یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه فضای منفی در بورس

روز دوشنبه شاخص کل بورس با افت ۲۲۴ واحدی (‌۳/ ۰ درصدی) همراه شد. فضای منفی بازار افت ۴/ ۰ درصدی شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. تعدیل منفی ۸۲ درصدی پیش‌بینی سودآوری «شبریز» و توقف این نماد منجر به تشدید فشار فروش در پالایشی‌ها شد. به این ترتیب «شپنا» و «شبندر»، در کنار «خودرو» و «خپارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. صورت مالی «شپنا» نیز تعدیل منفی سودآوری ۹ درصدی را نشان داد. همچنان به نظر می‌رسد گروه خودرو، با توجه به رشد انتظارات بیش از واقعیت، توان رشد بیشتر را ندارد. همچنین با توجه به حمایت حقوقی‌ها از نمادهای شاخص‌ساز در روزهای اخیر از جمله «فملی» و «فارس»، روز گذشته تشدید فشار فروش در این نمادها فشار بر شاخص را تشدید کرد. انتشار صورت مالی ۶ ماهه بانک ملت، انتظار برای بازگشایی نمادهای متوقف بانکی را تقویت کرده است.

بازار ارز

اهرم دوجانبه رشد دلار

روز دوشنبه هر دلار آمریکا با رشد ۱۵ تومانی به نرخ ۳۹۶۷ تومان معامله شد. افزایش تقاضای آربیتراژی در کنار عبور دلار از سقف تکنیکال از نرخ دلار حمایت کرد. با وجود حمایت عوامل بنیادین از جمله افزایش ارزش جهانی دلار در ماه‌های اخیر، اما همچنان تقویت احتیاط میان معامله‌گران با چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار کاهش تقاضای تجاری ارز باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران شده است. بنابراین با بازگشت نرخ دلار از سطح ۴ هزار تومانی از ۱۱ دی، تقابل عوامل تشدید نوسانات دلار در کانال ۳۹۰۰تومانی را به دنبال داشت اما در بازه زمانی مزبور نرخ دلار زیر سطح ۳۹۵۰ تومانی قرار گرفت و روز یکشنبه افزایش تقاضای آربیتراژی از منطقه سلیمانیه، رشد نرخ دلار را رقم زد. بنابراین عبور دلار از سطح تکنیکال ۳۹۵۵ تومانی نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد.

بازار سکه

حمایت بازارهای اثرگذار از سکه

روز دوشنبه هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی همراه شد. رشد نرخ دلار در کنار رشد طلای جهانی از قیمت سکه حمایت کرد. با افت شاخص دلار در شرایط احتیاطی اونس طلا به بیشترین سطح در ۵هفته اخیر رسید. رشد اونس طلا روز سه شنبه نیز تداوم یافت. شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی جنت یلن و کنفرانس خبری ترامپ با ارائه تصویر روشن تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا، افت شاخص دلار را رقم زد. همچنان با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، سقف ۱۲۰۰ دلاری می‌تواند در مقابل رشد طلا مقاومت کند. در بازار ارز نیز عبور دلار از سطح تکنیکال با افزایش تقاضای آربیتراژی، روند صعودی دلار تشدید شد. همچنان با توجه به حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) متورم سکه، با کم واکنشی سکه نسبت به رشد بازارهای اثرگذار، حباب سکه اندکی تخلیه شد.

بازار طلای جهانی

رشد طلا در شرایط احتیاطی

روز سه‌شنبه ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۸۴ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار، تقویت ریسک-گریزی معامله‌گران و افزایش تقاضای فیزیکی از سوی آسیا از اونس طلا حمایت کرد. شرایط احتیاطی پیش از اولین کنفرانس خبری ترامپ و همچنین سخنرانی جنت یلن و نمایندگان فدرال رزرو برای سیگنال جدید در مورد روند افزایش نرخ بهره آمریکا، در کنار توقف روند افزایشی نرخ بهره اوراق خزانه آمریکا (سیگنالی برای چشم‌انداز نرخ بهره) افت بیش از ۳/ ۰درصدی شاخص دلار را در دو روز اخیر رقم زد، با این وجود افت پوند به کف ۳ ماهه با تقویت نگرانی‌ها نسبت به خروج «سخت» بریتانیا از اتحادیه اروپا، تا حدی از شاخص دلار حمایت کرد. اما همین عامل تقویت تقاضای محافظه کارانه اونس طلا را به همراه داشت. برآیند این عوامل اونس طلا را به سقف ۵ هفته‌ای (۶۵/ ۱۱۸۷ دلار) رساند.

بازار اوراق مسکن

تداوم روند نزولی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) روز دوشنبه با افت ۷/ ۳ درصدی همراه شدند. در هفته ابتدایی دی، با کاهش حجم معاملات مسکن، قیمت «تسه»ها حمایت سطح ۷۲ هزار تومانی را شکست و به کف یکساله، سطح ۷۰ هزار تومانی رسید. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کاهش ۵۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در ۱۱روز ابتدایی دی را اعلام کرد. با این وجود، همچنان تقاضا تا حدی از «تسه»ها حمایت می‌کند. این عامل در کنار چشم‌انداز رشد قیمت مسکن با افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، تشدید نوسانات قیمت اوراق را در دی ماه رقم زده است. اما میانگین قیمت «تسه»ها در دی به سطح ۷۳ هزار و ۸۴۸ تومان رسیده است. در حالی که میانگین آذر در سطح ۷۴ هزار و ۶۰۰ تومان قرار داشت. همچنان با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان افت تدریجی «تسه»ها دور از انتظار نیست.

بازار نفت

حرکت نفت نزدیک کف

روز سه‌شنبه ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۵۲ دلار معامله ‌شد. نگرانی‌ها نسبت به تعهد اعضای اوپک و غیراوپک به توافق با رشد صادرات عراق (رسیدن به رکورد ۵۱/ ۳ میلیون بشکه در روز) در ماه دسامبر، در کنار چشم‌انداز رشد تولیدات شیل با رشد دکل‌های نفتی برای یازدهمین هفته متوالی، روز دوشنبه قیمت نفت را با افت ۴ درصدی به کمترین سطح در ۳ هفته اخیر (۷۶/ ۵۱ دلار) رساند؛ اما در ادامه اعلام وزیر نفت عراق درباره کاهش ۱۶۰ هزار بشکه در روز تولیدات از مناطق تحت نظارت دولت، در کنار چشم‌انداز کاهش ۱۰۰هزار بشکه در روز تولیدات روسیه و کاهش تولیدات کویت بازگشت خوش‌بینی‌ها به تعهد اعضا به توافق را رقم زد. بنابراین شناسایی کف میان معامله‌گران و افزایش تقاضا در کنار تداوم روند نزولی شاخص دلار بازگشت اندک نفت از کف مزبور را رقم زد.