بازار سهام

20-01

شروع گرم  زمستان بازار سهام

شاخص کل بورس یکشنبه با رشد ۸/ ۰ درصدی به ارتفاع ۳۵۶ هزار واحد رسید. قیمت پایانی ۵۸ درصد نمادها دیروز مثبت بود. همچنین ۶۹ نماد با صف خرید مجموعا ۱۲۳ میلیارد تومانی و ۷ نماد با صف فروش ۸ میلیارد تومانی مواجه شدند. در این میان، صنایع معدنی و فلزات در کانون توجهات قرار داشتند. گروه‌های کوچک‌تر بورس هم از این صعود جا نماندند و شاخص کل هموزن با رشد ۹/ ۰ درصدی در یک قدمی سقف تاریخی خود قرار گرفت. توزیع متوازن نقدینگی در بازار از نکات جالب معاملات بود؛ به‌صورتی که ارزش معاملات در صنایع برتر تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند. نوسانات نرخ دلار در کنار گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها تحت نظر فعالان بازار سهام طی روزهای پیش‌رو هستند.

 

بازار ارز

20-02

ناکامی دلار در عبور از موانع

نرخ دلار ساعت 16 یکشنبه به 13 هزار و 180 تومان رسید. دلار که در ابتدای معاملات تا سطح 13 هزار و 400 تومان رشد کرده بود، در ادامه عقب‌نشینی و به رشد 2/ 0 درصدی بسنده کرد. از این رو برخی از فعالان چنین نرخی را به‌عنوان سطح مقاومتی دلار شناختند. کارشناسان یکی  از عوامل افزایشی در بازار ارز را افزایش فعالیت نوسان‌گیران می‌دانند.نوسان‌گیران در تلاشند در آخرین روزهایی که بازار تحت تاثیر تقاضای تجاری آخر سال میلادی قرار دارد، نرخ ارز را تا جای ممکن افزایش دهند. به این ترتیب چنین افرادی خواهند توانست ارز خود را در قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند. تداوم جوسازی‌ها پیرامون FATF هم در التهاب این روزهای بازار ارز موثر بوده است.

 

بازار سکه

20-03

مخالفت سکه با دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته به قیمت 4 میلیون و 540هزار تومان معامله شد. یکشنبه سکه‌بازان به رشد نرخ ارز توجه چندانی نشان ندادند و قیمت این فلز گرانبها با افت 10 تومانی (معادل 2/ 0 درصد) مواجه شد. البته پیشرفت در روند توافق تجاری آمریکا و چین منجر به کاهش قیمت اونس طلای جهانی در آخرین معاملات این بازار شد. با وجود این، در آخرین نظرسنجی کیتکو ۵۳درصد تحلیلگران صعود، ۴۱درصد خنثی بودن و تنها ۶درصد نزول بهای اونس را برای هفته کریسمسی پیش‌رو پیش‌بینی کردند. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند در روزهای پایانی سال میلادی عده‌ای به فروش سهام خود می‌پردازند که این مساله می‌تواند از قیمت طلا حمایت هر چند اندکی به عمل آورد.