بازار سهام

01 copy

دماسنج مثبت بورس

 به دنبال بازگشت بورس به مسیر صعودی طی هفته‌های گذشته، افزایش نرخ دلار در ایام تعطیلات باعث شده تا روح تازه‌ای در کالبد بازار سرمایه دمیده شود و معاملات جان تازه ای بگیرند، به‌طوری که شاخص کل، روز سه‌شنبه بر روند صعودی خود استوار ماند و با 82/ 1درصد رشد به ارتفاع یک‌میلیون و 543 هزار واحد صعود کرد. موج تقاضا در نمادهای کوچک‌تر سبب شد، شاخص کل هموزن 52/ 2درصد  بالاتر برود. برآیند تحلیل کارشناسان نشان می‌دهد افزایش نرخ دلار نیمایی، موجب افزایش سود‌آوری شرکت‌های صادرات‌محور و باعث رشد قیمت سهام در این‌گونه صنایع شده است. همچنین افزایش نرخ ارز برای برخی از شرکت‌های وارد‌کننده مواد اولیه، امری نامطلوب محسوب می‌شود، از این رو سرنوشت بازار سهام به صورت مستقیم و غیرمستقیم با نرخ ارز گره خورده است.

 

بازار سکه

02 copy

افت اندک سکه

بازار سکه و طلا فعالیت خود را دو روز پس از اتمام تعطیلات در شرایطی آغاز کرد که اونس جهانی طلا مشمول افزایش قیمت شده بود و به دنبال نوسانات شدید نرخ دلار در بازارهای داخلی طی روزهای اخیر، قیمت سکه و مسکوکات طلا نیز در پی رشد محرک‌های اصلی، روند صعودی به خود گرفت و جهش قیمتی قابل توجهی از خود نشان داد. اما با کاهش کمرنگ اونس طلا در روز گذشته، بهای این فلز گرانبها از تب و تاب صعودی باز ماند و هر سکه امامی به قیمت 12 میلیون و 155هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. انتظار می‌رود در روزهای پیش‌رو بازار آرام‌تر و وضعیت دادوستدها و تقاضا بهبود یابد. بنابراین از نگاه فعالان این بازار با توجه به اینکه معاملات طی روز گذشته در سطح چندان بالایی قرار نداشت، نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که بازار از منظر معامله مصنوعات طلا در شرایط خوبی به سر می‌برد.

 

بازار طلای جهانی

03 copy

مقاومت برای حفظ سطح جدید

طلای جهانی در معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها از شیوع کرونای دلتا و احتمال به تاخیر افتادن تعدیل برنامه‌های محرک مالی آمریکا اندکی کاهش یافت، اما عمده رشد قیمت روز گذشته را حفظ کرد و در بالای مرز ۱۸۰۰ دلار ماند. به این ترتیب بهای معاملات اونس طلا در دادوستدهای روز سه‌شنبه (ساعت 19) به سطح 1805 دلار رسید. تثبیت شاخص دلار آمریکا در کنار افزایش قیمت نفت، سبب تسریع روند صعودی فلزات گرانبها در معاملات روز دوشنبه شد. همچنین با توجه به نگرش سرمایه‌گذاران مبنی بر اینکه فدرال‌رزرو قادر نخواهد بود تغییر سیاست‌های پولی را براساس ایده چند هفته گذشته آغاز کند، بازار امن فلزات گرانبها بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. در صورتی که قیمت‌ها نتوانند به رکورد جدیدی در ماه آگوست دست یابند، سرمایه‌گذاران طلا ممکن است به‌سرعت دچار تردید شوند.

 

بازار اوراق مسکن

04 copy

تداوم بی‌تحرکی تسه

روند اوراق تسهیلات مسکن موجود در بازار فرابورس که با نماد «تسه 9812» مورد معامله قرار می‌گیرد، روز گذشته همچنان بر ثبات قیمتی خود در سطوح 61 هزار تومان تداوم داشت. بر این اساس اوراق منتشره در اسفندماه سال 98 در 110نوبت به ارزش بیش از 68 میلیون تومان معامله شد. با این حال بهای «تسه 9812» همراه با 555 تومان رشد معادل 91/ 0درصد به سطح 61 هزار و 860 تومان صعود کرد. روند معاملات در دیگر نمادهای گروه تسه با نوسان همراه بود و برخی از آنها افزایشی و تعدادی دیگر سرخ‌پوش بودند. با این حال فضای حاکم بر بازار مسکن همچنان رکودی و کم‌رمق است. به گفته کارشناسان، انتظار نمی‌رود که به‌زودی تقاضا برای خرید مسکن بهبود یابد، بلکه انتظار می‌رود این رکود تا چند ماه آینده نیز پا برجا باشد.

 

بازار نفت

05 copy

جهش بهای نفت

قیمت نفت تحت‌الشعاع چشم‌انداز روشن نسبت به تقاضای جهانی که ناشی از تایید واکسن فایزر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا بود، جهش بی‌سابقه‌ای را پس از طولانی‌ترین توالی سقوط در یک سال اخیر تجربه کرد و در معاملات دوشنبه بیش از 5 درصد رشد را به ثبت رساند. گزارش امیدوارکننده از چین که نشان می‌داد آمار مبتلایان به کرونا به صفر رسیده است و در کنار آن، پیش‌بینی کاهش ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا در هفته گذشته و همچنین آماری که نشان داد تولید پالایشگاه‌های نفت هندی در ژوئیه بهبود یافته و به بالاترین میزان در سه ماه گذشته رسیده است، از قیمت‌ها پشتیبانی کردند. این چند محرک در کنار هم سبب احیا و افزایش تقاضا برای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت شد و بهای آن در معاملات روز سه‌شنبه تا سطح 66 دلار و 30 سنت پیشروی کرد.