یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نشانه‌های خوش‌بینی در بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۰۷ واحدی (۴/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از رشد کمتر از ۱/ ۰ درصدی در سه روز اخیر، کاهش فشار فروش و شناسایی کف میان معامله‌گران عامل حمایت از شاخص شد. به این ترتیب نمادهای پالایشی پس از تعدیل مثبت سودآوری در گزارش‌های ۹ ماهه «شتران» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. «شپنا» و «شبریز» در کنار «ومعادن» و «کگل» شاخص را با رشد همراه کردند؛ همچنان تغییر نرخ‌گذاری از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تامین‌کننده و خریدار انحصاری محصولات پالایشگاه‌ها می‌تواند بر سودآوری این شرکت‌ها اثرگذار باشد. پایداری نسبی قیمت جهانی کالاها، سیگنال‌های ثبات اقتصادی چین و مفروضات نسبتا محافظه‌کارانه در برخی صنایع کالایی، از جمله برخی فلزی‌ها توجه معامله‌گران را به این صنایع رقم زده است.

بازار ارز

رشد با احتیاط دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۸ تومانی به نرخ ۳۷۶۸ تومان معامله شد. کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران با شناسایی کف و چشم‌انداز افزایش تقاضا با نزدیک شدن به نوروز، روند نزولی دلار را پس از سه روز متوقف کرد. علاوه بر این افزایش نرخ حواله‌ای درهم تا سطح ۱۰۳۲ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل دیگر حمایت از نرخ دلار شد. همچنین چشم‌انداز رشد تقاضای آربیتراژی ارز نیز، با توجه به رشد ۱/ ۲ درصدی ارزش جهانی دلار در ۵ هفته اخیر نیز تا حدی از دلار حمایت می‌کند. با این وجود، اظهارات بازارساز با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت و تشدید فشار عرضه از ابتدای اسفند فشار را بر دلار حفظ کرده است. بنابراین رشد قابل توجه دلار در روزهای پایانی سال دور از انتظار است.

بازار سکه

افت سکه از سقف سه سال و نیمه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی مواجه شد. پس از رسیدن قیمت سکه به سقف سه سال و نیمه، شناسایی سود میان معامله‌گران و افزایش عرضه عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی شاهد حبس بازه‌ای اونس طلا بالاتر از سطح ۱۲۰۰ دلاری بودیم. چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست فدرال رزرو فشار را بر طلا حفظ کرده است. با این وجود ریسک‌های سیاسی اروپا در کنار احتمال ریزش بازارهای سهام پس از رشدهای اخیر تا حدی از اونس طلا حمایت می‌کند. نرخ دلار نیز ۱۸ تومان رشد داشت. اما با تداوم فشار عرضه، رشد قابل توجه دلار در روزهای آینده دور از انتظار است. همچنان عدم تمایل معامله‌گران به ریزش سکه با چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بیش از ۱۴۰ هزار تومان رسانده است.

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا با غلبه احتیاط

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۰۴ دلار معامله ‌شد. در آغاز نشست فدرال رزرو شاهد حبس بازه‌ای طلا در سطح ۱۲۰۰ تا ۱۲۰۸ دلاری هستیم. روز گذشته نشانه‌های مثبت اقتصادی چین (رشد تولیدات صنعتی و خرده فروشی) رشد بازارهای سهام این کشور را رقم زد. همچنین پیش از انتشار اوپک شاهد کم‌نوسانی بازارهای سهام اروپا با شرایط احتیاطی در آستانه انتخابات هلند بودیم. اما انتشار گزارش اوپک و افت قیمت نفت افت بازارهای سهام اروپا را رقم زد. رای پارلمان انگلیس به آغاز پروسه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز با افت پوند به کمترین سطح از ژانویه در کنار احتمال افزایش نرخ بهره در نشست فدرال رزرو عامل فشار بر طلا بود. نتیجه نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه، نشست بانک‌های مرکزی انگلیس، سوئیس و ژاپن می‌تواند بر شاخص دلار و اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۱ درصدی همراه شدند. پس از رسیدن «تسه»ها به کف ۱۷ ماهه، افزایش تقاضا اوراق را از سطح مزبور بازگرداند. اما همچنان شاهد نوسان اندک اوراق پیشین در سطح ۶۸ هزار تومانی بودیم و اوراق جدیدتر در سطح ۷۵ هزار تومانی معامله می‌شدند. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۵/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با توجه به اعمال قوانین برای کاهش سفته بازی «تسه»ها از جمله عدم امکان فروش تا ۲ ماه پس از خریداری، تقاضا از سوی متقاضیان واقعی مسکن است. بنابراین با کاهش حجم معاملات مسکن در هفته‌های پایانی اسفند، شاهد روند نزولی «تسه»ها از نیمه دوم اسفند هستیم. اما همچنان چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود با تداوم تقاضا مانع از افت قابل توجه اوراق است.

بازار نفت

بازگشت نفت به کف 3 ماهه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۷ دلار معامله ‌شد. انتشار گزارش اوپک نفت را مجددا به کف ۳ ماهه (۶/ ۴۷ دلار) رساند. کل تولیدات اوپک با کاهش ۵/ ۱۳۹ هزار بشکه در روز نسبت به سطح ژانویه، به ۹۵/ ۳۱ میلیون بشکه در روز رسید. با این وجود با اینکه پیش‌تر در ژانویه عربستان تولیدات خود را به زیر ۱۰ میلیون بشکه در روز (بیشتر از میزان توافق شده) رساند؛ اما رشد ۲۳۶ هزار بشکه در روز تولیدات عربستان در ماه دوم توافق، نگرانی‌ها نسبت به تعهد اعضا به توافق را تشدید کرد. همچنین با نگرانی‌ها از رشد پرشتاب تولیدات شیل، اوپک رشد تولیدات غیراوپک را ۴۰۰ هزار بشکه در روز (افزایش ۱۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به گزارش پیشین) پیش‌بینی کرد. آمار رسمی موجودی نفت تجاری آمریکا (پیش بینی‌ها از افزایش ۲/ ۳ میلیون بشکه) می‌تواند بر نفت اثرگذار باشد.