یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رفت و برگشت شاخص در سقف

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۲ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) همراه شد. مطابق روال روزهای پیش در ساعات پایانی معاملات بازگشایی یکی از نمادهای پالایشی، «شپنا» پس از تعدیل مثبت ۱۸ درصدی سود سال ۹۵ رقم خورد. اما فضای احتیاط پس از رشدهای اخیر، اصلاح را در برخی گروه‌ها از جمله پالایشی‌ها رقم زد. سیگنال بازارهای جهانی فضای مثبتی را در نمادهای فلزات اساسی و کانه‌های فلزی رقم زد. کاهش ۱۲۰ میلیون تن (۸۴ درصد از هدف دولت) ظرفیت فولاد کم‌کیفیت چین، رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای بخش فولاد به سقف ۱۴‌ماهه، کاهش انبار موجودی صنایع پایین‌دستی رشد قیمت فولاد، سنگ‌آهن و زغال کک شو و نوسان مس نزدیک ۶۴۰۰ و روی نزدیک ۲۸۰۰ دلار را رقم زد. با وجود احتمال تداوم اصلاح، اما نشانه‌های بهبود عوامل بنیادین در گزارش‌های ۳‌ماهه و مجامع مانع از افت قابل توجه شاخص است.

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار با چاشنی احتیاط

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک یک تومانی به نرخ 3809 تومان معامله شد. پس از رشد 17 تومانی نرخ دلار در 3 روز معاملاتی، بازگشت احتیاط میان معامله‌گران افت اندک دلار را رقم زد. با وجود تداوم روند‌ کم‌نوسان دلار در سطح 3770 تومانی، اما افزایش تقاضای محافظه‌کارانه در کنار رشد تقاضای آربیتراژی و افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی دلار را روز شنبه، برای اولین بار از فروردین بالاتر از سطح 3800 تومانی قرار داد. اما همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار است. اما عوامل بنیادین از جمله منفی شدن تراز تجاری (پیشی گرفتن تقاضا از عرضه دلار) از دلار حمایت می‌کند. همچنین پس از رشد 110 تومانی یورو در روزهای پایانی هفته گذشته با رشد ارزش یورو در بازارهای جهانی، روز گذشته یورو با 15 تومان افت به نرخ 4555 تومان معامله شد.

بازار سکه

تردید سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی رشد اندک شاخص دلار از کف ۱۳‌ماهه در کنار رشد بازارهای سهام مقاومت سطح ۱۲۷۰ دلاری در برابر اونس طلا را تقویت کرد. با وجود چشم‌انداز تدریجی شدن افزایش نرخ بهره آمریکا اما همچنان شناسایی سود میان معامله‌گران با توجه به رشد بیش از ۶۰ دلاری اونس طلا در ۳ هفته اخیر و افت تقاضای فیزیکی عوامل فشار بر اونس طلا هستند. در بازار ارز نیز نرخ دلار برای سومین روز متوالی بالاتر از سطح ۳۸۰۰ تومانی نوسان داشت. با وجود حمایت عوامل بنیادین از دلار، اما چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار است. بنابراین تردیدها به بازارهای اثرگذار سکه را با بیشترین افت روزانه در ۳ هفته اخیر مواجه کرد.

بازار طلای جهانی

بازی طلا با کانال ۱۲۷۰ دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1267 دلار معامله شد. با وجود تداوم کم‌نوسانی شاخص دلار نزدیک کف 13‌ماهه، رشد بازارهای سهام و افت تقاضای فیزیکی بر اونس طلا فشار آورد. همچنان تنش‌های داخلی واشنگتن تقویت تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های مالی ترامپ، کند بودن رشد نرخ تورم در کنار خروج سایر بانک‌های مهم مرکزی شامل بانک مرکزی اروپا از سیاست‌های به شدت انبساطی با حمایت از سایر ارزها در مقابل دلار، چشم‌انداز شاخص دلار را مبهم کرده است. بنابراین، چشم‌انداز تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا نوسان اونس طلا بالاتر از سطح 1265 دلاری را رقم زد. در بازارهای سهام نیز سیگنال‌های مثبت اقتصادی چین از سهام شرکت‌های کالایی حمایت کرد و رشد بازارهای سهام آسیا و اروپا را رقم زد. همچنان آمارهای اشتغال و تورم آمریکا و سیگنال بانک انگلیس می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

صعود آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد یک درصدی همراه شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح ۷۶ هزار تومانی رشد اندک اوراق رقم خورد. گزارش وضعیت بازار مسکن در تیر کاهش ۴/ ۵ درصدی تعداد معاملات را نسبت به خرداد و افت ۵/ ۲ درصدی نسبت به تیر سال گذشته نشان داد. همچنین کاهش تقاضای خانه‌های زیر ۵ سال و افزایش تقاضای خانه‌های ۶ تا ۱۵ سال گزارش شد. اما در برخی مناطق تهران رشد تعداد معاملات رقم خورد. کارشناسان معتقدند با وجود پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، اما در مناطق متناسب با قدرت خرید دهک‌های درآمدی متوسط شاهد رشد تقاضا هستیم. دکتر عبده تبریزی با وجود کاهش تقاضای واحدهای لوکس، همچنان چشم‌انداز رشد تقاضا از سوی خانه‌اولی‌ها در کنار متقاضیان بافت‌های فرسوده را ارائه کرد. بنابراین، رشد تدریجی تقاضا انتظار می‌رود.

بازار نفت

نفت زیر سقف ۵۰ دلاری

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 49 دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به حرکت تدریجی بازار به سمت تعادل، نوسان نفت نزدیک سقف 2‌ماهه (02/ 50 دلار) را رقم زد. نشست اعضای اوپک و غیراوپک در ابوظبی در 7 و 8 آگوست برای بررسی توان اعضا به پایبندی بیشتر به توافق، از قیمت نفت حمایت کرد. کند شدن روند افزایش تعداد دکل‌های نفتی در هفته‌های اخیر، رشد تنها 2 موردی در هفته گذشته، کاهش تولیدات شیل (200 هزار بشکه در روز) در کنار کاهش سطح موجودی‌های آمریکا به کمترین سطح از ژانویه نیز عامل حمایت از نفت است. در اروپا، کاهش تولیدات یکی از پالایشگاه‌های شیل از قیمت بنزین حمایت کرد. این عوامل در کنار توافق عربستان، کویت و امارات برای کاهش صادرات، معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی قیمت نفت را به بالاترین سطح در 3 ماه اخیر رساند.