بازار سهام

رکود معاملات در بورس

1

بازار سهام معاملات روز چهارشنبه را پرنوسان پشت سر گذاشت. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته تا ساعات میانی بر مدار نزول قرار داشت. اما در ادامه داد و ستدها روندی نسبتا صعودی را شاهد بود. از این رو شاخص کل در حالی کار خود را به پایان رساند که با 05/ 0 درصد کاهش در سطح یک میلیون و 513 هزار واحد ایستاد. اما در مقابل شاخص هموزن توانست با 09/ 0 درصد افزایش سبزپوش باقی بماند. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) دیروز مجددا کاهش یافت و رقم 2323 میلیارد تومان را به ثبت رساند. تا زمانی که حقیقی‌‌ها دوباره به بازار اعتماد و پول‌‌های خود را وارد نکنند، این وضعیت رکود در معاملات ادامه خواهد داشت. همچنین ابهامات درباره از سرگیری مذاکرات برجام بار دیگر بر سر بورس تهران سایه افکنده است.

بازار سکه

تغییرات پلکانی سکه

2

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه همزمان با رشد مجدد نرخ دلار در بازار آزاد افزایش محدود قیمتی را شاهد بود. به‌طوری که سکه امامی به آرامی پا به میانه کانال 14 میلیون تومان گذاشت. بر این اساس سکه امامی دیروز در قیمت 14 میلیون و 500 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. حباب سکه تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار و بهای طلای جهانی به محدوده یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. اما پیش‌‌بینی‌‌ها از نرخ دلار در روزهای آینده نزولی است و انتظار می‌‌رود اخباری که از مذاکرات دوحه به گوش می‌‌رسد بر قیمت دلار تاثیر بگذارد. معامله‌‌گران هنوز در فاز مقاومت و احتیاط هستند و دلار هنوز مرز ۳۰ هزار تومان را حفظ کرده است. درصورت ادامه روند کاهشی دلار قیمت سکه و طلا نیز کاهش پیدا می‌کند و سکه وارد کانال ۱۳میلیونی می‌شود.

بازار طلای جهانی

امواج پرنوسان طلای جهانی

3

بهای طلا روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی افت کرد. این کاهش عموما به دلیل احتیاط سرمایه‌‌گذاران تا انتشار آمارهای اقتصادی در روز پنج‌شنبه است. علاوه بر این معامله‌‌گران همچنان نگران افزایش فشار‌‌های تورمی هستند. این موضوع باعث تقویت شاخص دلار در روز گذشته شد و فشار فروش طلا را افزایش داد. بازار سهام نیز پس از رشد‌‌های اخیر خود در روز گذشته بر مدار نزول قرار داشت. همچنین با توجه به کاهش بازدهی خزانه‌داری 10 ساله ایالات‌متحده، نگرانی‌‌های مربوط به رکود تا حدودی از طلا حمایت کرد. از این رو طلا بین فشار ناشی از چشم‌انداز نرخ‌های بهره بالاتر و حمایت از ریسک‌های رکود، گیر افتاده بود. بنابراین فلز گرانبها دیروز افت و خیزهایی را تجربه کرد و (در ساعت 19) به قیمت 1818 دلار به ازای هر اونس معامله می‌شد.

بازار اوراق مسکن

عوامل بیرونی و درونی مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی هفته سرخ‌پوش ظاهر شدند. در این میان تسه 9912 نیز پس از یک هفته صعود، با افت 09/ 3 درصدی معادل 4 هزار و 425 تومان به زیر سطح 140 هزار تومان بازگشت و معاملات خود را در قیمت پایانی 138 هزار و 907 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه مهم‌ترین راهکار برای ایجاد تعادل در بخش مسکن، افزایش ساخت‌و‌ساز است که بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد تسهیلات خود را به این بخش اختصاص دهند. همچنین گفته می‌شود که تزریق پول بی‌‌پشتوانه باعث تورم در اقتصاد و به تبع آن بخش مسکن شده است. به عبارت دیگر کاهش ارزش پول ملی و بالا رفتن سطح قیمت تمامی کالاها از تبعات تحریم‌ها به عنوان یک عامل بیرونی و تزریق پول بدون پشتوانه به عنوان یک عامل داخلی در تغییرات قیمت مسکن است.

بازار نفت

افزایش نگرانی‌‌های عرضه نفت

5

قیمت شاخص‌‌های نفتی روز چهارشنبه پس از نوسانات افزایشی در سه جلسه قبلی، کاهش یافت. این افت قیمت در حالی رخ داد که نگرانی‌‌ها از کمبود عرضه جهانی در بازار موج می‌‌زند. بر این اساس کاهش روز گذشته قیمت‌‌ها تحت تاثیر این نگرانی‌‌ها محدود شد. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت دیروز (تا ساعت 16) در قیمت 118 دلار و 58 سنت معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در سطح 112 دلار و 57 سنت قرار گرفت. به عقیده تحلیلگران قیمت نفت احتمالا بالای 110 دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند. زیرا نگرانی از اختلالات احتمالی عرضه به دلیل توفان‌‌ها با ورود ایالات متحده به تابستان و همچنین توافق رهبران گروه هفت برای محدود کردن نفت روسیه، افزایش یافته است. در این میان سرمایه‌‌گذاران نگران هستند که ناآرامی‌‌های سیاسی در اکوادور و لیبی نیز عرضه را کاهش دهد.