یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد آرام بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۷۲ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. توقف گسترده نمادها و تداوم فضای انتظاری، شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را نزولی کرد. با این وجود مطابق روال روزهای اخیر شاهد خرید حقوقی‌ها و همچنین اقبال معامله‌گران از نمادهای فولادی و تک نمادها بودیم. آمارهای مناسب چین شامل رشد اقتصادی سه ماهه دوم بیش از پیش‌بینی‌ها و رشد تولیدات صنعتی در کنار افت شاخص دلار عامل حمایت از فلزات پایه شد. به این ترتیب رشد قیمت مقطعی مس تا ۵۹۸۳ دلار (بالاترین سطح در ۴ ماه و نیم اخیر) و تداوم رشد قیمت فولاد و بازگشت روی به مسیر صعودی (تا سطح ۲۸۳۰ دلار) رقم خورد. در سایر گروه‌ها شاهد اقبال معامله‌گران از گروه قند و شکری هستیم که بخشی به‌دلیل رشد تولیدات در کشت پاییز صورت گرفت. اما P/ E گروه بالاتر از ۱۸ می‌تواند مانع از پایداری رشد این نمادها شود.

بازار ارز

تداوم روند کم‌نوسان دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 3779 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در 2 هفته اخیر در سطح 3780 تومانی، مقاومت سطح 3800 تومانی در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران با ناامیدی از رشد بیشتر نرخ دلار و در شرایط فشار عوامل بنیادین با کاهش تقاضای آربیتراژی دلار، نرخ دلار وارد سطح 3770 تومانی شد. پیش‌تر افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران مقاومت سطح 3800 تومان را تشدید کرده بود. با این وجود، همچنان تقاضای مسافرتی و تجاری از نرخ دلار حمایت می‌کرد. اما با نزدیک شدن به پایان ماه، کاهش تقاضای ارز تجاری به‌صورت سنتی فشار را بر نرخ دلار حفظ کرده است. بنابراین روند کم‌نوسان دلار را شاهد هستیم. از ابتدای تیر میانگین نرخ دلار در سطح 3778 تومان قرار گرفته است.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۸ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در شرایط نوسان اندک نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی چشم‌انداز تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا با فشار بر شاخص دلار و عدم تغییر نرخ تورم اروپا نسبت به ماه گذشته، تردیدها را نسبت به مسیر کاهش سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا رقم زد. عواملی که اونس طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) را بالاتر از ۱۲۳۰ دلار قرار داد. اما همچنان تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران مانع از رشد قابل توجه طلا شد. در بازار ارز نیز شاهد روند کم‌نوسان نرخ دلار بودیم. همچنان تردیدها نسبت به روند آتی بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا سطح ۱۰۶ هزار تومانی کاهش داد.

بازار طلای جهانی

حرکت طلا در ۱۲۳۰ دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1233 دلار معامله شد. چشم‌انداز تدریجی شدن افزایش نرخ بهره آمریکا با آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا روز جمعه عامل فشار بر شاخص دلار شد. اما روز دوشنبه، آغاز دور دوم مذاکرات برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با فشار بر یورو و پوند تا حدی از شاخص دلار حمایت کرد. بنابراین سقف 1230 دلاری در برابر اونس طلا مقاومت می‌کرد. اما با عبور طلا از سطح مزبور رشد آن تا سطح 1234 دلار رقم خورد. رشد بازارهای سهام آسیا به بالاترین سطح در 2 سال اخیر، با رشد اقتصادی چین بیش از پیش‌بینی‌ها مانع از رشد قابل توجه طلا شد. اما عدم تغییر نرخ تورم اروپا، نسبت به ماه گذشته مانع از رشد بازارهای سهام اروپا شد. همچنان چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های به شدت انبساطی فشار را بر طلا نگه داشته است.

بازار اوراق مسکن

تداوم نوسان «تسه»ها در 77 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۶/ ۰درصدی به قیمت ۷۷ هزار و ۶۹۲ تومان معامله شدند. همچنان با وجود نزدیک شدن به پایان تیر، شاهد روند کم‌نوسان قیمت «تسه»ها در سطح ۷۷ هزار تومانی هستیم. این در شرایطی است که روند قیمت اوراق تسهیلات مسکن در تابستان سال گذشته، رشد بیش از ۵ درصدی را از نیمه دوم تیر تا پایان این ماه نشان می‌دهد. بنابراین در شرایط کنونی شاهد رشد تدریجی قیمت «تسه»ها به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان هستیم؛ اما همچنان افزایش تقاضای مسکن از سوی «خانه‌اولی»‌ها و ارائه وام‌های صندوق یکم بانک مسکن در کنار رشد تدریجی تقاضا در ماه‌های ابتدایی سال جاری چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها را ارائه می‌دهد. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است.

بازار نفت

خوش‌بینی به رشد تقاضای نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 46 دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا در کنار کند شدن روند افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، تنها 2 مورد در هفته اخیر عامل حمایت از قیمت نفت شد. گزارش اداره آمار چین رشد 3 درصدی تولیدات فرآورده‌های نفتی این کشور را (به‌دلیل افزایش سهمیه تولید پالایشگاه‌های کوچک و خصوصی این کشور)در 6 ماه اول سال، نسبت به 6 ماه اول 2016 و رسیدن سطح تولیدات فرآورده‌های نفتی چین در ژوئن به دومین رکورد سطح ثبت شده در کنار رشد واردات نفت این کشور خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا را تقویت کرد. با این وجود همچنان رشد تولیدات شیل، افزایش تولیدات لیبی و نیجریه مانع از رشد قابل توجه نفت است. خوش‌بینی‌ها به نفت، قراردادهای آتی با چشم‌انداز صعودی قیمت نفت را به بیشترین سطح در 7 هفته اخیر رسانده است.