بازار سهام

کشف سودهای مقطعی در بورس

1

بازار سهام روز دوشنبه برای سومین روز متوالی سبزپوش شد. به این ترتیب شاخص کل طی روز معاملاتی در ساعات ابتدایی با فشار عرضه بر تقاضا همراه بود. اما از نیمه بازار به بعد از تحرکات منفی کاسته شد و نماگر اصلی بازار سهام مجددا در مسیر رشد قرار گرفت. به طوری که نماگر یاد شده با 27/ 0‌درصد افزایش کار خود را در سطح یک میلیون و 809‌هزار واحد خاتمه داد و کانال 8/ 1 میلیون واحدی را حفظ کرد. کارشناسان این بازار معتقدند که بسیاری از معامله‌گران کشف سودهای مقطعی را آموخته‌‌‌اند و با نوسانات تند و تیز بازار که تا حدودی در یک سیکل مشابه رخ می‌دهد داد و ستدهای خود را پی می‌‌‌گیرند. بر این اساس انتظار می‌رود که با ایجاد فضای کنترلی و احتیاط در بازار ارز، تاثیرپذیری هیجانی بورس از این بازار تا حدود زیادی برای کوتاه‌مدت کمتر شود.

بازار سکه

کاهش هیجانات خرید سکه

2

سکه امامی پس از تجربه نوسانات چشمگیر صعودی، روز دوشنبه با انتشار برخی اخبار از مقر مذاکرات که آرام شدن هیجانات بازار ارز را در پی داشت، نزدیک به دو میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. به طوری که هر قطعه از این مسکوک یاد‌شده روز گذشته در قیمت 32 میلیون و 400‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

از نگاه برخی فعالان، احتمال سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند به صورت موقت خریداران را تا حدودی عقب براند، بنابراین کارشناسان معتقدند که با خروج خریداران، عرضه بازارساز اثر بیشتری بر نرخ دلار خواهد داشت و در صورت افت قیمت دلار، می‌توان شاهد افزایش فروش در بازار طلا و سکه نیز بود. علاوه بر این گفته می‌شود که با ایجاد هراس در بین معامله‌گران، بازار ارز و به تبع آن بازار طلا و سکه نیز با افت نسبی هیجانات خرید همراه بودند.

بازار طلای جهانی

طلا زیر فشار تورم

3

قیمت طلا روز دوشنبه در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به تورم بالای ایالات متحده و واکنش تندروانه فدرال رزرو، در اطراف پایین‌‌‌ترین سطح دو ماهه خود قرار گرفت و با افت و خیزهایی همراه بود. به طوری که هر اونس طلا در بازار جهانی در قیمت 1811 دلار مورد معامله قرار گرفت. برخی از تحلیلگران این حوزه بر این باور هستند که تورم بیشتر از حد انتظار در ایالات متحده باعث شد که بازارهای فلزی همچون طلا، تا حدود زیادی روند صعودی سال جدید را معکوس کنند.

 همچنین دلار در برابر سبدی از ارزها در حول و حوش بالاترین رقم هفت هفته اخیر قرار داشت، درحالی‌که بازدهی اوراق خزانه با سررسید 10ساله اکنون چشم به جهش از سطح 4 درصدی دارد و در بالاترین حد خود از اوایل نوامبر قرار گرفته که این موضوع می‌تواند تبعات زیان‌آوری برای فلز زرد گرانبها داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

احتکار؛ مانع بهبود بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، روز یکشنبه را عموما با افت قیمت همراه بودند. در این میان تسه9912 با افت 24/ 1 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 300 تومان کاهش دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 105‌هزار و 817 تومان خاتمه داد. به‌‌‌ عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن تا زمانی که در کنار تمامی تصمیمات و سیاست‌‌‌های اتخاذی دولت برای بهبود وضعیت مسکن، مسکن به عنوان کالای مبادلاتی و قابل احتکار در اقتصاد رواج داشته و منبع خوبی برای سودهای قابل‌توجه باشد، کماکان سیاست‌‌‌های دولت در این بازار فاقد کارآیی است. بنابراین انتظار می‌رود در صورتی سیاست‌‌‌های دولت می‌تواند کارساز باشد که با بهبود شرایط اقتصادی و غیراقتصادی، نوعی فرهنگ‌سازی نیز در این بازار ایجاد شود تا سرعت تاثیرگذاری تصمیمات بهبود‌دهنده افزایش یابد. در این صورت است که می‌توان امید به اجرایی شدن وعده‌‌‌های سیاستگذار داشت.

بازار نفت

تاثیر روسیه بر قیمت نفت

5

قیمت نفت در ساعات ابتدایی معاملات روز دوشنبه افزایش یافت. زیرا روسیه صادرات به لهستان از طریق یک خط لوله کلیدی را پیش از کاهش شدید عرضه اعلام شده در ماه مارس متوقف کرد، اما پس از مدتی به دلیل تقویت دلار و ترس از رکود، نه‌تنها مانع از افزایش قیمت‌ها شد، بلکه باعث عقب‌نشینی قیمت نیز شد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 82 دلار و 87سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 76  دلار و22 سنت معامله شد. در همین حال، پس از انتشار آمارهای قوی اقتصادی ایالات متحده که این دیدگاه را تقویت کرد که فدرال رزرو مجبور است نرخ‌های بهره را بیشتر و برای مدت طولانی‌تری افزایش دهد، دلار نزدیک به بالاترین سطح هفت هفته‌ای خود در نوسان بود. بنابراین کالاهایی همچون نفت که به ارز ایالات متحده قیمت‌گذاری می‌شوند برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌شوند.