یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه فضای اصلاح

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۷۶ واحدی (۵/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته نمادهای «فملی»، «شبندر»، «فخوز» از گروه‌های فلزات اساسی و پالایشگاهی (گروه‌هایی که بخشی از رشد ۷/ ۶ درصدی شاخص را از هفته آخر تیر تا میانه مرداد رقم زدند) و نماد «خساپا» از گروه خودرویی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. با وجود سیگنال‌های دوگانه قیمت جهانی کالاها (رشد قیمت سنگ آهن و نفت، در مقابل افت قیمت مس) اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی ناامیدی برای رشد بیشتر قیمت سهام، باعث تشدید فشار فروش میان معامله‌گران شده است. در گروه خودرویی نیز، عدم توانایی رشد بیشتر قیمت سهام و توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین حضور معامله‌گران را در سمت فروش پررنگ کرده است. غلبه فضای اصلاح روز گذشته کاهش ۲۷ درصدی حجم و ۲۵ درصدی ارزش معاملات نسبت به ۲۰ روز ابتدایی مرداد را رقم زد.

بازار ارز

افت دلار به کف بازه

دیروز هر دلار آمریکا با افت 4 تومانی به نرخ 3530 تومان معامله شد. در روزهای اخیر شاهد افت نرخ حواله‌ای درهم به زیر سطح 970 تومانی بودیم. موضوعی که با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، عامل فشار بر نرخ دلار شد. علاوه بر این دیروز صرافی بانک‌ها نرخ دلار را پایین‌تر از سطح 3530 تومان معامله می‌کردند. این عامل نیز فشار بر نرخ دلار را تشدید کرد. اما همچنان برای هفدهمین روز متوالی نوسانات نرخ دلار در بازه 3530 تا 3550 تومانی رقم خورد. حبس بازه‌ای دلار در سطح مزبور و تقویت احتیاط میان معامله‌گران حجم معاملات را در روزهای اخیر کاهش داده است. در شرایط کنونی تقویت چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز نیز عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است. برآیند این عوامل نرخ دلار را به کمترین سطح در 9 روز معاملاتی اخیر رساند.

بازار سکه

حرکت سکه با طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی با وجود افت اندک نرخ دلار، عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته افت شاخص دلار با تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا از طلای جهانی حمایت کرد. با این وجود تقویت ریسک‌پذیری میان معامله‌گران رشد اونس طلا را محدود کرد. بنابراین نوسانات اونس طلای جهانی نزدیک سطح ۱۳۴۰ دلاری رقم خورد. خوش‌بینی به حمایت سطح ۱۳۳۰ دلاری از طلای جهانی، حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را در روزهای اخیر تا حدی کاهش داد. در بازار ارز نیز شاهد نوسان اندک نرخ دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی بودیم. بنابراین نوسانات سکه با طلای جهانی رقم خورد. با این وجود، شکستن سطح حمایتی ۳۵۳۰ تومانی می‌تواند عامل فشار بر سکه شود.

بازار طلای جهانی

روند کم‌نوسان طلای جهانی

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1339 دلار معامله شد. روز گذشته افت شاخص دلار از اونس طلا حمایت کرد با این وجود رشد بازارهای سهام با کاهش تقاضای محافظه کارانه رشد طلا را محدود کرد. روز گذشته اخبار مبنی بر اتصال بازارهای سهام چین و هنگ کنگ تا پایان سال جاری، شاخص بازار سهام چین را به بیشترین سطح در 7 ماه اخیر رساند. بازارهای سهام اروپا نیز رشد داشت. آمار خرده فروشی و نرخ تورم تولیدکننده آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را تضعیف کرد (فشار بر شاخص دلار). این هفته صورتجلسه نشست فدرال رزرو و نرخ تورم تصویر روشن تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه می‌دهد. افزایش نرخ بهره باعث کاهش تقاضای طلا (که نرخ بهره ندارد) می‌شود. بنابراین نرخ‌های بهره منفی در اروپا و ژاپن عامل حمایت از طلا است.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها نزدیک 100 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۴/ ۱ درصدی به قیمت ۹۷ هزار و ۳۰۳ تومان معامله شدند. روز گذشته مجددا شاهد رشد قیمت «تسه»ها بودیم. در هفته اخیر اقدام جدید فرابورس مبنی بر تمدید مهلت اعتبار اوراق سال ۹۳ به مدت ۶ ماه، با تقویت سمت عرضه به‌صورت مقطعی عامل فشار بر قیمت «تسه»ها شد. با این وجود همچنان رشد تقاضا قیمت اوراق جدیدتر را نزدیک به سطح ۱۰۰ هزار تومانی حفظ کرده است. افزایش قیمت اوراق، رشد هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام به سطح ۳/ ۲۳ درصد رسیده است. بنابراین نرخ سود بالای وام می‌تواند عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران شود. این عامل در کنار چشم‌انداز رونق غیرتورمی مسکن، احتمال افزایش سمت عرضه اوراق، و نزدیک شدن به پایان تابستان می‌تواند روند «تسه»ها را نزولی کند.

بازار نفت

حمایت معاملات آتی از نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 44 دلار معامله ‌شد. خوش بینی‌ها به توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی و اظهارات وزیر انرژی روسیه در مورد چشم‌انداز همکاری تولیدکنندگان برای تثبیت قیمت نفت، از طلای سیاه حمایت کرد. آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا با تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا، با فشار بر شاخص دلار نیز عامل دیگر حمایت از نفت شد. در روزهای اخیر اظهارات وزیر انرژی عربستان از احتمال توافق میان تولیدکنندگان اوپک و رشد تولیدات ایران نزدیک به سطح هدف (4 میلیون بشکه در روز)، خوش‌بینی‌ها به توافق میان صادرکنندگان اوپک را تقویت کرده است؛ این امر قراردادهای اختیار خرید (با چشم‌انداز رشد قیمت نفت) را به بیشترین سطح از ژانویه رساند. با این وجود همچنان سطح بالای تولیدات اوپک، نزدیک شدن به فصل تعمیر پالایشگاه‌ها و چشم‌انداز نامناسب اقتصاد جهانی عوامل فشار بر نفت هستند.