بازار سهام

سیگنال «نیما» به تالار سهام

یک روز پس از افت شدید قیمت در سهام غول‌های بورسی، شاهد چرخش معاملاتی در بازار و ثبت رکورد جدید برای بورس تهران بودیم. شاخص کل بورس روز یکشنبه ضمن جهش ۳ درصدی نه‌تنها افت روز شنبه را جبران کرد بلکه در قله جدید ۸۶/ ۱ میلیون واحدی مستقر شد. جریان ورود پول به معاملات سهام هم که از هفته قبل آهنگ نزولی به خود گرفته بود روز گذشته افزایش قابل توجهی یافت. سرمایه‌گذاران کوچک‌مقیاس بازار دیروز ۳ هزار میلیارد تومان دیگر به ارزش دارایی خود اضافه کردند تا میزان ورود پول حقیقی به بورس طی ۱۷روز متوالی از ۲۶ هزار میلیارد تومان فراتر رود. بزرگان صنایع فلزات و فرآورده‌های نفتی بیشترین منابع خرد را طی روز گذشته جذب کردند. صعود نرخ دلار نیمایی  به کانال ۲۰ هزار تومانی مهم‌ترین محرک تقاضا در سهام وابستگان بورسی بود.

 

 

 

بازار سکه

سکه تحت فشار دلار

بازار سکه دیروز همراه با بازار ارز از قله تاریخی خود بازگشت. هر سکه طرح جدید در دومین روز حضور در کانال 11 میلیونی، ساعت 16 روز یکشنبه به بهای 11 میلیون و 180 هزار تومان معامله شد و به این ترتیب، کاهشی 20 هزار تومانی را تجربه کرد. با وجود چشم‌انداز مثبت طلای جهانی، اصلاح نرخ دلار در بازار آزاد، فلز زرد را وادار به عقب‌نشینی کرد. در بازار جهانی همچنان اغلب سرمایه‌گذاران طلا را افزایشی می‌دانند که می‌تواند در پیشروی سکه به سطوح جدید نقش مثبتی ایفا کند. با وجود این سکه توجه عمده خود را به روند نرخ داخلی دلار معطوف ساخته است. علاوه بر تب تورمی حاکم بر کل اقتصاد کشور، محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا نظیر لغو سفرهای مسافران ایرانی به ترکیه یکی از محرک‌های نرخ‌های ارز و در نتیجه، قیمت سکه خواهد بود.

 

 

 

بازار طلای جهانی

انتظارات مثبت از اونس

طلای جهانی هفته قبل در ششمین صعود متوالی خود به سطح 1811 دلاری رسید. طلا به‌عنوان ابزاری برای پوشش ریسک در برابر مشکلات ناشی از کرونا و تنش‌های دیپلماتیک آمریکا و چین همچنان مورد اقبال سرمایه‌گذاران است. بر اساس نظرسنجی کیتکو 69 درصد از فعالان حرفه‌ای بازار و نیز 60 درصد از سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد طلا در هفته پیش رو را دارند. از نگاه این دسته از تحلیلگران، ضعف شاخص دلار مهم‌ترین نیروی محرکه طلا برای رشد بیشتر است. طلا در این هفته منتظر نتیجه گفت‌وگوها برای اعلام بسته محرک اقتصادی آمریکا و اروپاست. ضمنا احتمال رشد بازارهای ریسکی هم باعث شده تا طلا به‌عنوان ابزار پوشش تورم مورد توجه قرار گیرد. برخی از تحلیلگران نمودارگرا معتقدند اگر طلا مقاومت 1829 دلاری را بشکند ثبت رکوردهای تاریخی برای این فلز گرانبها میسر خواهد شد.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

جهش اوراق مسکن به اوج 46 ماهه

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات دیروز هم با رشد دسته‌جمعی قدم به بالاترین سطح قیمتی از مهرماه 95 گذاشتند. بهای هر ورقه امتیاز وام مسکن دی 97 در جریان دادوستدهای دیروز 7/ 4 درصد صعود کرد و به سطح بی‌سابقه 84 هزار تومانی دست یافت. میانگین قیمت کل اوراق تسهیلات هم در این روز 3/ 4 درصد افزایش یافت و ضمن ورود به کانال 85 هزار تومانی به بالاترین سطح طی 46 ماه اخیر رسید. این رشد قیمت را می‌توان نتیجه تلاش متقاضیان مسکن برای جا  نماندن از قافله تورم دانست. همزمان که دولت با وعده‌های مالیاتی(قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی) در اندیشه «تعدیل قیمت مسکن» با تقویت احتمالی عرضه و فشار بر نرخ اجاره است، نسبت قیمت بر اجاره در بازار مسکن به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده که نشان می‌دهد چنین ابزارهایی در تعدیل معنادار قیمت مسکن نقش موثری ندارند.

 

 

 

بازار نفت

امید به کاهش سطح ذخایر نفت

نفت خام آمریکا در هفته گذشته به رغم نوسانات پردامنه نهایتا موقعیت خود را در کانال 40 دلاری حفظ کرد. سیگنال‌های متقاضی در هفته قبل به بازار نفت ارسال شد. ائتلاف اوپک توافق کرد تا سطح کاهش تولید خود را از ماه بعد از 7/ 9 میلیون به 7/ 7 میلیون بشکه در روز برساند. اما افت ذخایر نفت تجاری آمریکا به همراه داده‌های بهتر از انتظار بخش صنعت، تورم و تولید در آمریکا و چین در کنار ضعف شاخص دلار باعث شد تا نفت از ریزش به زیر مرز 40 دلار مصون بماند. به رغم گسترش شیوع کرونا و جابه‌جایی مستمر رکورد ابتلای روزانه به این ویروس، پیشرفت‌های اخیر در تولید واکسن تا حدی از شدت نگرانی در مورد تبعات این بیماری کاسته است. بازار در هفته پیش رو به کاهش 1/ 2 میلیون بشکه‌ای سطح ذخایر امید بسته است.