بازار سهام

20-01

لبخند بورس به ماه بهمن

بورس تهران با رشد 3 درصدی شاخص کل در هفته قبل، بازدهی خود را از ابتدای سال به رقم 130 درصد رساند. نماگر اصلی بازار در این هفته با وجود روند رفت و برگشتی، حدود 12 هزار واحد ارتفاع گرفت و نهایتا در قله تاریخی 411 هزار واحدی مستقر شد. موج اصلاحی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاخص کل را موقتا نزولی کرد اما نکته مثبت این بود که معامله‌گران زیادی در سطوح منفی قیمت در نقش خریدار ظاهر شدند. در پی افزایش سطح تقاضا، رکورد ارزش روزانه معاملات خرد به رقم 3820 میلیارد تومان ارتقا یافت. مهم‌ترین اتفاق اثرگذار بر توزیع نقدینگی و نوسان قیمت‌ها طی هفته قبل انتشار گزارش‌های 9ماهه‌ای بود که به‌طور خاص در بزرگان کالایی سبب افت موقت قیمت در میانه هفته شد. معامله‌گران در هفته پیش رو به کارنامه‌های دی نظر دارند.

 

بازار ارز

20-02

برآیند مثبت افت‌وخیزهای ارز

بازار ارز معاملات هفته قبل را در فضای نسبتا آرامی پشت سر گذاشت. نرخ هر دلار آمریکا از ابتدای این هفته به زیر مرز 13 هزار و 500 تومان عقب نشست و سپس در طول معاملات هفتگی، رفتار متناوبی از خود به نمایش گذاشت و نهایتا با ثبت دو رشد در دو روز انتهایی هفته به سطح 13 هزار و530 تومانی برگشت. افزایش 10تومانی دلار برآیند تحرکات هفتگی معامله‌گران ارزی بود. آرامش سیاسی بازارها، رونق ادامه‌دار معاملات سهام و عدم انتشار سیگنال از متغیرهای عمده‌ای همچون تحریم‌ها، بودجه و بی‌خبری از سوی مقامات پولی عمق دامنه نوسان دلار را در این هفته به 70 تومان محدود کرد. پس از فروکش تقاضای تجاری در دی‌ماه، به نظر می‌رسد دلار در یک‌ماه پیش رو از سوی نیروهای اقتصادی اثرپذیری جدی نداشته باشد و بیشتر به سیگنال‌های سیاسی نظر بدوزد.

 

بازار سکه

20-03

کاهش تب خرید سکه

قیمت هر سکه طرح جدید در معاملات هفته قبل افت اندک 10 هزار تومانی را به ثبت رساند و در آخرین معاملات پنج‌شنبه روی عدد 4میلیون و 890 هزار تومان قرار گرفت. سکه در دی‌ماه به نحو ملموسی از دلار سبقت گرفت و بازدهی هفتگی بالاتری از شاخص ارزی را به نمایش گذاشت. همین پیشروی سریع‌تر سبب شد تا با کاهش سطح تقاضای غیرتجاری(احتیاطی) ارزها و طلا، شاهد حرکت تندتری از سوی سکه در هفته گذشته در جهت نزولی باشیم. اگرچه سکه در دو روز انتهایی هفته با تکیه بر رشد دلار و همچنین تقویت بهای جهانی طلا توانست بخشی از افت قیمت خاصه در روز شنبه گذشته را جبران کند، اما نهایتا در برآیند هفتگی کاهشی عمل کرد. نگاه سکه اکنون به عاقبت لوایح FATF و سرنوشت برجام در شورای امنیت و در سایه دلار حرکت می‌کند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

نگاه خیره اونس به ویروس کرونا

طلا هم مانند سایر بخش‌های بازار جهانی در معاملات روز جمعه در تب شیوع ویروس کرونا نوسان کرد. بهای هر اونس طلا ساعت 16 دیروز 4 دلار نسبت به مدت مشابه پنج‌شنبه افزایش یافت و به سطح 1559 دلار رسید. افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونای چینی منجر به حرکت سرمایه‌ها به سمت پناهگاه‌ها شده است. البته آگاهی‌بخشی‌های سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه این مساله تهدیدی جهانی نیست، از شدت نگرانی‌ها کاست اما تقاضا برای ارزهای امن خاصه ین ژاپن به قوت خود باقی ماند. حتی تثبیت نرخ بهره یورو تا پایان سال جاری میلادی، انتشار آمار ضعیف اقتصادهای اروپا و متعاقبا ارتقای شاخص دلار به اوج 7 هفته هم نتوانست از افزایش اونس جلوگیری کند. بازار جهانی در هفته پیش رو به دلیل تعطیلات سال نو چینی‌ها معاملات محدودتری خواهد داشت.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

سومین هفته صعود «تسه»ها

بازار امتیازهای وام مسکن در فرابورس طی این هفته هم گرم ولی کم‌نوسان بود. بهای هر ورقه امتیاز وام دی‌ماه 97 (تسه9710) در طول معاملات هفته قبل 5/ 1 درصد افزایش یافت و به کانال 45 هزار رسید. برای سومین هفته متوالی است که قیمت اوراق «تسه» برآیند هفتگی مثبتی را رقم می‌زنند. همچنان مهم‌ترین عامل رشد تقاضا برای «تسه»ها، اعمال سیاست‌های انبساطی از طریق افزایش سقف خرید وام مسکن است. البته میزان اثرگذاری این موضوع در هفته گذشته به نحو ملموسی کاهش یافت و برخی از امتیازهای «تسه»ها در طول هفته با فشار عرضه همراه شدند و افت قیمت را تجربه کردند. گزارش ماهانه بانک‌مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در هفته پیش‌رو می‌تواند جغرافیای دقیق‌تری از معاملات ملک را ترسیم کند و در افق‌گشایی برای بازار «تسه»ها هم به‌صورت غیرمستقیم موثر باشد.

 

بازار نفت

20-06

ملاقات نفت با کف 7 هفته

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 جمعه به 2/ 55 دلار کاهش یافت. شاخص نفتی وست‌تگزاس روز پنج‌شنبه تا زیر مرز 55 دلار هم عقب رفت و عملا پایین‌ترین سطح قیمت طی 7 هفته اخیر را تجربه کرد. در طول هفته، پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر احتمال مازاد یک میلیون بشکه‌ای در سال 2020 تاثیر حمایتی اختلال در بخش عمده عملیات نفتی لیبی بر قیمت‌ها را مهار کرد. از طرف دیگر، شیوع سریع ویروس کرونا در چین و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری، ترس از کاهش تقاضای سوخت در اقتصاد بزرگ‌ترین واردکننده نفت را به دل بازار انداخت و فشار مضاعفی بر قیمت‌ها آورد؛ موسسه جی‌پی مورگان انتظار شوک 5 دلاری را در صورت سرایت این ویروس دارد. از طرفی، کاهش ضعیف‌تر از انتظار موجودی‌های هفتگی آمریکا هم سبب شد تا افت قیمت‌ها عمق بیشتری پیدا کند.