بازار سهام

خروج روزافزون پول حقیقی

1

بازار سهام روز شنبه در ساعات ابتدایی معاملات روند صعودی در پیش گرفت. به‌طوری که شاخص کل روز گذشته تا نیمه بازار رشد 37/ 0درصدی را شاهد بود. اما در ساعات پایانی فروشنده‌های حقیقی افزایش یافتند و نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای تغییر جهت داد و افتی معادل 19/ 0 درصد را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص یادشده کار خود را در سطح یک میلیون و 440 هزار واحد خاتمه داد. بر این اساس بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی نیز توسط گروه‌های پالایشی و پتروشیمی‌‌ به ثبت رسید. شاخص هموزن نیز هم‌جهت دماسنج اصلی روز را سپری کرد و 58/ 0 درصد کاهش یافت. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که افت روزانه ارزش معاملات خرد بورس اوراق بهادار تهران بر نگرانی‌‌های سرمایه‌‌گذاران افزوده است. به عبارتی چنین رویدادی نکته منفی برای بازار سهام به حساب می‌‌آید.

بازار سکه

فشرده شدن فنر سکه

2

روز شنبه قیمت‌‌ها در بازار طلا و سکه نیز همانند روزهای اخیر کم‌نوسان بود. قیمت سکه امامی و نرخ دلار در بازار آزاد رفتار مشابهی را نشان می‌دهند. با توجه به همبستگی بالای روند سکه به تغییرات دلار آزاد، روز شنبه بهای این مسکوک گرانبهای داخلی نیز عمدتا در سطوح زیر 15 میلیون تومان داد و ستد شد. اما گفتنی است که بهای سکه یاد شده برای مقاطعی نیز در بالای سطح مذکور قرار گرفت. بر این اساس سکه امامی روز گذشته در قیمت 14 میلیون و 990 هزار تومان معامله شد. گفته می‌شود که بازار دلار و سکه شاهد مقاومت شدید در برابر رشد قیمت‌‌ها هستند و در صورت انتشار اخبار منفی از برجام یا سهل‌انگاری سیاستگذاران بازار این احتمال تقویت می‌شود که قیمت‌‌ها در مسیر رشد قرار بگیرند و در سطوح بالایی تثبیت شوند تا هم‌سطح با انتظارات تورمی شوند.

بازار طلای جهانی

سایه تورم رکودی بر قیمت طلا

3

افزایش قیمت طلا در هفته گذشته پس از آن اتفاق افتاد که وزارت بازرگانی آمریکا روز پنج‌شنبه گزارش داد که تولید ناخالص داخلی ایالات متحده پس از کاهش 6/ 1 درصدی تولید ناخالص داخلی سه ماه اول، 9/ 0 درصد در سه ماه دوم افت داشته است. به‌طوری که اقتصاد ایالات متحده از لحاظ فنی وارد رکود شد. لذا طلا بهترین هفته خود را در پنج ماه گذشته با عملکرد مثبت 2/ 2 درصدی ثبت کرد  و کار خود را در قیمت 1765 دلار به پایان رساند. تحلیلگران تکنیکال بر این باور هستند که اگر شاخص دلار و بازده اوراق قرضه به دلیل رکود تورمی از پیش‌بینی‌‌های صورت گرفته برای افزایش ملایم‌‌تر نرخ بهره توسط فدرال رزرو، تا پایان سال عقب‌نشینی کنند، ممکن است این فلز گرانبها تا 1800 دلار افزایش قیمت را تجربه کند.

بازار اوراق مسکن

نگرانی‌‌های ساخت‌و‌ساز مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در نخستین روز معاملاتی هفته سرخ‌پوش ظاهر شدند. به‌طوری که اوراق اسفند 99 روز شنبه با افت 19/ 3درصدی معادل 4 هزار و 478 تومان کاهش کار خود را در قیمت 137 هزار و 675تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که کاهش جذابیت سرمایه‌‌گذاری در حوزه ساخت و‌ساز عاملی مهم برای کناره‌‌گیری انبوه‌‌سازان از این بازار شده است. به‌طوری که این روزها شاهد کوچ بسیاری از سرمایه‌‌گذاران از بازار مسکن به بازارهای موازی همچون دلار و خودرو و سکه یا بازار ساخت و‌ساز در کشورهای دیگر هستیم. از این رو گفته می‌شود که ادامه چنین روندی می‌تواند ضربه مهلکی به بازار ساخت‌و‌ساز و در نهایت قیمت‌‌ واحدهای مسکونی کشور وارد کند.

بازار نفت

مسیر نفتی عرضه و تقاضا

5

طی هفته اخیر بازار نفت سمت و سوی صعودی داشت. به‌طوری که قیمت‌‌ها با وجود نگرانی‌‌های عرضه و کاهش تقاضا روندی صعودی به خود گرفتند. اما توجه به نشست هفته آینده اوپک پلاس و کاهش انتظارات مبنی بر اینکه این گروه تولیدکننده به‌زودی عرضه را افزایش خواهد داد، تا حدودی از رشد قیمت‌‌ها جلوگیری کرد. نفت وست تگزاس اینترمدییت پس از 9 هفته عملکرد هفتگی منفی، هفته گذشته را با عملکرد مثبت 14/ 4 درصدی به پایان رساند و در قیمت 98 دلار و 62 سنت تثبیت شد. نفت خام برنت نیز هفته اخیر را با ثبت عملکرد مثبت 75/ 0 درصدی پشت سر گذاشت و در سطح 103 دلار و 97 سنت ایستاد. تحلیلگران این بازار معتقدند افزایش عرضه برای اوپک پلاس دشوار خواهد بود، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان در حال حاضر برای دستیابی به سهمیه‌های تولید با مشکل مواجه هستند.