بازار سهام

پنجمین روز سبز بورس

1

بازار سهام روز سه‌شنبه را نیز مثبت و صعودی به پایان برد. همین امر سبب شد تا شاهد بازگشت شاخص‌کل به سطح 3/ 1میلیون واحدی باشیم. بر این اساس روز گذشته این نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای توانست با رشد 52/ 0درصدی در ارتفاع یک‌میلیون و 301‌هزار واحد بایستد. شاخص‌کل هموزن نیز در همین راستا لباس سبز را بر تن کرد و 77/ 0‌درصد رشد کرد. همچنین لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) روز گذشته 2550‌میلیارد تومان به ثبت رسید. بدین ترتیب سبزپوشی بازار سهام در روز گذشته باعث شد تا برای پنجمین روز متوالی بورس مثبت ظاهر شود. به گفته برخی از کارشناسان در‌صورتی‌که مصوبات دولت در بودجه نهایی شود، می‌توان تا پایان سال‌جاری انتظار رشد شاخص تا محدوده 5/ 1میلیون واحد را داشت.

 

بازار سکه

تغییرات محدود سکه امامی

3

بازار طلا و سکه روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه با توجه به نوسانات محدود و ناچیز نرخ دلار در بازار داخلی، تغییرات کمی را شاهد بود، به‌طوری‌که سکه امامی روز گذشته با اندکی افزایش نسبت به معاملات روز دوشنبه در قیمت 12‌میلیون و 255‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه‌بر این لازم به ذکر است که عدم‌افت سکه را می‌توان به روند معکوس قیمت دلار در بازار داخلی و بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی ارتباط داد، به‌طوری‌که با افت دلار سکه تمایل به کاهش قیمت دارد، اما در مقابل افزایش ارزش طلای جهانی باعث می‌شود تا ترمز ریزش سکه کشیده شود و تحرکات بسیار ناچیزی برای این فلز گرانبهای داخلی شاهد باشیم. تحلیلگران فنی معتقدند که سطح فعلی این سکه یک سطح حمایتی قوی به‌حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید.

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا به 1800 دلار

4

اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز سه‌شنبه پس از پشت‌سر گذاشتن افت شدید خود مجددا به بالای سطح 1800‌دلار در پی افت ارزش شاخص دلار آمریکا بازگشت، به‌طوری‌که هر اونس طلا روز گذشته در قیمت 1805‌دلار مورد‌معامله قرار گرفت و جایگاه خود را برای بار دیگر در بالای این سطح مهم تثبیت کرد. با معکوس‌شدن ارزش شاخص دلار و هموار‌شدن مسیر طلای جهانی برای رشد، باعث شد تا امید دوباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به سرمایه‌گذاران داده شود. علاوه‌بر این لازم به ذکر است که طلای جهانی در ‌ماه گذشته با عملکرد منفی 9/ 1‌درصدی مواجه بود. عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از فعالان معتقدند با بازگشت طلا به سطح حمایتی خود و افت ارزش دلار و حس جنگ‌طلبانه فدرال‌رزرو به همراه فشارهای تورمی آمریکا، می‌تواند مسیر دشواری برای صعود این فلز با ارزش به‌شمار آید.

 

بازار اوراق مسکن

انتظار برای تحول در مسکن

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شود، معاملات خود را در روز سه‌شنبه مثبت و بر مدار صعودی پشت‌سر گذاشت، به‌طوری‌که تسه9812 نیز همسو با بازار برای پنجمین روز متوالی سبزپوش شد و توانست با رشد 98/ 0درصدی، معادل یک‌هزار و 186‌تومان تا قیمت پایانی 121‌هزار و 977تومان رشد کرد. گفتنی است که داد و ستدهای این اوراق بانکی روز گذشته با تعادل نسبی در دو سمت خریداران و فروشندگان سپری شد. گفته می‌شود که قیمت مسکن در زمستان سال گذشته با نرخ رشد سالانه ۹۹‌درصدی همراه بود، این در حالی است که زمستان امسال رشد ۲۰‌درصدی را تجربه می‌کند. از دلایل آن می‌توان به کاهش انتظارات سود نامتعارف از ساخت مسکن و ثبات در بازار در پی آغاز ساخت ۴‌میلیون واحد مسکونی و تلاش برای عرضه مسکن به بازار اشاره کرد.

 

بازار نفت

مسیر درخشان نفت

6

پس از آنکه برخی از منابع خبری به نقل از اوپک مبنی‌بر مازاد عرضه بیش از یک‌میلیون بشکه در روز در بازار جهانی برای سال میلادی جاری منتشر شد، قیمت نفت اندکی با کاهش روبه‌رو شد، به‌طوری‌که هر بشکه از نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا روز سه‌شنبه در مرز 88‌دلار معامله شد، درحالی‌که انتظار می‌رود سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، موسوم به اوپک‌پلاس، سیاست افزایش تدریجی تولید خود را در نشست روز چهارشنبه حفظ کنند و با برخی گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش سریع عرضه، قیمت‌ها تمایلات صعودی خود را برای وارد‌شدن به کانال 90‌دلار در هر بشکه از دست دادند. علاوه‌بر این گفتنی است که بهای این نفت به دلیل برخی تنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی توانست ‌ماه گذشته در اوج 7‌ساله خود با عملکرد ماهانه مثبت 5/ 17درصد باقی بماند.