یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم نزول شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۰۵ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در سطح ۷۹ هزار و ۴۸۷ واحدی ایستاد. روز گذشته در ابتدای معاملات شاهد حرکت شاخص در مسیر صعودی بودیم، اما در ادامه تداوم فشار فروش شاخص را نزولی کرد. عوامل ابهام از جمله کمرنگ بودن احتمال بازگشت فلزی-معدنی‌ها به سقف‌های نوامبر، آینده «برجام» و نامشخص بودن وضعیت بانک‌ها باعث شده است که با تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت، در کنار صف‌های فروش، صف‌های خرید را نیز شاهد باشیم؛ امری که نوسان قیمت‌ها را در بازه محدودی رقم زده است. همچنین شاهد حرکت معامله‌گران به سمت تک نمادها هستیم. روز گذشته نماد «خودرو» و «شپدیس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در گروه خودرویی با وجود امکان بهبود سودآوری در آینده اما پیش خور شدن این عامل و رشد انتظارات بیش از واقعیت، P/ E بسیار بالای این سهام را رقم زده است

بازار ارز

افت دلار با فروکش هیجان

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۹۰ تومانی به نرخ ۳۹۴۰ تومان معامله شد؛ نرخ دلار برای اولین بار پس از ۸ روز پایین تر از سطح ۴۰۰۰تومانی قرار گرفت. فروکش هیجان در بازار ارز در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل فشار بر نرخ دلار است. علاوه بر این، کاهش تقاضای ارز تجاری (که در دسامبر اوج می‌گیرد)، همچنین برخورد درهم به سقف باعث توقف روند صعودی نرخ درهم با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، و سیگنالی برای نرخ دلار شد. در ماه‌های اخیر رشد تقاضای محافظه کارانه با پیروزی ترامپ و نگرانی‌ها از آینده برجام در کنار رشد ارزش جهانی دلار با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار شده بود. روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی تزریق ۸/ ۵ میلیارد دلار به بازار برای کاهش نوسانات نرخ ارز را اعلام کرد.

بازار سکه

ریزش سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳۰ هزار تومانی همراه شد. افت نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. در روزهای اخیر با کاهش شاخص دلار، اونس طلا با رشد اندکی همراه شد و در سطح ۱۱۵۰ دلاری متوقف شد. همچنان چشم انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز با فروکش هیجان و همچنین افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار با افت ۹۰ تومانی همراه شد. با توجه به افت بیش از ۱۵۰ دلاری اونس طلا در دو ماه اخیر اما همچنان عدم تمایل معامله‌گران به ریزش سکه و چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی نوسانات سکه را با دلار همراه کرد و قیمت بازاری سکه را بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن حفظ کرده است (حباب سکه).

بازار طلای جهانی

اولین رشد سالانه طلا از سال 2012

اونس طلای جهانی با ثبت رشد ۵/ ۸ درصدی برای اولین بار در ۳ سال اخیر صعودی شد. اونس طلا با افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر ۲۰۱۵ به کف ۶‌ساله (۱۰۵۶ دلار) رسید. با وجود فشار چشم‌انداز تداوم روند افزایش نرخ بهره آمریکا بر طلا، اما نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصاد جهانی، در ۳ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ بیشترین رشد طلا از سال ۱۹۸۶ را رقم زد. در ادامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با افت بازارهای سهام اونس طلا را به سقف ۲ ساله (۱۳۶۵ دلار) رساند. با وجود تعدیل ریسک مزبور اما در ادامه ریسک سیاسی انتخابات آمریکا از طلا حمایت کرد. اما پیروزی ترامپ در انتخابات با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران، افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر و دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۱۷ افت ۱۹۰ دلاری طلا را در ماه‌های پایانی سال رقم زد.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به کف 72 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۳/ ۰ درصدی همراه شدند. در هفته اخیر مطابق روند ماه‌های اخیر شاهد افت قابل توجه قیمت اوراق با کاهش تقاضا بودیم، به‌صورتی که با افت ۱/ ۴ درصدی «تسه»ها بیشترین افت هفتگی قیمت اوراق در یک ماه اخیر رقم خورد و «تسه»ها نزدیک به کف ۷۲ هزار تومانی قرار گرفتند. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۶ / ۲۱ درصدی قرار گرفته است. عواملی از جمله کاهش تقاضای مسکن، تقویت سمت عرضه با افزایش نرخ سود حساب ممتاز بانک مسکن (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) در کنار کاهش تقاضای سازندگان مسکن، افت ۱۹ درصدی قیمت اوراق را از ابتدای پاییز رقم زده است. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر تقاضای مسکن است.

بازار نفت

بیشترین رشد سالانه نفت از 2009

هر بشکه نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۶ با رشد ۴۵ درصدی، بیشترین رشد سالانه از ۲۰۰۹، همراه شد. در ابتدای سال ۲۰۱۶، نگرانی‌ها از چشم‌انداز اقتصاد جهانی در کنار نگرانی‌های سمت عرضه با اتمام نشست اوپک بدون اعلام سقف تولیدات در دسامبر ۲۰۱۵ و مقاومت تولیدکنندگان شیل همچنین رشد شاخص دلار با افزایش نرخ بهره آمریکا برای اولین بار در ۱۰ سال اخیر، قیمت نفت را در ۱۱ فوریه به کف ۱۳‌ساله (۲/ ۲۶ دلار) رساند. اما در ادامه بازگشت تدریجی ریسک‌پذیری به بازارهای جهانی، اختلالات سمت عرضه از سوی کانادا و نیجریه، مقاومت بازارها در مقابل شوک خروج بریتانیا و بازگشت خوش‌بینی‌ها به اوپک با تغییر وزیر نفت عربستان بازگشت نفت را از کف مزبور رقم زد. در ماه‌های پایانی سال نیز نهایی شدن توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه‌ای تولیدات قیمت نفت را بالای ۵۲ دلار تثبیت کرد.