یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

دومین هفته نزولی شاخص

شاخص کل بورس با افت هفتگی 5/ 0 درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. فروکش هیجان در بازارهای جهانی در ماه دسامبر و تشدید نگرانی‌ها نسبت به چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزی-معدنی‌ها (بامعرفی بخش مسکن به‌عنوان عامل ریسک توسط رهبران چین در سال 2017 و با تشدید نگرانی از خروج سرمایه با فشار فروش اوراق بدهی این کشور) و شناسایی سود از سوی معامله‌گران پس از رشدهای قابل توجه، فضای اصلاح در این صنایع رقم خورد. همچنان شاهد احتیاط دلار اندکی بالاتر از سطح 4 هزار تومان نیز هستیم. در شرایط کم‌رمقی بازارهای جهانی با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال، بازگشایی نمادهای متوقف و گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد؛ با وجود این با توجه به P/ E بازار بالاتر از 7 واحد، (بیشتر از میانگین تاریخی) به نظر می‌رسد عوامل مثبت در سهام پیش‌خور شده است.

بازار ارز

هفته نهم رالی دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۱ درصدی برای نهمین هفته متوالی صعودی و به نرخ ۴۰۰۵ تومان معامله شد. همچنان شاهد حرکت دلار نزدیک بالاترین سطح از سال ۹۱ هستیم. روز پنج‌شنبه تقویت احتیاط میان معامله‌گران همچنین افزایش عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را با افت اندک ۵ تومانی همراه کرد. در هفته‌های اخیر رشد قابل توجه نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، پیروزی ترامپ و تردیدها نسبت به روند اجرایی «برجام» با افزایش تقاضای محافظه‌کارانه در کنار رشد تقاضای ارز به‌صورت سنتی با نزدیک شدن به پایان سال مالی میلادی (زمان تسویه تجاری شرکت‌های بین‌المللی) و رشد ۸/ ۷ درصدی ارزش جهانی دلار با رشد تقاضای آربیتراژی از دلار حمایت کرد. در این شرایط چشم‌انداز افزایش عرضه می‌تواند با تقویت احتیاط دلار را در سطح کنونی ناپایدار کند.

بازار سکه

تثبیت حباب متورم سکه

هر سکه طرح جدید با ثبت رشد ۷/ ۰ درصدی برای سومین هفته در ۴ هفته اخیر صعودی شد. با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷، اونس طلای جهانی در بازه ۱۱۳۰ دلاری نوسان می‌کند. در بازار ارز نیز با وجود عبور دلار از سقف روانی ۴ هزار تومانی اما تقویت احتیاط معامله‌گران با چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند مانع از رشد بیشتر دلار شود. با وجود افت بیش از ۱۷۰ دلاری اونس طلا در یک ماه اخیر، اما تمایل معامله‌گران سکه به کاهش نوسانات سکه و چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه، بی‌واکنشی سکه نسبت به اونس طلا را رقم زد. اما رشد دلار برای نهمین هفته متوالی نوسان سکه با نوسانات دلار را رقم زده است. به این ترتیب حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه در هفته اخیر بالاتر از ۷۰ هزار تومان تثبیت شد.

بازار طلای جهانی

حبس طلا در 1130 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۳۱ دلار معامله ‌شد. در شرایط حجم کم معاملات با نزدیک شدن به تعطیلی پایان سال شاهد نوسان اندک اونس طلا هستیم. روز گذشته رشد یورو برای سومین روز متوالی (پس از رسیدن به کف ۱۴‌ساله با ناآرامی‌های ژئوپلیتیک) و رشد پوند با افزایش میزان رشد تولید ناخالص داخلی انگلیس در بازبینی، نسبت به گزارش اولیه، افت اندک شاخص دلار را رقم زد. اما چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۱۷، با حفظ شاخص دلار نزدیک سقف ۱۴ ساله، نوسانات طلا در سطح ۱۱۳۰ دلاری را رقم زده است. بنابراین افت بازارهای سهام آسیا (نوسان شاخصMSCI Asia Pacific نزدیک به کف ۵‌ماهه) نیز از اونس طلا حمایت نکرد. چشم‌انداز تقویت شاخص دلار، نگرانی‌ها نسبت به خروج سرمایه از اقتصادهای نوظهور (که حجم بالای بدهی به دلار دارند) را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به مسیر نزولی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت یک درصدی پس از سه هفته نزولی شد. از نیمه دوم آذر شاهد نوسان قیمت «تسه»ها در سطح ۷۳ تا ۷۶ هزار تومانی هستیم. با کاهش تقاضای مسکن روند نزولی «تسه»ها در ماه‌های اخیر تشدید شد. اما چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود و رشد تعداد و قیمت مسکن در ماه‌های اخیر حمایت کف ۷۲ هزار تومانی از قیمت «تسه»ها را تقویت کرده است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود در سطح ۸/ ۲۱ درصدی (از سطح ۴/ ۲۳ درصدی در اوج تقاضا درمرداد) تثبیت شده است. همچنان کارشناسان معتقدند پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عامل فشار بر تقاضای مسکن است. رشد هزینه‌های ساخت و ساز مسکن (با افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه صدور پروانه‌های ساختمانی) می‌تواند بر قدرت خرید متقاضیان تاثیر منفی داشته باشد.

بازار نفت


نوسان محدود نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 52 دلار معامله ‌شد. شناسایی سود میان معامله‌گران و افزایش فشار فروش، در شرایط حجم اندک معاملات با نزدیک شدن به تعطیلی پایان سال در روز جمعه افت اندک نفت را رقم زد. خوش‌بینی‌ها به توافق میان اوپک و غیراوپک برای کاهش 2 درصدی تولیدات روزانه، نوسان نفت در 52 دلار را شاهد هستیم. اعلام کاهش تولیدات به مشتریان از سوی عربستان، امارات، کویت، قطر، روسیه و عراق خوش‌بینی‌ها به تعهد تولیدکنندگان به توافق را تقویت کرده است. همچنین رشد 14 درصدی واردات سالانه نفت خام چین نیز عامل حمایت از قیمت نفت است. اما گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از رشد هفتگی 3/ 2 میلیون بشکه ای ذخیره نفت تجاری آمریکا، بر خلاف پیش‌بینی‌ها، چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل و بازگشایی دو میدان بزرگ نفتی لیبی عامل فشار بر قیمت نفت هستند.