یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بیشترین رشد شاخص در 7 هفته

شاخص کل بورس با رشد ۱/ ۱ درصدی بیشترین رشد هفتگی در ۷ هفته اخیر را ثبت کرد. در اولین هفته معاملاتی پاییز، با کاهش فشار تسویه معاملات اعتباری و حرکت معامله‌گران بر مبنای اخبار با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت عوامل حمایت از شاخص بودند، بنابراین رشد ۴۵ درصدی حجم و ارزش معاملات هفتگی نسبت به میانگین شهریور رقم خورد. رشد قیمت نفت با اعلام سقف تولیدات اوپک و قرار گرفتن قیمت‌های مس و روی بالاتر از سطوح روانی (۴۸۰۰ و ۲۳۰۰ دلاری) می‌تواند از صنایع کالایی حمایت کند. همچنین روز پنج‌شنبه مجمع بانک ملت سرانجام برگزار شد. الزام بانک مرکزی برای گرفتن ذخیره‌ بیش از ۲ هزار میلیاردی در این مجمع مطرح شد که می‌تواند بر سودآوری سایر بانک‌ها اثر بگذارد بنابراین بازگشایی نمادهای بزرگ بانکی (با سهم ۸ درصدی از کل ارزش بازار) می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

بازار ارز

تداوم رشد دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۵/ ۰ درصدی به نرخ ۳۵۸۳ تومان معامله شد. روز پنج‌شنبه عبور نرخ درهم از سطح روانی ۹۸۰ تومانی، با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، عامل حمایت از نرخ دلار شد. در هفته اخیر رشد ۶/ ۰ درصدی ارزش بین‌المللی دلار با رشد تقاضای آربیتراژی از دلار حمایت کرد. به این ترتیب نرخ دلار به بیشترین سطح از بهمن رسید. با اینکه پیش‌تر انتظار می‌رفت سطح ۳۵۵۰ تومانی در مقابل رشد دلار مقاومت کند اما عوامل بنیادین دلار را بالاتر از سطح مزبور قرار دادند، بنابراین تقویت چشم‌انداز افزایشی نرخ دلار، افزایش معاملات آتی را رقم زد. همچنان احتمال افزایش عرضه با شناسایی سود و چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند مانع از پایداری رشد دلار شود. ‌اما در صورت ادامه رشد، سطح ۳۶۰۰ تومانی سطح مقاومی در برابر دلار خواهد بود.

بازار سکه

افت سکه با دو عامل

هر سکه طرح جدید با افت ۴/ ۰ درصدی پس از دو هفته، نزولی شد. افت تقاضای مناسبتی در کنار افت اونس طلای جهانی عوامل فشار بر قیمت سکه بودند. با این وجود رشد ۵/ ۰ درصدی نرخ دلار مانع از افت شدید سکه شد. روز پنج‌شنبه نیز در شرایط افت اونس طلا، رشد ۷ تومانی نرخ دلار رشد هزار تومانی قیمت سکه را رقم زد. روز پنج‌شنبه اونس طلا به کمترین سطح در یک هفته اخیر (۱۳۱۴ دلار) رسید. اما روز جمعه تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از طلا شد، موضوعی که می‌تواند روز شنبه از سکه حمایت کند. در بازار ارز نیز همچنان با توجه به تداوم روند صعودی دلار، افزایش عرضه معامله‌گران با شناسایی سود و افزایش عرضه صرافی بانک‌ها می‌تواند دلار را از سطح کنونی پایین آورد. بنابراین روند دلار در روزهای آتی می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی

تغییر جهت طلا پس از 4 روز

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۲۶ دلار معامله ‌شد. افزایش تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا را پس از چهار روز افت متوالی صعودی کرد. در روزهای اخیر آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا، شاخص اعتماد مصرف‌کننده، شاخص خرید مدیران خدمات و بازبینی تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم بهتر از پیش‌بینی‌ها با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا، با رشد شاخص دلار، عامل فشار بر طلا شد. جنت یلن نیز چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در دسامبر را ارائه داد. با وجود رشد قیمت نفت و سایر کالاها، سیاست‌های به‌شدت انبساطی بانک مرکزی اروپا با افت سودآوری بانک‌ها به‌ویژه دویچه‌بانک، بازارهای سهام را منفی کرد. در شرایط کنونی نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی، ریسک‌ انتخابات آمریکا و رشد تقاضای فیزیکی از سوی آسیا عوامل حمایت از اونس طلا هستند. آمار هزینه مصرف‌کننده می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

بیشترین افت «تسه»ها در 5 هفته

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت هفتگی ۷/ ۴ درصدی بیشترین افت هفتگی در ۵ هفته اخیر را ثبت کردند. پیش‌تر در اولین هفته شهریور شاهد افت ناگهانی (۷ درصدی) قیمت اوراق بودیم. در شرایط کنونی نیز با اتمام فصل رونق مسکن (تابستان) شیب نزولی اوراق تشدید شده است. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت، نرخ سود واقعی وام به سطح ۵/ ۲۲ از اوج ۴/ ۲۳ درصدی (میانه مرداد) رسیده است اما همچنان نرخ سود بالای وام، جذابیت نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) و تقویت سمت عرضه اوراق عوامل فشار بر «تسه»ها هستند. اما آمار معاملات مسکن از افزایش ۹/ ۱۰ درصدی تعداد معاملات و رشد ۳/ ۲ درصدی قیمت مسکن در شهریور نسبت به مرداد، حاکی از خروج تدریجی سمت تقاضای مسکن از رکود است، بنابراین انتظار می‌رود در تقابل این عوامل«تسه»ها افت تدریجی را تجربه کنند.

بازار نفت

جهش 7 درصدی نفت در 3 روز

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۷ دلار معامله ‌شد. بر خلاف انتظار بازارها، در نشست روز چهارشنبه اعضای اوپک از کاهش تولید تا سقف ۵/ ۳۲ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز حمایت کردند اما توافق در مورد سهم هر یک از اعضا و نحوه اجرای آن در نشست رسمی اوپک در نوامبر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این تفاهم اولیه نفت را روز پنج‌شنبه تا سطح ۳۲/ ۴۸ دلار (بیشترین از ۲۸ آگوست) رساند. روز گذشته اما با شناسایی سود میان معامله‌گران قیمت نفت افت اندکی داشت. با اینکه توافق اعضای اوپک می‌تواند بر رشد قیمت نفت اثرگذار باشد اما رشد قیمت نفت با توجیه‌پذیری تولیدات شیل، عرضه این نفت را افزایش می‌دهد، بنابراین کارشناسان اثر توافق را کوتاه‌مدت می‌دانند. افت قابل‌توجه ذخیره نفت تجاری (۹/ ۱ میلیون بشکه) برای چهارمین هفته متوالی نیز عامل حمایت از نفت شد.