یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد بورس با بزرگ‌ترها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۴۰ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در سطح ۸۳ هزار و ۲۵۲ واحدی ایستاد. عبور قیمت‌ جهانی کالاها از سقف‌های پیشین (حرکت مس بالاتر از ۶۸۰۰ دلار و روی بالاتر از ۳۱۰۰ دلار) با افت شاخص دلار در کنار رشد دلار در بازار داخلی از شاخص حمایت کرد. ارزش معاملات نیز نسبت به میانگین روزهای ابتدایی شهریور رشد ۵۰ درصدی را نشان داد. با وجود اینکه در سه ماه ابتدایی سال، شاهد رشد ۹ درصدی شاخص کل هم‌وزن، در مقابل رشد ۹/ ۱ درصدی شاخص کل بودیم، اما با حمایت بزرگ‌ترها در تابستان، رشد شاخص کل تا حدی از شاخص کل هم‌وزن پیشی گرفت. با وجود ریسک پایداری قیمت‌های جهانی و تسویه اعتباری‌ها، در صورت اجرایی شدن نرخ سود مصوب، جذابیت بازارهای رقیب و رشد سود اسمی با چشم‌انداز رشد سطح عمومی قیمت‌ها می‌تواند از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

تداوم سقف‌شکنی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 15 تومانی به نرخ 3868 تومان معامله شد. رشد تقاضا از سوی معامله‌گران فردایی در کنار رشد تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی، سلیمانیه عراق عوامل حمایت از نرخ دلار بودند. علاوه بر این، با اینکه روز دوشنبه پس از 8 روز صعودی متوالی (رشد 43تومانی دلار) با افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و شناسایی سود میان معامله‌گران تقویت احتیاط افت دلار را به دنبال داشت، همچنان سطح 3850 تومانی از دلار حمایت کرد. موضوعی که نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد. بخشی از معامله‌گران فردایی، خالی‌فروشان که تصور کاهش نرخ دلار را داشتند، با افزایش نرخ دلار مجبور به خرید ارز برای تسویه معاملات خود شدند، امری که رشد تقاضا را به همراه داشت. در صورت تشدید نوسانات صعودی، احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در نرخ‌های پایین‌تر محتمل است.

بازار سکه

بالاترین سطح سکه از خرداد 92

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۰ هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و ۲۳۳ هزار تومان معامله شد. عبور طلا از سقف ۱۳۰۰ دلار و تداوم روند صعودی دلار در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی قیمت سکه را به بالاترین سطح از خرداد سال ۹۲ رساند. در بازار طلای جهانی افت شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران با آزمایش موشکی کره‌شمالی بر فراز ژاپن طلا را به بالاترین سطح در ۹ ماه و نیم (۱۳۲۶ دلار) اخیر رساند. در بازار ارز نیز با حمایت سطح ۳۸۵۰ تومانی شاهد تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار بودیم. اما همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها وجود دارد. تمایل معامله‌گران سکه به کاهش نوسانات و تردید نسبت به بازارهای اثرگذار، تخلیه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا سطح ۲۶ هزار تومان رقم زد.

بازار طلای جهانی

طلا در سقف ۲۰۱۶

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1320 دلار معامله شد. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و افت شاخص دلار با شکستن مقاومت سطح 1300 دلاری، طلا را به سقف 9 ماه و نیم (1326 دلار) رساند. پرتاب موشکی کره‌شمالی و عبور موشک از روی ژاپن با تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک افت بازارهای سهام و حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های کم‌ریسک‌تر، طلا، ین ژاپن و فرانک سوئیس را به دنبال داشت. پیش‌تر نیز توفان هاروی در آمریکا و رشد یورو با چشم‌انداز خروج بانک مرکزی اتحادیه اروپا از سیاست‌های به شدت انبساطی از سپتامبر، عامل فشار بر شاخص دلار شد. بنابراین مقاومت سطح 1300 دلاری در برابر رشد طلا شکسته شد. همچنان واکنش رهبران دنیا از جمله ترامپ به اقدام اخیر کره‌شمالی می‌تواند بر بازارها اثرگذار باشد. آمارهای اقتصادی آمریکا شامل اشتغال و نرخ تورم می‌توانند بر شاخص دلار اثرگذار باشند.

بازار اوراق مسکن

تشدید نوسانات «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۳/ ۱ درصدی همراه شدند. در روزهای اخیر شاهد تشدید نوسانات «تسه»ها بودیم. بنابراین با وجود رشد قیمت «تسه»ها تا ۸۰ هزار تومان روز دوشنبه، روز گذشته آخرین قیمت معامله‌شده اوراق تا سطح ۷۵ هزار تومانی افت داشتند. گزارش تحولات مسکن بانک مرکزی، رشد ۷/ ۲۳ درصدی تعداد معاملات مسکن را در مرداد نسبت به تیر و رشد ۱/ ۶ درصدی نسبت به مرداد ۹۵ را نشان داد. این در شرایطی است که در تیر شاهد افت ۴/ ۵ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به خرداد و افت ۵/ ۲ درصدی نسبت به تیر سال گذشته بودیم. با توجه به تنوع در وام‌های ارائه‌شده، رشد ۸/ ۲ درصدی قیمت «تسه»ها در مقایسه با رشد ۱۳ درصدی «تسه»ها در تابستان ۹۵، رقم خورد. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان نیز سهم خانه‌های با قدمت بیشتر را در سبد معاملات مسکن بیشتر کرده است.

بازار نفت

فشار عوامل بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا با تداوم روند نزولی به قیمت 5/ 46 دلار معامله شد. آثار مخرب توفان هاروی و کاهش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها به میزان 35/ 2 میلیون بشکه در روز، با نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. امری که رشد قیمت بنزین را برای پنج روز متوالی رقم زد. همچنین کاهش تولید نفت آمریکا به میزان 500 هزار بشکه در روز، بیشتر از سوی تولیدکنندگان شیل رقم خورد. اما افت شاخص دلار و اختلالات عرضه لیبی برنت را صعودی کرد. احتمال بازگشت توفان روز چهارشنبه در شرق تگزاس و اثرات توفان با توجه به اینکه تگزاس هاب وارداتی و صادراتی نفت آمریکا است، زمان‌بر است. گلدمن‌ساکس اثرات توفان را در ماه‌های آتی بیشتر بر سمت تقاضای نفت آمریکا می‌داند تا عرضه و افزایش موجودی نفت و فرآورده‌های نفتی را پیش‌بینی کرد.