یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

واکنش محدود بورس به نفت

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۱ واحدی (۰۱/ ۰ درصدی) برای سومین روز متوالی نزولی شد. رشد ۸/ ۴ درصدی قیمت نفت روز دوشنبه پس از اولین توافق اوپک و غیراوپک در ۱۵ سال اخیر با خوش بینی به رشد قیمت محصولات پالایشگاه‌ها (با وجود افزایش همزمان بهای تمام شده محصولات) و رشد اخیر نرخ دلار، از این نمادها حمایت کرد. به این ترتیب در میانه معاملات شاخص تا سطح ۸۱ هزار و ۱۳۰ رشد داشت. اما غلبه فضای احتیاطی، در ادامه روند شاخص را نزولی کرد. ابهام در پایداری قیمت جهانی کالاها، (پس از ثبت بیشترین رشد ماهانه فلزات صنعتی در نوامبر در ۲۶ سال اخیر طبق گزارش S&P Global)، شناسایی سود معامله‌گران با رشد انتظارات بیش از واقعیت و مقاومت سطوح تکنیکال، توقف نمادها به ویژه نمادهای بانکی و ریسک‌های سیاسی پس از پیروزی ترامپ، فشار فروش را در بازار تشدید کرده است.

بازار ارز

تداوم نوسانات محدود دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۳ تومانی به نرخ ۳۸۹۸ تومان معامله شد. با وجود حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار، اما تقویت احتیاط در روزهای اخیر نوسان اندک نرخ دلار را نزدیک سطح ۳۹۰۰ تومانی رقم زده است. همچنان نوسان ارزش جهانی دلار در سقف ۱۴‌ساله، افزایش تقاضای آربیتراژی ارز و رشد نرخ درهم را رقم زده است. علاوه بر این افزایش تقاضای آذر، با توجه به افزایش تقاضای ارز تجاری عامل دیگر حمایت از دلار است. با این وجود در روزهای اخیر، عرضه‌های سنگین از سوی صرافی بانک‌ها در کنار چشم انداز تقویت سمت عرضه ارز (با رشد قیمت نفت و در نتیجه رشد درآمدهای ارزی) عوامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران هستند. به این ترتیب، روند صعودی نرخ دلار از نیمه دوم آذر تعدیل و میانگین نرخ دلار در این بازه به سطح ۳۹۰۱ تومان رسید.

بازار سکه

تداوم بی‌واکنشی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان معامله شد. با وجود تداوم کف شکنی اونس طلا، همچنان شاهد کم واکنشی سکه به این عامل و حرکت سکه با نوسانات نرخ دلار هستیم. بنابراین رشد ۳ تومانی نرخ دلار روز گذشته عامل حمایت از قیمت سکه شد. با نزدیک شدن به نشست دسامبر فدرال رزرو و پیش خور شدن احتمال افزایش نرخ بهره، اونس طلا روز گذشته مجددا به کف ۱۰‌ماهه رسید. این نشست می‌تواند تصویر روشن‌‌تری از روند بلندمدت افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد. در بازار ارز نیز، با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما تقویت احتیاط نوسانات دلار را زیر سطح ۳۹۰۰ تومانی رقم زد. با کم واکنشی سکه به افت ۱۵۰ دلاری اونس طلا در هفته‌های اخیر، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه روز گذشته بالاتر از ۷۰ هزار تومان رسید.

بازار طلای جهانی

تداوم کف‌شکنی طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۵۵ دلار معامله ‌شد. روز گذشته با تداوم نوسان شاخص دلار در سقف ۱۴‌ساله با تقویت چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست هفته جاری (سه‌شنبه و چهارشنبه) فدرال رزرو، اونس طلا به کف جدیدی از ۵ فوریه (۱۱۵۳ دلار) رسید. بنابراین با وجود افت بازارهای سهام اروپا از سقف ۱۱‌ماهه و افت بازارهای سهام آسیا، شاهد کم واکنشی اونس طلا به این عامل بودیم. انتظار می‌رود فدرال رزرو در نشست دسامبر اقدام به افزایش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره برای اولین بار در یک سال اخیر کند. با این وجود، چشم انداز تشدید سیاست‌های مالی انبساطی با پیروزی ترامپ، در کنار اثرات تورمی افزایش قیمت نفت، چشم انداز تشدید روند افزایشی نرخ بهره را در سال ۲۰۱۷، (احتمال ۲ بار افزایش نرخ بهره) تقویت و فشار بر طلا را حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۶/ ۰درصدی برای ششمین روز در ۷ روز معاملاتی با رشد همراه شدند. با وجود تشدید روند نزولی «تسه»ها در ماه‌های اخیر، اما همچنان چشم انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، مانع از افت شدید قیمت اوراق است. امری که در هفته‌های اخیر حمایت سطح ۷۲ هزار تومانی، پس از رسیدن قیمت اوراق به کف ۱۰‌ماهه را تقویت کرد. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در هفته‌های اخیر به ۶/ ۲۱ درصد (از ۴/ ۲۳ درصد در اوج تقاضای تابستان) رسید. اما در شرایط کنونی شاهد بازگشت نرخ سود واقعی وام به ۸/ ۲۱ درصد هستیم. همچنان به نظر می‌رسد پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد قابل توجه تقاضا است؛ امری که نوسان «تسه»ها را در بازه ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی محدود کرده است.

بازار نفت

جهش نفت با توافق

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۵۳ دلار معامله ‌شد. اولین توافق میان اوپک و غیراوپک در ۱۵ سال اخیر، قیمت نفت برنت را به بالاترین سطح در یک سال و نیم اخیر (۵۷ دلار) رساند. پس از توافق اوپک برای کاهش تولیدات به میزان ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز، کشورهای غیراوپک از جمله روسیه و مکزیک کاهش تولیدات به میزان ۵۵۸ هزار بشکه در روز را توافق کردند. با این وجود، میزان تعهد به توافق عامل اثرگذار بر قیمت نفت است. گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد تعهد کامل ۶ دلار به پیش‌بینی قبلی (۵۵ دلار در صورت کاهش یک میلیون بشکه در روز) WTI اضافه خواهد کرد. بارکلیز نیز پیش‌بینی کرد این استراتژی می‌تواند با افزایش شدید قیمت‌ها در نیمه اول ۲۰۱۷، (با افزایش تولیدات شیل و تشویق به عدم تعهد به توافق) قیمت را در نیمه دوم ۲۰۱۷ کاهشی کند.