بازار سهام

عملکرد منفی بورس

15-01

بازار سهام در داد و ستدهای هفته نخست آذرماه، رفت و برگشت‌‌‌هایی از جنس تردید سهامداران را پشت سر گذاشت؛ به طوری که شاخص کل طی معاملات هفته گذشته، در محدوده مرز حساس 4/ 1میلیون واحد نوسان داشت و در نهایت زیر این سطح، در رقم یک‌میلیون و 394‌هزار واحد به کار خود پایان بخشید. به این ترتیب، بازار سهام عملکرد هفتگی منفی 2/ 1درصد را از خود به جا گذاشت. عده‌‌‌ای از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که هر نوع دخالت یا سیاستگذاری دستوری دولت برای بازار ممکن است در کوتاه‌مدت و به طور مقطعی تاثیر مثبت داشته باشد و باعث بهبود عملکرد بازار شود، اما در بلندمدت شرایط بورس را برای رسیدن به تعادل و داشتن روند معقول، دشوار‌‌‌تر از حالت فعلی خواهد کرد.

 

بازار ارز

رشد 3 درصدی دلار

15-02

بازار ارز طی معاملات هفته گذشته، در پی افزایش وزن اخبار غیر‌رسمی و شایعاتی مبنی بر دست خالی آمدن گروسی به ایران که احتمالا خروجی آن بر روند مذاکرات تاثیر منفی داشته باشد، مسیر صعودی را در پیش گرفت و افزایش ناگهانی قیمت را در روزهای پایانی هفته به همراه داشت؛ به طوری که دلار در بازار آزاد از سطح 28‌هزار و 160تومان تا سقف 29‌هزار و 100تومان معامله شد. اما در نهایت با فروکش کردن هیجانات در این بازار، افت اندکی را تجربه کرد و در مرز حساس 29‌هزار تومان متوقف شد. به این ترتیب، عملکرد هفتگی اسکناس آمریکایی برای معامله‌‌‌گران با 02/ 3‌درصد سودآوری همراه بود. به گفته کارشناسان، در صورتی که از مذاکرات برجامی نتایج مثبتی حاصل نشود، داد و ستدهای دلار می‌تواند با فشار هیجانات بازار، پتانسیل رشد مجدد را دریافت کند.

 

بازار سکه

مدار صعودی سکه

15-03

خیره شدن بازار طلا و سکه به روند آتی نرخ دلار بازار داخلی در پی تعیین‌تکلیف شدن آینده برجام و همچنین مسیر طلای جهانی، قیمت‌ها را روی مدار صعودی قرار داده است. به این ترتیب بهای هر سکه امامی هفته گذشته تا سقف 12میلیون و 680‌هزار تومان اوج گرفت؛ به طوری که این کالا عملکرد 04/ 1‌درصد مثبت را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. فعالان بازار بر این باورند که در صورت صعودی شدن دو عامل تاثیرگذار بر سکه (دلار و اونس طلا)، شتاب سکه برای فتح کانال‌‌‌های قیمتی جدید افزایش پیدا خواهد کرد. در مقابل، در صورت لغو برجام احتمالا آرامش به بازار طلا باز خواهد گشت و تب و تاب معامله‌گران فروکش خواهد کرد. آنها همچنین اذعان دارند که احتمال افزایش تقاضا برای خرید سکه به منظور پناه‌دادن سرمایه‌گذاران در سنگر امن طلا دور از انتظار نیست.

 

بازار طلای جهانی

صعود اونس طلا

15-04

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی، تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به شیوع سویه جدید ویروس کرونا که تقاضا را برای خرید این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن تقویت کرد، افزایش یافت. کاهش شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب از روند صعودی طلا حمایت کرد. این شاخص از بالاترین رکورد ۱۶ماهه خود فاصله گرفت. از طرفی بازده اوراق خزانه ۱۰ساله آمریکا ضعیف شده است. روند حرکتی این دو عامل به کمک طلا آمد و این فلز گرانبها مجددا به کانال 1800دلاری بازگشت هرچند تا ساعت 20 روز گذشته به 1799دلار رسید، اما تحت‌تاثیر انتظارات برای سرعت گرفتن روند تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه یا افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از ششم اوت قرار گرفت.

 

بازار اوراق مسکن

افت هفتگی تسه

15-05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات اولین هفته آذرماه با روند صعودی آغاز به کار کرد و از مرز 83‌هزار تومان نیز فراتر رفت، اما در روزهای پایانی هفته با کاهش تقاضا در این دسته از سهام و به‌خصوص تسه 9812 به دلیل نزدیک شدن به سررسید آن با افت قیمت مواجه شد و در نهایت در سطح 80‌هزار و 90تومان به دادو ستد خود در هفته گذشته پایان داد. نوسانات نزولی تسه 9812 سبب شد اوراق منتشرشده در اسفندماه 98 در فاصله کمتر از چهار ماه تا پایان انقضای خود افت 9/ 1درصد را در کارنامه هفتگی به ثبت برساند. تمام اوراق تسهیلات مسکن در بستر فرابورس سررسید دوساله دارند و بر اساس سیاست تعیین‌شده این اوراق از زمان خرید به مدت چهارماه قابل معامله نیستند؛ مگر اینکه چهارماه تا پایان سررسید باقی مانده باشد.

 

بازار نفت

سقوط سنگین نفت

15-06

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه جهانی در سه‌ماه نخست سال آینده در پی برداشت هماهنگ آمریکا و مصرف‌کنندگان دیگر از ذخایر استراتژیک و شیوع سویه جدید ویروس کرونا، با کاهش بیش از 6درصدی به سطح 73دلار سقوط کرد. در حالی که شاخص نفت آمریکا روز پنج‌شنبه به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری قیمت نهایی نداشت، بهای معاملات WTI برای سومین روز متوالی کاهش یافت. به گفته کارشناسان، قیمت نفت احتمالا همسو با بازارهای مالی به دلیل نگرانی از شیوع کرونا و آسیب دیدن تقاضا سقوط کرده و از طرفی فعالیت در بازارها نیز به دلیل تعطیلات آمریکا کاهش پیدا کرده است. این عوامل در کنار برداشت میلیون‌ها بشکه نفت از ذخایر استراتژیک با اهدف پایین بردن قیمت‌ها سبب شد تا نفت خام در مسیر پنجمین هفته منفی متوالی خود قرار گیرد.