بازار داخلی

انتظار برای رشد بازار سهام

بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت نوسانات محدودی را شاهد بود. این در حالی بود که نماگرها به دو دسته تقسیم شده بودند؛ به طوری که برخی از نماگرها که نشان از سهام متوسط و کوچک هستند تغییرات محدود و منفی را به همراه داشتند. در مقابل نیز نماگرهایی که نشان از بزرگ‌ترهای بازار هستند عمدتا با تحرکات مثبت و متعادل صعودی روبه‌رو شدند.

 به این ترتیب شاخص کل بورس عملکرد ۲.۴۲ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. شاخص هموزن نیز در این میان با مثبت ۱.۲۳ درصد بازدهی همراه شد. ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۱۶.۴۱ درصدی هفته را به پایان رساند. به طوری که میانگین ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس ۵۶۶۸میلیارد تومان ثبت شد. خالص تغییر مالکیت حقیقی‌‌‌های بازار سهام نیز در هفته گذشته با مجموع ۵۵۲ میلیارد تومان خروج پول سرمایه‌گذاران خرد همراه شد. لازم به ذکر است که دو روز معاملاتی ابتدای هفته بازار سهام با ورود پول حقیقی مواجه شده بود. اما فشار عرضه و شناسایی سود و جابه‌جایی بین سهام کوچک و بزرگ باعث شد که در نهایت تغییر مالکیت منفی بر مثبت غالب شود.

به این ترتیب سه صنعت فرآورده‌های نفتی، مخابرات و در نهایت سرمایه‌گذاری‌ها بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند. علاوه بر این صنایع خودرو و ساخت قطعات، چند‌رشته‌ای صنعتی و فلزات اساسی بیشترین خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را از آن خود کردند.

برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند  که با توجه به اینکه میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد یک پله نسبت به چند ماه گذشته بهبود داشته است و ماه آذر نیز این ارزش معاملات خرد در سطوح بالا در نوسان بود و نسبتا به تثبیت رسیده است، انتظار می‌‌‌رود که بازار سهام طی هفته‌‌‌های پیش رو با رشد متعادلی همراه باشد و بتواند زمینه را برای ورود پول حقیقی به سهام فراهم کند.

بازار خارجی

درخشش طلای جهانی

قیمت طلا در روز جمعه پس از کاهش خفیف تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه سوم و داده‌‌‌های ضعیف بازار کار، دلار را به پایین‌‌‌ترین حد در چهار ماه اخیر رساند و قیمت آن افزایش یافت. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی در قیمت ۲۰۵۴  دلار مورد داد‌وستد قرار گرفت. بررسی تجدیدنظر‌شده در تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم نشان داد که اقتصاد ایالات متحده اندکی کمتر از انتظار اولیه رشد کرده است.

این قرائت همچنان نشان داد که اقتصاد ایالات متحده بسیار بیشتر از همتایان خود در جهان توسعه‌یافته رشد می‌کند. اما افزایش کمتر از حد انتظار در موارد هفتگی بیکاری، امیدها را برای سرد شدن بازار کار افزایش داد. سرد شدن رشد اقتصادی به کاهش تورم و فعالیت نیروی کار اشاره دارد - دو نکته اصلی مورد توجه فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره. داده‌های شاخص قیمت‌PCE - سنجش تورم ترجیحی فدرال رزرو – منتشر خواهد شد که می‌تواند بازار را تا حدودی با نوسان بیشتری روبه‌رو کند. با این حال، فلز زرد اکنون کمتر از ۱۰۰دلار از رکورد بالاترین رکورد اوایل دسامبر فاصله دارد، زیرا از چشم‌انداز کاهش نرخ بهره سود می‌برد. نرخ‌های بالا باعث افزایش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در طلا می‌شود. در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در روز جمعه اندکی حرکت کرد، اما نزدیک به بالاترین سطح خود از اوایل ماه اوت بود.

قیمت فلز قرمز با چشم‌انداز کاهش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۴ افزایش یافت که انتظار می‌رود فعالیت‌های اقتصادی جهانی و تقاضای مس را تقویت کند. همچنین انتظار می‌‌‌رود افزایش انرژی سبز و وسایل نقلیه الکتریکی تقاضا را افزایش دهد، در حالی که انتظار می‌‌‌رود عرضه مس در بحبوحه بسته شدن معادن در پرو و پاناما کاهش یابد.

به دنبال تداوم تنش‌ها در خاورمیانه در پی حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، قیمت نفت روز جمعه تا یک‌درصد افزایش یافت، اگرچه تصمیم آنگولا برای خروج از اوپک سوالاتی را در مورد اثربخشی این گروه در حمایت از قیمت‌ها ایجاد کرد با این حال هر بشکه نفت برنت در قیمت بالای ۸۰ دلار و نفت WTI در قیمت نزدیک به ۷۵ دلار معامله شد.

5 copy

6 copy