یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازی شاخص با 80 هزار واحد

دیروز شاخص کل بورس پس از دو روز افت متوالی با رشد ۱۷۲ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. «شبندر» در کنار «پارسان»، با پورتفوی پالایشی به دلیل رشد قیمت نفت از شاخص حمایت کردند. با حمایت سطوح تکنیکال «خساپا» همچنین با حمایت حقوقی‌ها، تغییر مالکیت ۸/ ۹ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها، عامل حمایت از شاخص شد. اما همچنان تداوم ریسک سیستماتیک انتخابات و افت قیمت جهانی فلزات عامل احتیاط در بازار هستند؛ نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین، حرکت مس در سطح ۵۵۰۰ دلاری و نوسان روی و سرب نزدیک کف‌های سال جاری و افت قیمت فولاد با مازاد عرضه و سنگ‌آهن را رقم زد. با این وجود، تزریق ۱۲۴ میلیارد دلار برای توسعه «جاده ابریشم» جدید این کشور مانع از افت شدید قیمت‌ها است. همچنان تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت حرکت معامله‌گران به سمت گروه‌های کوچک‌تر را رقم زد.

بازار ارز

حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 19 تومانی به نرخ 3777 تومان معامله شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه با نزدیک‌تر شدن به انتخابات و اعلام انصراف یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری، با تشدید هیجانات فضای سیاسی، نرخ دلار را با بیشترین رشد روزانه از پنجم فروردین همراه کرد. با این وجود همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تلاش دولت برای کاهش نوسانات نرخ دلار، احتمال مقاومت سطح 3780 تومانی را در برابر رشد دلار تقویت کرده است. تداوم تشدید نوسانات نرخ دلار در روزهای آتی محتمل است. اما در صورت تثبیت دولت فعلی با پیروزی روحانی، تشدید نوسانات دلار در هفته آتی دور از انتظار است. در بازار جهانی، ریسک‌های سیاسی ترامپ و احتمال افشای اطلاعات محرمانه ارزش جهانی دلار را به کمترین سطح در 6 ماه اخیر رساند؛ موضوعی که می‌تواند افت تقاضای آربیتراژی را به همراه داشته باشد.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. رشد نرخ دلار در کنار رشد اندک اونس طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، تشدید ریسک‌های سیاسی با اتهام جدید علیه ترامپ در مورد افشای اطلاعات محرمانه به روسیه، افت شاخص دلار به کمترین سطح از نوامبر رقم خورد و از طلا حمایت کرد. با این وجود، احتمال افزایش نرخ بهره در ژوئن و حرکت بازارهای سهام در سقف مانع از رشد قابل توجه طلا شد. در بازار ارز نیز با نزدیک شدن به انتخابات، رشد تقاضای محافظه‌کارانه از دلار حمایت کرد. با وجود اینکه پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۱۲۰ هزار تومان رساند، اما مقاومت سطح ۱۲۳۵ دلاری در برابر طلا، با کم‌واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار، حباب سکه را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

نوسانات صعودی محدود طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1234 دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار در کنار رشد تقاضای محافظه‌کارانه تا حدی از طلا حمایت کرد. اتهامات جدید علیه ترامپ در مورد احتمال افشای اطلاعات محرمانه به روسیه افت شاخص دلار را رقم زد. رشد نرخ تورم انگلیس با کاهش احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی با رشد پوند و رشد تولید ناخالص داخلی حوزه اروپا مطابق پیش‌بینی‌ها نیز از یورو حمایت کرد. با این وجود همچنان رشد بازارهای سهام اروپا با آمارهای مناسب اقتصادی رشد اونس طلا را محدود کرده است. علاوه بر اینکه تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ژوئن نیز مقاومت سطح 1235 دلاری را در برابر رشد طلا تقویت کرده است. با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا معاملات آتی با دورنمای رشد قیمت طلا از سوی صندوق‌های پوشش ریسک با پشتوانه طلا، به کمترین سطح در 8 هفته اخیر رسید.

بازار اوراق مسکن

نوسان آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۸/ ۱ درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۴۵۸ هزار تومان معامله شدند. پس از رشد حدود ۷ درصدی قیمت «تسه»ها از ابتدای اردیبهشت، در شرایط کنونی نزدیک شدن به ماه رمضان مانع از رشد قابل توجه اوراق است. نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، (تابستان) عامل حمایت از «تسه»ها است. علاوه بر این مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان و ارائه وام بدون سپرده ۲۰ میلیون تومانی به زوج‌ها و ۱۰ میلیون تومان به‌صورت انفرادی نوسان «تسه»ها را در سطح ۷۵ هزار تومانی رقم زد. با این وجود همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد پرشتاب قیمت مسکن است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح ۷/ ۲۱ درصد قرار دارد.

بازار نفت

تثبیت نفت پس از جهش ۳ درصدی

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 49 دلار معامله شد. توافق اولیه میان خالد الفالح و نوواک، وزیر انرژی عربستان و روسیه، در کنار اعلام حمایت عمان و کویت از این توافق از نفت حمایت کرد، همچنان کاهش بیشتر میزان تولیدات نیز محتمل است؛ نشست 25 مه ‌تصویر روشن تری از این امر ارائه دهد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) رشد تولیدات به میزان 600 هزار بشکه در روز از سوی شیل، برزیل و قزاقستان را اعلام کرد. با کند شدن رشد تقاضای آمریکا، آلمان و ترکیه رشد تقاضا را 3/ 1 میلیون بشکه در روز بدون تغییر گذاشت. همچنین با وجود حرکت آرام بازار نفت به سمت تعادل، اما اعلام کرد اثر کاهش تولیدات اوپک و غیراوپک، با تاخیر زمانی در موجودی نفت تجاری نشان داده می‌شود. بنابراین در 4 ماه ابتدای 2017، شاهد رشد موجودی نفت تجاری هستیم.