بازار سهام

احتیاط شاخص در ۸۸ هزار واحد

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۹ واحدی (۰۷/ ۰ درصد) در سطح ۸۸ هزار و ۲۶۱ واحد ایستاد. روز دوشنبه رشد شاخص دلار، عامل فشار بر قیمت جهانی فلزات شد، اما خوش‌بینی‌ها به تداوم رشد تقاضای ساخت و ساز چین حرکت کم‌نوسان قیمت‌ها را رقم زد. رشد قیمت فولاد در بازار چین نیز رقم خورد. با قرار داشتن نسبت قیمت به درآمد در سطوح پایین برخی نمادهای فلزات اساسی، همچنان عوامل بنیادین از این نمادها حمایت می‌کند. با وجود رشد پالایشی‌ها، اما تردیدها نسبت به قیمت نفت با افت برنت از سقف ۶۴ دلاری و تاخیر در انتشار گزارش‌های ۶ ماهه پالایشی‌ها عامل ابهام در این نمادها است. در هفته‌های اخیر، با کاهش عرضه سوخت گاز به تولیدکنندگان متانول (با سردی هوا و ارجحیت مصرف خانوارها)، رشد قیمت جهانی متانول رقم خورد. امری که در کنار رشد نرخ دلار از پتروشیمی‌های تولیدکننده حمایت کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار زیر 4100 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 4098 تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار به سقف 4121 تومان، سه‌شنبه هفته گذشته افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، دلار را در مسیر نزولی قرار داد. پیش‌تر رشد نرخ درهم تا سقف 1132 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم عامل حمایت از دلار شد. همچنین با تشدید روند صعودی دلار با تنش‌های منطقه رشد تقاضای محافظه‌کارانه و رشد تقاضای سفته‌بازی رشد 8/ 1 درصدی نرخ دلار (70 تومانی) نرخ دلار طی 9 روز معاملاتی تا سه‌شنبه هفته گذشته رقم خورد. همچنین چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی از دلار حمایت می‌کند. اما تقویت سمت عرضه ارز در ماه‌های اخیر با کاهش کسری تراز تجاری و اظهارات سیف از مقطعی بودن رشد دلار، عامل تقویت در بازارها است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تشدید هیجانات در بازار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 30 هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 437 هزار تومان معامله شد. در 13 روز معاملاتی اخیر (از 13 آبان) جهش 120 هزار تومانی قیمت سکه رقم خورده است. با وجود افت نرخ دلار از سقف 4121 تومان، نوسان اندک اونس طلا زیر سقف یک ماهه (۱۲۸۹ دلار) در کنار تشدید تقاضای سفته‌بازی در بازار سکه روند صعودی قیمت سکه را تشدید کرد. در بازار طلای جهانی، افت بیشتر طلا از سطح کنونی محتمل است. اما روز شنبه مقاومت سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی شکسته شد. روز دوشنبه نیز چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی، کاهش عرضه فیزیکی سکه و افزایش خرید در بازار سکه در کنار سیگنال‌ معامله‌گران آتی عامل حمایت از قیمت سکه شد. به این ترتیب حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به رکورد ۱۸۸ هزار تومان رسید.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

افت آرام طلا از سقف

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1290 دلار معامله شد. با وجود فشار رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام، اونس طلا نزدیک سقف یک-ماهه (1293 دلار) نوسان داشت. شکست آنگلامرکل برای ایجاد ائتلاف سه گانه در پایان مذاکرات یک‌ ماهه با تقویت احتمال انتخابات مجدد در این کشور افت یورو را در ابتدای معاملات رقم زد. با این وجود، چشم‌انداز مناسب اقتصادی اروپا مجددا یورو و بازارهای سهام اروپا را در مسیر صعودی قرار داد. همچنین اقدام دولت چین برای کاهش ریسک ابزارهای مالی از بازارهای سهام این کشور حمایت کرد. چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فدرال رزرو و پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از ۴ بار افزایش نرخ بهره در ۲۰۱۸ فشار را بر طلا حفظ کرده است. با این وجود، همچنان تردیدها به تصویب برنامه مالیاتی ترامپ و افت اخیر بازارهای سهام تا حدی از طلا حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94(تسه9412) با افت 3/ 0 درصدی مواجه شدند. با وجود افت «تسه»ها در هفته‌های اول آبان، به تدریج رشد آرام قیمت اوراق تا سطح 76 هزار تومان رقم خورد. رشد تدریجی تقاضا و افزایش تقاضای «خانه‌اولی»ها چشم‌انداز خروج تدریجی بازار مسکن از رکود را رقم زده است. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد تقاضا در متراژ‌های پایین‌تر را رقم زده است. پیش‌تر احتمال بهبود شرایط وام از طریق اوراق (از جمله کاهش نرخ سود، طولانی ‌شدن زمان بازپرداخت و کاهش زمان انتظار برای دریافت وام) مطرح شده بود، اما مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرد فعلا شرایط وام تغییری نمی‌کند. با این وجود، رحیمی انارکی، عضو هیات مدیره بانک مسکن ارائه ۱۰ میلیون تومان بدون سپرده برای وام، علاوه بر وام جعاله (۲۰ میلیون تومان) را از هفته آتی تا پایان سال اعلام کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نشانه‌های تردید در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 56 دلار معامله شد. نزدیک شدن به نشست اوپک در 30 نوامبر در کنار رشد شاخص دلاربر نفت فشار آورد. وزیر انرژی عربستان چشم‌انداز تمدید توافق در نشست اوپک را اعلام و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشورمان اعلام کرد اکثر اعضای اوپک موافق تمدید توافق هستند. پیش‌تر احتمال تمدید توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ تقویت شده بود. اما پس از دیدار وزیر انرژی روسیه با شرکت‌های تولیدکننده نفت، تردیدها نسبت به همکاری روسیه تشدید شد. این عامل در کنار گزارش‌های متفاوت از چشم‌انداز رشد تقاضا عامل تردید در بازار است. با وجود گزارش اوپک از رشد تقاضا در سال ۲۰۱۸ (به ۴۲/ ۳۳ میلیون بشکه در روز) اما آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) چشم‌انداز رشد تقاضا نسبت به گزارش پیشین را کاهش (به ۳۸/ ۳۲ میلیون بشکه در روز) داد.

آینده  نگر بازار