بازار سهام

انتظارات برای صعود ملایم

1

ساعات معاملاتی بازار سهام روز سه‌شنبه در حالی به انتها رسید که نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران در این روز اندکی کاهش یافت. به طوری که شاخص کل بورس تهران با 1294 واحد کاهش ارتفاع در محدوده 2 میلیون و 161‌هزار واحد قرار گرفت. اما شاخص هموزن برخلاف شاخص کل افزایش یافت و با 1994 واحد افزایش، با قرار گرفتن در محدوده 752‌هزار واحد کار خود را به پایان برد. همچنین در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد 244 میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح 5629 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقدند از آنجا که ارزش معاملات نسبت به اوایل آبان ماه رشد داشته است و همچنین توجهی که در حال حاضر نسبت به گردش نقدینگی در حال رخ دادن است، می‌توان انتظار داشت که با تداوم این موضوعات شرایط برای صعود بازار با شیب ملایم فراهم شود.

بازار سکه

ادامه ثبات قیمتی سکه

2

معاملات روز سه‌شنبه در حالی شروع شد که قیمت سکه امامی در این روز مقدار اندکی افزایش یافت. به‌طوری‌که در روز سه‌شنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، هر قطعه سکه امامی با حدود 50‌هزار تومان افزایش قیمت نسبت به‌روز ماقبل در محدوده 29 میلیون و 150‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفت. همچنین در این روز نرخ دلار نیز (که اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت سکه است) در حدود 50 تومان افزایش یافت و در سطح 50‌هزار و 350 تومان قرار گرفت. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر که اخبار سیاسی و اقتصادی خاصی وجود ندارد که روند نرخ دلار را تغییر دهد، این تغییرات اونس طلای جهانی است که در نهایت باعث جهت‌دهی به قیمت سکه خواهد شد. اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان همچنان تغییرات قیمت سکه و طلا از کانال دلار را به واقعیت نزدیک‌تر می‌دانند.

بازار طلای جهانی

نوسانات صعودی طلا

3

پس از دو روز متوالی کاهش قیمت طلا، معاملات روز سه‌شنبه در حالی آغاز شد که تمایلات صعودی محدود در قیمت این فلز گران‌بها دیده می‌شد. به طوری که در این روز و تا ساعت 19:30 به وقت تهران، قیمت طلای جهانی با اندکی تغییر نسبت به قیمت پایانی روز ماقبل (1981دلار و 95 سنت) همچنان در کانال 1980 دلار به ازای هر اونس مورد خرید و فروش قرار گرفت. در ساعات ابتدایی این روز معامله‌گران در انتظار انتشار آمار CPI ایالات متحده آمریکا بودند و معاملات خود را با احتیاط بیشتر انجام می‌دادند. پس از انتشار این آمار در ساعت 5 این روز و برآورده شدن انتظارات معامله‌گران، قیمت فلز زرد تغییر قابل‌توجهی نکرد و همچنان به نوسانات صعود اندک خود ادامه داد. برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که تا زمان انتشار داده‌های تاثیرگذار دیگر از سوی آمریکا، قیمت طلا در محدوده فعلی باقی خواهد ماند.

بازار اوراق مسکن

کاهش قیمت اندک

4

چهارمین روز معاملاتی هفته در حالی به انتها رسید که قیمت هر برگ از اوراق «تسه 0011» در این روز مجددا کاهش یافت. به طوری که قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در روز سه‌شنبه میزان اندکی در حدود 148 تومان معادل  0.13درصد کاهش یافت و در محدوده قیمتی 118‌هزار و 288 تومان به ازای هر برگ از این اوراق مورد خرید و فروش قرار گرفت. به این ترتیب برای دومین روز متوالی ارزش «تسه 0011» در این روز نزولی شد. مهدی کرباسیان طی اظهارنظری اعلام کرد از آنجا که بررسی روند چهار دهه اخیر بازار مسکن نشان می‌دهد که تحرکات بازار طلا و ارز بر قیمت مسکن تاثیر زیادی دارند، بنابراین اگر نرخ دلار به روند فعلی خود ادامه دهد انتظار می‌رود که تا پایان سال اتفاق ویژه‌ای در قیمت مسکن رخ ندهد.

بازار نفت

عدم‌واکنش به سرنگونی نفتکش

5

معاملات روز سه‌شنبه بازارهای جهانی در حالی آغاز شدند که در ساعات ابتدایی این روز تمایلات نزولی محدود در قیمت نفت دیده می‌شد. به طوری که در روز سه‌شنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام برنت و نفت خام WTI یا «وست تگزاس اینترمدییت»، برخلاف روند صعودی خود در ساعات پایانی روز ماقبل شاهد کاهش قیمت بودند و به ترتیب با کمتر از یک دلار کاهش، در محدوده قیمتی 75 دلار و 27 سنت و 70دلار و 63 سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفتند. به این ترتیب پس از 2 روز افزایش قیمت،  ارزش نفت‌های یادشده در روز سه‌شنبه کاهش یافتند. در این روز حمله‌ای به یک نفتکش نروژی صورت گرفت که حوثی‌های یمن آن را به عهده گرفتند. کارشناسان معتقدند که نگرانی‌ها در مورد مازاد عرضه و کاهش تقاضا باعث شد که قیمت نفت در اثر حمله  افزایش پیدا نکند.