بازار سهام

کج‌‌‌دار و مریزی شاخص

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه با کاهش 19/ 0 درصدی شاخص کل هفته را نزولی آغاز کرد و برای بار چهارم مرز روانی مهم 2 میلیون واحدی را از دست داد. اگر‌چه در ابتدای روز بازار با تقاضای صعودی آغاز به کار کرد ولی در نهایت با از دست دادن سقف روزانه در ارتفاع یک میلیون و 996‌هزار واحد ساکن شد. نماگر هم‌‌‌وزن نیز تنها 22 واحد جابه‌جا شد. ارزش معاملات خرد 2425 میلیارد تومانی روز گذشته حاکی از رکود بازار سرمایه است و با توجه به خروج پول حقیقی از بورس و فرابورس به مبلغ 181 میلیارد تومان می‌توان گفت بازار از اوضاع مناسبی برخوردار نیست. در صورتی که به دنبال خبر عدم‌آزادسازی منابع ارزی ایران، دلار سیگنال صعود دریافت کند می‌توان به رشد بورس نیز امیدوار بود اما تا زمان مشخص شدن تکلیف دلار، بورس به نوسانات محدود خود ادامه می‌دهد.

بازار سکه

سکه به دنبال کورسوی امید

2

ثبات قیمتی همراه با افت‌‌‌های زیر 50‌هزار تومان سکه در اولین روز معاملاتی مشاهده شد. روز شنبه تا زمان تنظیم این گزارش هر قطعه سکه امامی در قیمت 28 میلیون و 150‌هزار تومان مبادله شد که به معنای عدم‌خروج از کانال 28 میلیونی در ابتدای هفته پس از تعطیلات است. به‌رغم کاهش تقاضا در ماه محرم، قدم رو به جلوی بهای دلار در روزهای اخیر و رشد اونس جهانی اهرم افزایش بهای سکه بود و در حالی که خبری از آزادسازی منابع ارزی ایران از کره نشد و احتمال عدم‌بازپس‌‌‌گیری آن بیشتر شده است، دلار می‌تواند سیگنال صعود را دریافت کند و سکه و طلا نیز به دنبال آن رشد قیمتی داشته باشند. بنابراین برای روزهای آتی بازار مترصد نرخ ارز در بازارهای داخلی است. در صورتی که روند رشد معناداری برای دلار ایجاد شود با توجه به پایان یافتن دهه اول محرم سکه توان بالایی برای افزایش دارد.

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر رشد

3

در هفته گذشته هر اونس طلا  در بازار جهانی توانست از مرز 1900 دلار فاصله زیادی بگیرد و به یک‌قدمی 1960 دلار به ازای هر اونس برسد. به طوری که در آخرین معاملات هفته گذشته بهای طلای جهانی به ازای هر اونس در 1959 دلار و 49 سنت قرار گرفت. فلز زرد این هفته را با امید به آنکه افزایش بعدی نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا آخرین افزایش در سال‌جاری است، صعودی آغاز کرد و با حمایتی از طرف کاهش شاخص دلار در روز چهارشنبه مواجه شد. علاوه بر آن در روز پنج‌شنبه اونس جهانی با ریزش همراه شد و بزرگ‌ترین افت بهای هفتگی و ماهانه را رقم زد و در نهایت به دنبال انتشار داده‌‌‌های بهتر از حد انتظار رشد سه ماه دوم ایالات متحده، روز جمعه توانست سقوط روز قبل را به روند صعودی تبدیل کند. به این ترتیب برای روزهای آتی فلز زرد تمایلات صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

بازار اوراق مسکن

اظهارات متناقض در مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود اولین روز هفته را بر مدار صعود پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، طی معاملات روز گذشته با رشد قابل‌توجهی مجددا به بالای سطح 90‌هزار تومان بازگشت. به این ترتیب با افزایش 91/ 2 درصدی معادل بیش از 2‌هزار و 500 تومان افزایش در قیمت پایانی 90‌هزار و 472 تومان به کار خود خاتمه داد. برخی از کارشناسان معتقدند که چهار اظهارنظر از سوی چهار مقام ارشد دولتی درباره قیمت مسکن در فاصله دو روز در حالی مطرح شده که نه تنها هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌یک نتوانسته تصویر روشنی از وضعیت بازار مسکن ارائه کند، بلکه برخی از این اظهارات به نوعی با یکدیگر متناقض است. آنچه مهم است این است که زیان این مدل اعلام آمار می‌تواند به مراتب از زیان سکوت و خاموشی مطلق درباره تحولات بازار مسکن بیشتر باشد.

بازار نفت

پنجمین هفته مثبت

5

نفت به پنجمین هفته مثبت خود دست یافت. در هفته گذشت نفت خام با توجه به انتظارات مثبت از آینده اقتصادی چین و داده‌‌‌های اقتصادی نویدبخش ایالات متحده در کنار کاهش عرضه آن به سبب کاستن از میزان تولیدات نفتی عربستان و روسیه روند عموما صعودی را به ثبت رساند. در آخرین معاملات هفته گذشته نیز قیمت هر بشکه نفت خام برنت در 84 دلار و 99 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 80 دلار و 58 سنت مبادله شد. افت اندک شاخص دلار در روز جمعه نیز کمک خردی به افزایش بهای نفت خام کرد. اگر‌چه در حال حاضر بازار چشم‌انتظار جلسه پیش‌‌‌روی اعضای اوپک‌پلاس است ولی به نظر نمی‌رسد تا آن زمان نفت دچار تغییرات منفی شدید شود. بنابراین هفته پیش‌‌‌رو نیز برای نفت عموما صعودی و با نوسانات کم و بیش پیش‌بینی می‌شود.