزولی خود ادامه دادند. به طوری که نفت برنت و WTIهر کدام به ترتیب با ۰.۱۴ و ۰.۵۳ درصد کاهش ارزش  در محدوده ۷۷دلار و ۲۲ سنت و ۷۱ دلار و ۹۰ سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفتند.

طلای جهانی که در هفته گذشته روند متفاوتی داشت و ۴ روز مثبت را به ثبت رسانده و تنها در آخرین روز معاملاتی هفته (جمعه) قیمت پایانی آن کاهش یافت، نیز در آغاز هفته رفتاری مانند نفت از خود نشان داد و  شاهد کاهش ارزش بود. به طوری که قیمت این فلز گرانبها در این روز بیش از یک درصد کاهش یافت، و در محدوده قیمتی ۲۰۱۸ دلار به ازای هر اونس در بازارهای جهانی مورد مبادله قرار گرفت.

این اتفاقات همگی در حالی رخ دادند که به نظر می‌رسد پیشرفت مذاکرات مربوط به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس وضعیتی مبهم دارد که این مساله به طور نسبی به معنای ادامه تنش‌ها در مناطق تولیدکننده نفت است. به علاوه گزارش اشتغال قوی ایالات متحده آمریکا نیز همچنان در مرکز توجهات است. این گزارش‌ها باعث شدند تا امیدها نسبت به کاهش سریع نرخ بهره تعدیل شده و کاهش پیدا کنند. همچنین این گزارش نشان داده است که رشد مشاغل در ژانویه شتاب گرفته است و دستمزدها نیز در نزدیک به دو سال گذشته، در بیشترین مقدار خود قرار گرفته‌اند.

این آمار و ارقام می‌توانند به نوبه خود نشانه‌هایی جهت پیچیده‌تر شدن روند آینده نرخ بهره در ماه مه ‌باشند.

Untitled-1 copy

2 copy