بازار سهام

کمین فروشندگان در بازار سهام

شاخص اصلی بورس تهران در ادامه روند کم‌نوسان خود طی روز گذشته، در همان کانال ۲۵۲ هزار، به رشد ۱۶۴ واحدی بسنده کرد. باز هم فشار عرضه‌ها در زیر سقف تاریخی اجازه صعود بیشتر به قیمت‌ها را نداد و مشخصا در گروه‌های کوچک و متوسط موجب افت قیمت‌ها و تنزل نماگر هموزن شد. عقب‌نشینی تقاضا به ویژه از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی و کاهش میزان مشارکت در بازار، نشان‌دهنده وجود تردید پنهان در زیر پوست بازار و اختلاف فزاینده فعالان بورسی بر سر ادامه روند شاخص است. پس از انتشار صورت‌های مالی فصل بهار و سپس رونمایی از کارنامه‌های تیرماه، به نظر می‌رسد انرژی بازار برای رشد تحلیل رفته است و احتمالا نیاز به محرک بیرونی قوی‌تری برای تداوم صعودی مسیر دارد.

20-01

 

بازار ارز

عقب‌نشینی آرام دلار

بازار ارز نیز طی روز گذشته معاملات آرامی را پشت سر گذاشت. هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با ۱۰ تومان کاهش نسبت به روز معاملاتی یکشنبه، با نرخ ۱۲ هزار و ۹۰ تومان بین معامله‌گران دست به دست شد. خروج تقاضای غیرتجاری و فقدان انگیزه احتیاطی برای خرید در قیمت‌های کنونی را باید از دلایل عمده نوسانات محدود قیمت در بازار ارز قلمداد کرد. در این میان، خبر راه‌اندازی قریب‌الوقوع بازار متشکل ارزی هم عامل دیگری است که به نظر می‌رسد در برقراری تعادل و کم شدن شکاف نرخ‌های نیما و بازار آزاد موثر بوده است. بانک مرکزی قرار است تا دو هفته دیگر-۲۱ مرداد- از بازار متشکل ارزی رونمایی کند. نحوه انجام معاملات در این بازار تاثیر مهمی بر نوسان نرخ‌ها خواهد داشت.

20-02

 

بازار سکه

نوسان نرم سکه با دلار

بازار سکه هم به سان دلار طی روز گذشته فضای متعادلی را سپری کرد. سکه در معاملات دیروز در مسیری مشابه با بازار ارز حرکت کرد و ضمن اینکه 10 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد در ساعت 16 به قیمت 4 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد. عقب نشینی قیمت در بازار داخلی این فلز گرانبها در شرایطی رقم خورد که اونس جهانی در اولین روز کاری هفته اندکی رشد کرد و به عدد ۱۴۲۰ دلار نزدیک شد. اما سکه مطابق معمول با بی‌اعتنایی به رشد جهانی طلا، از افت دلار در خیابان فردوسی تبعیت کرد. با افت دیروز، میزان عقب‌نشینی سکه از ابتدای سال به ۱۰ درصد رسید و ضمنا حباب منفی بالای ۲۰۰هزار تومان را حفظ کرد.

20-03