یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رکود معاملات در فاز احتیاط

دیروز شاخص کل بورس با افت اندک ۶ واحدی (کمتر از ۰۱/ ۰ درصد) مواجه شد. تشدید فضای احتیاطی در بازار، افت ۵۳ درصدی حجم و ۵۵ درصدی ارزش معاملات را روز گذشته نسبت به میانگین اردیبهشت رقم زد. تداوم ریسک سیستماتیک با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، تداوم حرکت قیمت جهانی فلزات اساسی نزدیک کف، شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشد قابل توجه قیمت سهام و همچنین تشدید فشار فروش از سوی معامله‌گرانی که در قیمت‌های بالاتر خریداری کردند، فضای احتیاط را در بازار تشدید کرده است. با این وجود رشد ۳ درصدی قیمت نفت برنت در میانه معاملات با چشم‌انداز تمدید قرارداد کاهش تولیدات اوپک و غیراوپک، رشد محدود این نمادها را رقم زد. همچنین با وجود حمایت حقوقی‌ها از نمادهای خودرویی، مقاومت سطح‌های تکنیکال و احتمال اثرپذیری بیشتر این صنعت از نتیجه انتخابات را شاهد هستیم.

بازار ارز

غلبه فضای احتیاطی بر بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 4 تومانی به نرخ 3758 تومان معامله شد. با نزدیک شدن به انتخابات، شاهد تقویت فضای احتیاطی و کاهش معاملات در بازارهای داخلی بودیم. موضوعی که در کنار افزایش عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را مجددا پس از 4 روز به کانال 3750 تومانی بازگرداند. از 14 فروردین در تقابل دو عامل احتیاط و فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها شاهد نوسان محدود دلار در بازه 3750 تا 3780 تومانی بودیم؛ میانگین نرخ دلار در سطح 3762 تومان قرار گرفت. روند نزولی ارزش دلار جهانی، افت 5/ 1 درصدی در یک ماه اخیر نیز با فشار بر تقاضای آربیتراژی مانع دیگری برای رشد دلار بود. همچنان تداوم فشار عرضه با نزدیک شدن به انتخابات محتمل است. اما در صورت تداوم دولت فعلی با پیروزی روحانی نوسانات شدید نرخ دلار دور از انتظار است.

بازار سکه

تثبیت حباب متورم سکه

دیروز هر سکه طرح جدید بدون تغییر معامله شد. با وجود افت نرخ دلار، رشد اندک اونس طلای جهانی در کنار عدم تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات سکه، قیمت سکه را بدون تغییر گذاشت. آمارهای اقتصادی آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها در کنار تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک و همچنین تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی ترامپ، عامل حمایت از اونس طلا شد. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه ژوئن مقاومت سطح ۱۲۳۱ دلاری را در برابر طلا تقویت کرده است. در بازار ارز نیز کاهش تقاضا در کنار افزایش عرضه عامل فشار بر دلار شد. اما شرایط احتیاطی در بازارهای داخلی، کم نوسانی سکه نسبت به افت حدود ۵۰ دلاری اونس طلا را در یک ماه اخیر رقم زده است؛ امری که حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۲۰ هزار تومان رسانده است.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در بازه محدود

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1231 دلار معامله شد. آمارهای اقتصادی آمریکا کمتر از پیش‌بینی ‌ها با فشار بر شاخص دلار، همچنین افزایش تقاضای محافظه‌کارانه با آزمایش موشکی کره شمالی روز یکشنبه، تا حدی از طلا حمایت کرد. با این وجود، با رشد تدریجی نرخ تورم و آمار خرده فروشی آمریکا و تاکید فدرال رزرو بر رشد تدریجی اقتصاد، همچنان چشم‌انداز دو بار افزایش نرخ بهره، یک بار در نشست ژوئن، مانع از رشد قابل توجه طلا است. به این ترتیب شاهد مقاومت سطح 1232 دلاری در برابر رشد طلا بودیم. علاوه بر این، با وجود آمارهای ناامیدکننده اقتصادی چین، رشد قیمت نفت و تامین مالی پروژه کمربند اقتصادی چین از بازارهای سهام حمایت کرد، هر چند با توجه به رشدهای اخیر بازارهای سهام جهانی، حرکت محدود بورس‌های جهانی را شاهد بودیم. آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

اهرم حمایتی تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۴/ ۲ درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۷۸۵ تومان معامله شدند. روز گذشته شاهد رشد دسته‌جمعی قیمت «تسه»ها بودیم؛ افزایش تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن در کنار افزایش سقف وام تسهیلات از طریق اوراق به ۱۴۰ میلیون تومان برای زوج‌ها و ۹۰ میلیون تومان برای وام انفرادی، همچنین مصوبه افزایش سقف وام نخبگان از سقف ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان عامل حمایت از «تسه»ها شد؛ امری که رشد ۷ درصدی قیمت «تسه»ها را در دو هفته اخیر رقم زده است. با این وجود، چشم‌انداز کاهش معاملات مسکن به‌صورت سنتی در ماه رمضان، می‌تواند روند صعودی اوراق را تا حدی تعدیل کند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام از ۴/ ۲۱ درصد در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت به ۸/ ۲۱ درصد افزایش یافته است.

بازار نفت

حمایت دوجانبه از نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 49 دلار معامله ‌شد. موافقت روسیه و عربستان با تمدید توافق به مدت 9 ماه در کنار افزایش معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی، رشد بیش از 5/ 2 درصدی برنت و WTI را در میانه معاملات رقم زد. در حاشیه نشستی در پکن، وزیر انرژی عربستان، خالد الفالح اعلام کرد با وجود توافق برای کاهش تولیدات که از اول ژانویه اجرا شد، اما سطح کنونی ذخایر هنوز به سطح هدف کاهش نیافته است. بنابراین وزیر انرژی این کشور و الکساندر نوواک با تمدید توافق تا سه ماه اول 2018 موافقت کردند. با این وجود، تردیدها در موافقت سایر اعضا در کنار رشد تولیدات شیل، بازگشت تولیدات نیجریه و لیبی، می‌تواند مانع از پایداری رشد اخیر شود. در سمت تقاضا نیز همچنان نگرانی‌ها از چین با آمارهای نامناسب اقتصادی می‌تواند بر نفت فشار آورد.