بازار سهام

1 copy

هفته گرم بورس در میانه زمستان

بورس تهران هفته گذشته روند افزایشی را دنبال کرد؛ به‌طوری‌که شاخص‌کل از سطح یک‌‌میلیون و 229هزار واحد تا ارتفاع یک‌میلیون و 301هزار واحد صعود کرد. همین امر باعث شد تا شاخص کل پس از چهار هفته افت، هفته‌ای مثبت را پشت سر بگذارد و عملکرد مثبت 8/ 5درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. در این میان شاخص‌کل هموزن نیز همسو با بازار روند صعودی را دنبال کرد. با این حال این روند صعودی نتوانست حقیقی‌ها را به زمین خرید سهام بازگرداند؛ به‌طوری‌که در دومین هفته بهمن‌ماه نیز این دسته از سهامداران برای بیست‌وسومین هفته متوالی فروشنده بودند و مالکیت سهامی به ارزش 854میلیارد تومان را به حقوقی‌ها سپردند. بر این اساس معاملات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت روی موج حمایت‌های حقوقی صعودی بود.

 

بازار سکه

2 copy

شیب نزولی قیمت سکه

با توجه به این موضوع که بازار ارز هفته گذشته شاهد روند کاهشی بود، لذا قیمت سکه امامی نیز با تاثیر‌پذیری بیشتر از نرخ دلار در بازار داخلی نسبت به سایر عوامل موثر، شاهد نوسان در محدوده 12‌میلیون و 190هزار تومان تا سقف 12‌میلیون و 450هزار تومان بود و پنج‌شنبه 12میلیون و 245هزار تومان قیمت خورد. بر این اساس این فلز گرانبهای داخلی افت 25/ 1درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. رشد بهای طلا در بازار جهانی مانعی برای افت هر چه بیشتر این سکه به‌شمار می‌رود. تحلیلگران فنی بر این باور هستند درصورتی‌که دلار در هفته جاری به زیر سطح 27هزار و 500تومان نزول کند و همچنین طلای جهانی نیز با افت قابل توجهی روبه‌رو شود، می‌توان انتظار ورود سکه امامی به سطح 11میلیون تومان را داشت.

 

بازار طلای جهانی

3 copy

طلا در مسیر رشد هفتگی

روز جمعه اونس طلا در بازار جهانی روند صعودی را پیش گرفت و خود را در مسیر رشد هفتگی قرار داد. نزول شاخص دلار مهم‌ترین عامل فزاینده در بازار طلا بود. روز جمعه شاخص دلار بزرگ‌ترین افت هفتگی خود را از مارس2020 تجربه کرد. بر این اساس تضعیف شاخص دلار آمریکا در کنار تداوم نگرانی‌ها درباره تورم بالا این کشور و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیک بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، به این فلز زرد گرانبها رونق بخشید. به‌طوری‌که هر اونس از این فلز روز جمعه (تا ساعت 19) به قیمت 1805دلار معامله شد و جایگاه خود را در بالای سطح 1800دلار حفظ کرد. تحلیلگران فنی بر این باور هستند که با اوج‌گیری تنش‌ها و فشارهای تورمی احتمال اینکه حضور سرمایه‌گذاران در این سنگر امن رونق بیابد، بالا می‌رود.

 

بازار اوراق مسکن

4 copy

صعود قیمت تسه‌ها در هفته

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شوند هفته گذشته را با رشدی قیمت پشت سر گذاشتند. بر این اساس تسه 9812 نیز توانست همسو با دیگر تسه‌ها مجددا به محدوده رکورد تاریخی خود نزدیک شود. به‌طوری‌که این اوراق تسهیلات بانکی با عملکرد مثبت هفتگی 5/ 14درصد جایگاه خود را از سطح 114هزار تومان به بالای 124هزار تومان ارتقا داد. در این میان هفته گذشته نتایج نظرسنجی ماهانه از سازنده‌ها و فعالان ساختمانی که با عنوان گزارش شامخ ساختمان (شاخص مدیران خرید ساختمانی)، از سوی اتاق تعاون ایران منتشر شد. این گزارش هرچند از ادامه رکود در بازار ساخت‌وساز حکایت می‌کرد، اما نشان داد انتظارات سازنده‌ها از آینده کوتاه‌‌مدت این بازار، رو به خوش‌‌بینی است. اظهارات فعالان ساختمانی نیز از توقف رشد محسوس قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی حکایت می‌کرد.

 

بازار نفت

5 copy

کانال 90دلاری نفت

فرارسیدن توفان زمستانی شدید از قطب شمال در ایالات متحده، قیمت خام آمریکا را به بیش از 90دلار بر بشکه رساند. این افزایش قیمت باعث شد تا این شاخص نفتی روند صعودی خود را با شدت بیشتری پیگیری کند و با افزایش روزانه بیش از یک دلاری (معادل 4/ 1درصد) به قیمت 91دلار و 55سنت مورد معامله قرار گیرد. به این ترتیب نفت WTI در مسیر ثبت هفتمین سود هفتگی متوالی قرار گرفت. گفته می‌شود که عرضه سوخت‌ در ایالات متحده کاهش یافته است و پالایشگاه‌ها در تامین مجدد آن با مشکل مواجه هستند که می‌تواند قیمت‌ها را برای ماه‌ها بالا نگه دارد. علاوه بر این با توجه به ادامه‌ تنش‌ها میان روسیه و اوکراین و اجماع اوپک‌پلاس بر سر افزایش ۴۰۰هزار بشکه‌ای تولید نفت در مارس٢٠٢٢ انتظار می‌رود قیمت‌ها به بیش از 100دلار در هر بشکه برسد.