بازار داخلی

جاماندگی شرکت‌های بزرگ

با رفتار متفاوت شاخص‌های بازار سهام، آخرین روز معاملاتی هفته به انتها رسید. به طوری که در روز چهارشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران مقدار اندکی، برابر با ۰.۰۵‌درصد کاهش یافت و در محدوده ۲ میلیون و ۱۸۵‌هزار واحد قرار گرفت. اما شاخص هم‌وزن بورس حرکتی خلاف جهت داشت و با افزایش ۰.۰۹ درصدی، با قرار گرفتن در محدوده ۷۶۲‌هزار و ۳۳۹واحد کار خود را به پایان برد. وضعیت در فرابورس نیز یکسان بود. در این روز شاخص کل فرابورس ۰.۱۳درصد کاهش یافت و در محدوده ۲۶‌هزار و ۲۹۸ واحد قرار گرفت، و شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش ۰.۳۳ درصدی با ثبت عدد ۱۴۰‌هزار و ۶۲۹ واحد به کار خود پایان داد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که با توجه به افزایش ارتفاع شاخص‌های هم‌وزن بورس و فرابورس، شرکت‌های کوچک و متوسطی که در بازار سهام پذیرش شده‌اند، عملکرد بهتری را نسبت به شرکت‌های بزرگ به ثبت رسانده‌اند. همچنین در این روز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «فکشتی» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند و نمادهای «پردیس»، «ثشرق» و «سنیر» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. بورس و فرابورس نیز در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد ۴۰ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۷.۹‌درصدی، در سطح ۴۲۶۶ میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان عقیده دارند که در حال حاضر، با توجه به ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیکی که بر بازار سایه انداخته است در کنار بازدهی جذاب و کم ریسک بازار پول و بالا رفتن نرخ‌ها در این بازار یا صندوق‌های درآمد ثابت تا ۳۰ درصد، از جذابیت بازار سهام کاسته شده است. این کارشناسان عقیده دارند که در چنین شرایطی، نرخ ارز می‌تواند محرک خوبی برای بازار سرمایه باشد و تحرکات مثبت آن، منجر به رشد بازار خواهد شد.

بازار طلا و سکه نیز در این روز شاهد افت بودند. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۰.۳۸ درصدی نسبت به‌روز گذشته در محدوده ۲ میلیون و ۶۶۷‌هزار تومان، و هر قطعه سکه امامی با کاهش ۱.۸۹ درصدی در محدوده ۳۱ میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفتند.

بازار خارجی

شوک بازارهای جهانی با سخنرانی  والر

کامودیتی‌‌‌ها طی روز سه‌‌‌شنبه و چهارشنبه تحت‌تاثیر سخنرانی والر با افزایش فشار فروش همراه شدند. بر این اساس نفت برنت و WTI در روز چهارشنبه به‌‌‌ترتیب با افت ۱.۸۶ و ۲.۰۶ همراه بود و در سطح قیمت ۷۶.۸۳ و ۷۰.۹۱دلار به ازای هر بشکه قرار گرفتند. طلا نیز همگام با نفت افت قیمت را تجربه کرد و در سطح ۲هزار و ۲۵دلار قرار گرفت که در قیاس با روز گذشته افت ۰.۱۷درصدی به ثبت رساند. شاخص دلار آمریکا در روز سه‌‌‌شنبه در برابر همه همتایان اصلی خود به شدت افزایش یافت چرا که والر، عضو فدرال رزرو، اعلام کرد در حالی که تورم در فاصله قابل‌توجهی از هدف ۲ درصدی قرار دارد، آنها نباید در کاهش نرخ‌های بهره عجله کنند تا زمانی که مشخص شود که تورم پایین حفظ می‌شود. والر اولین سیاستگذار فدرال رزرو بود که رسما در مورد امکان کاهش نرخ بهره صحبت کرد و بنابراین، این واقعیت که او علیه کاهش قریب‌‌‌الوقوع نرخ‌‌‌ بهره فشار می‌‌‌آورد، توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرد. اگر والر کاهش نرخ بهره در ماه مارس را نخواهد، شاید هیچ فرد دیگری در بانک مرکزی تمایل به کاهش نرخ بهره نداشته باشد. به همین دلیل است که احتمال کاهش نرخ بهره در ماه مارس از کمی بیش از ۷۰‌درصد به حدود ۶۵‌درصد کاهش یافته است، در حالی که تعداد کل نقطه پایه‌‌‌ کاهش نرخ بهره تا دسامبر از حدود ۱۶۰ نقطه پایه به ۱۵۵نقطه پایه کاهش یافته است. با این حال، این مساله نشان می‌‌‌دهد که فضای کافی برای تعدیل بیشتر وجود دارد و آنچه می‌تواند آب سرد بیشتری را روی شرط‌بندی‌‌‌های کاهش تهاجمی نرخ بهره سرمایه‌گذاران بیفزاید، خرده‌فروشی امروز ایالات متحده برای ماه دسامبر است. به‌دنبال اعداد CPI داغ‌تر از حد انتظار، بهبود تقاضای مصرف‌کننده ممکن است نه تنها به رشد اقتصادی سالم‌‌‌تر، بلکه به نگرانی در مورد تورم چسبنده در ماه‌‌‌های آینده تبدیل شود. این امر می‌تواند سرمایه‌گذاران را ترغیب کند تا مسیر نرخ ضمنی خود را افزایش دهند، که به نوبه خود می‌تواند به رشد دلار کمک کند. امروز همچنین، معامله‌‌‌گران دلار Beige Book فدرال رزرو را زیر نظر دارند که جزئیاتی را در مورد شرایط اقتصادی فعلی در هر یک از ۱۲منطقه فدرال ایالات متحده ارائه می‌‌‌کند.

22 copy

23 copy