بازار داخلی

افت شاخص کل به کف دو‌ماهه

با سقوط شاخص کل بورس تهران به کف دو‌ماهه، چهارمین روز معاملاتی هفته نیز به انتها رسید. در حالی که در ابتدای هفته روزهای مثبت کم‌جانی در بازار رقم خورد و باعث امیدواری سهامداران شد، اما دیری نگذشت که این صعود کوتاه‌مدت پایان یافت و بازار سهام مجددا به روند نزولی روزهای گذشته خود بازگشت. به طوری که در روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش ۹۹۳۲ واحدی، در محدوده ۲میلیون و ۱۱۰‌هزار واحد که پایین‌ترین مقدار ثبت‌شده برای نماگر اصلی بازار سهام از تاریخ ۱۱ آذر ۱۴۰۲ است، قرار گرفت. «شپنا»، «شستا» و «وبملت» نیز نمادهایی بودند که در این روز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند. شاخص هم‌وزن نیز حرکتی هم‌جهت با شاخص کل داشت و با کاهش ۴۱۸۳ واحدی، در محدوده ۷۳۴‌هزار و ۳۹۸ واحد قرار گرفت. شرایط در فرابورس ایران نیز یکسان بود و شاخص کل آن ۵۸واحد کاهش یافت، و با قرار گرفتن در محدوده ۲۵‌هزار و ۴۸۸ واحد، کار خود را به پایان برد. همچنین بورس و فرابورس در این روز شاهد ۳۵۶ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با کاهش ۳.۵ درصدی، در سطح ۴۶۳۱میلیارد تومان قرار گرفت.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که در حال حاضر موجی از ترس و عدم‌اعتماد در بازار وجود دارد و به همین دلیل است که تاثیر اتفاق‌های مثبت کوتاه و گذرا، و تاثیر اتفاق‌های منفی به نسبت ادامه‌دار و پایدارتر هستند. در حال حاضر نیز این کارشناسان دلیل ریزش در بازار را تنش‌های اخیر منطقه می‌دانند و معتقدند که تا زمان رسیدن به ثبات نسبی و رفع خطرات احتمالی، اتفاق مثبت قابل‌توجهی در بازار رخ نخواهد داد.

اما قیمت طلا و سکه در این روز حرکاتی خلاف جهت یکدیگر داشتند. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، هر گرم طلای ۱۸عیار با رشد ۲.۷ درصدی نسبت به‌روز ماقبل، در محدوده ۲ میلیون و ۹۸۰‌هزار تومان و در یک‌قدمی سه میلیونی شدن خرید و فروش شد، و هر قطعه سکه امامی نیز که در روز دوشنبه تا مرز ۳۴ میلیون تومان پیش رفته بود، با کاهش ۱.۰۶ درصدی در محدوده ۳۳ میلیون و ۵۴۰‌هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت.

بازار خارجی

کم‌تحرکی کامودیتی‌‌‌ها

طی روز سه‌‌‌شنبه کامودیتی‌‌‌ها با تغییر اندک همراه شدند و نفت برنت وWTI  با افت ۰.۲۴ و ۰.۰۴درصدی نسبت به‌روز قبل در قیمت ۸۲.۲ و ۷۶.۷۵دلار قرار گرفتند و طلای جهانی نیز با رشد ۰.۰۵ درصدی به سطح قیمت ۲هزار و ۳۴دلار رسید. به نظر می‌رسد ایالات متحده از چرخه‌‌‌ رشد بهتر از حد انتظار، دریافت‌‌‌های مالیاتی بالاتر و نیازهای استقراضی کمتر از حد انتظار لذت می‌‌‌برد. در مقابل، امروز باید شاهد کاهش ملایم تولید ناخالص داخلی سه‌ماه چهارم در سراسر ناحیه یورو و تایید یک رکود فنی باشیم. اگر امروز شاهد افت بزرگی در گزارش فرصت‌های شغلی و گردش نیروی کار( JOLTS )آمریکا نباشیم، جفت ارز باید ضعیف باقی بماند.

 بازارهای دارایی ایالات متحده اواخر روز دوشنبه به دلیل پیش‌بینی‌‌‌های خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه نیاز خالص استقراض سه‌ماه اول این کشور ۵۵ میلیارد دلار بهتر از آنچه در ماه اکتبر پیش‌بینی کرده بود، تقویت شدند. این مساله، زمینه بهتری را برای اعلامیه تامین مالی مجدد سه‌ماهه ایالات متحده که منتشر می‌شود، فراهم می‌‌‌کند. قیمت اوراق افزایش یافت و افت بازده اوراق منجر شد که سهام تکنولوژی آمریکا سقف‌‌‌های جدیدی ثبت کنند. در این زمینه، آلفابت، مایکروسافت و AMD گزارش درآمدزایی سه‌ماه چهارم سال ۲۰۲۳ را امشب اعلام خواهند کرد.

با نگاهی به آینده، انتظار می‌‌‌رود که دلار در روزهای آتی در برابر ارزهای اروپایی تقویت شود. از نظر داده‌‌‌‌‌‌ها، امروز در ایالات متحده، شاخص اطمینان مصرف‌کننده و داده‌‌‌های فرصت‌های شغلی JOLTS  برای دسامبر منتشر می‌شود. برای شاخص اطمینان مصرف‌کننده، با توجه به اینکه قدرت بازار کار حفظ شده است، یک عدد قوی انتظار می‌‌‌رود. برای داده‌‌‌های‌JOLTS نیز تنها کاهشی اندک، از ۸ هزار و ۷۹۰ به ۸هزار و ۷۵۰ نفر انتظار می‌رود. هر گونه کاهش سریع‌تر از حد انتظار در JOLTS می‌تواند دلار را ضعیف کند، چرا که برخی از مقامات فدرال رزرو به نظر می‌رسد این داده‌ها  را به عنوان بهترین معیار کسادی در بازار کار ایالات متحده می‌دانند.

10 copy

11 copy