یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد 6/ 5 درصدی شاخص در 3 هفته

شاخص کل بورس برای پنجمین هفته در ۶ هفته اخیر با رشد (۳/ ۲ درصدی) همراه شد. رشد قیمت جهانی کالاها در کنار گزارش‌های مالی مناسب برخی نمادهای زیرمجموعه گروه‌های کالایی عامل حمایت از نماگر سهام است، اما ابهام در پایداری رشد قیمت جهانی کالاها و رشد انتظارات بیشتر از واقعیت، می‌تواند شتاب رشد شاخص را کند نماید. از چهارشنبه گذشته شاهد حمایت حقوقی‌ها از نمادهای شاخص‌ساز بودیم. موضوعی که در سه روز، باعث تغییر مالکیت از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها به میزان ۴۵ میلیارد تومان شد، اما این امر با تشدید فضای هیجانی میان معامله‌گران حقیقی مسیر تغییر مالکیت را در دو روز پایانی هفته تغییر داد. با وجود اینکه اخبار در مورد امکان حفظ سطح تسهیلات کنونی به‌صورت مشروط، باعث خوش‌بینی به دو نماد بزرگ خودرویی‌ شد، اما به نظر می‌رسد این گروه توانایی لیدر بودن را از دست داده است.

بازار ارز

افت آرام هفتگی دلار

هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۴/ ۰ درصدی به نرخ ۳۵۳۰ تومان معامله شد. روز پنج‌شنبه افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و اخبار مثبت در رابطه با برجام (عامل روانی برای افت دلار) عوامل فشار بر دلار بودند. با این وجود، با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، انتظار افت نرخ حواله‌ای درهم می‌رفت. اما عدم افت نرخ حواله‌ای درهم، مانع از افت شدید دلار شد. در شرایط کنونی عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. با این وجود، رشد سمت عرضه در ماه‌های اخیر با توجه به رشد درآمدهای نفتی و رشد صادرات غیرنفتی، به تقویت سمت عرضه کمک کرده است. امری که در کنار اقدام جدید بانک مرکزی (خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها به نرخ آزاد) می‌تواند روند تک‌نرخی کردن ارز و تعیین نرخ دلار توسط مکانیزم بازار را تسهیل کند.

بازار سکه

نگاه سکه به سیگنال طلا

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۵۴/ ۰ درصدی همراه شد. پیش‌تر، رشد طلای جهانی قیمت سکه را به بیشترین سطح از شهریور ۹۲ رساند. اما روز پنج‌شنبه افت اونس طلای جهانی و کاهش نرخ دلار سکه را با افت ۱۱ هزار تومانی همراه کرد. با این وجود پس از تعطیلی بازارهای داخلی، اونس طلا تا سطح ۱۳۶۰ دلاری رشد کرد. همچنان روز جمعه آمار اشتغال آمریکا با ارائه تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا (عامل فشار بر اونس) می‌تواند بر روند حرکت اونس طلای جهانی تاثیر بگذارد. در بازار ارز نیز نگرانی‌ از تشدید عرضه توسط صرافی بانک‌ها و روند تک‌نرخی شدن ارز می‌تواند با تقویت احتیاط معامله‌گران عامل فشار بر دلار شود. با این وجود خوش‌بینی‌ها به حمایت کف‌های بالاتر از اونس طلا و نرخ دلار باعث کاهش حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه در هفته‌های اخیر شده است.

بازار طلای جهانی

انتظار طلا برای آمار اشتغال

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۶۱ دلار معامله ‌شد. روز گذشته در شرایط انتظاری برای آمار اشتغال آمریکا افت اندک شاخص دلار، از طلا حمایت کرد. روز پنج‌شنبه بانک انگلیس برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ اقدام به کاهش نرخ بهره کرد. بنابراین، تشدید سیاست‌های انبساطی انگلیس، ژاپن و اروپا رشد بازارهای سهام را رقم زد. با این وجود در شرایط انتظاری نوسانات اندک طلای جهانی رقم خورد. آمار مناسب اشتغال آمریکا می‌تواند با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو عامل فشار بر اونس طلا شود. پیش‌تر، اما آمارهای نامناسب از جمله تولید ناخالص داخلی کمتر از پیش‌بینی‌ها، احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را تضعیف کرد. در شرایط کنونی ریسک‌ها شامل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، چشم‌انداز رشد اقتصادی، اثرات مبهم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از جمله عوامل حمایت از طلا در کوتاه‌مدت هستند.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در سطح روانی 100 هزار تومانی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد هفتگی ۶ درصدی ششمین هفته متوالی رشد را ثبت کرد. در شرایط کنونی رشد تقاضا، عامل حمایت از «تسه»ها است. به‌صورتی‌که با نزدیک شدن به تابستان (فصل رونق مسکن)، از ابتدای خرداد اوراق رشد ۵/ ۲۲ درصدی را ثبت کرده‌اند. به این ترتیب در هفته گذشته، اوراق به سقف ۱۰۰ هزار تومانی نزدیک شدند. اوراق جدیدتر نیز بالاتر از سطح مزبور معامله شدند. در شرایط کنونی «تسه»ها در بالاترین سطح قیمتی از تابستان ۹۳ قرار گرفته‌اند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۴/ ۲۳ درصد قرار گرفته است. کاهش نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) تا سطح ۱۱ درصد، همچنین چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن، می‌تواند با تشدید احتیاط برای خرید، در کوتاه‌مدت تغییر روند قیمت اوراق را رقم بزند.

بازار نفت

نوسانات نفت نزدیک کف 40 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۴۱ دلار معامله ‌شد. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، بیشترین رشد دوروزه (۷/ ۲ درصد) نفت در یک ماه اخیر رقم خورد. کاهش ۳/ ۳ میلیون بشکه‌ای ذخایر بنزین برخلاف پیش‌بینی‌ها و همچنین تشدید فعالیت معامله‌گران برای نوسان‌گیری در نزدیک کف ۴۰ دلاری عوامل حمایت از نفت بودند. اما بازگشت توجه به عوامل فشار بر نفت و فشار فروش معامله‌گران با شناسایی سود پس از رشدهای دوروز اخیر، روز جمعه مسیر قیمت نفت را تغییر داد. افزایش حجم ذخایر نفت تجاری (۴/ ۱ میلیون بشکه) برخلاف پیش‌بینی‌ها و حجم بالای موجودی نفت در کنار رشد تولیدات اوپک (رسیدن تولیدات عراق به بیشترین سطح از ژانویه) عوامل فشار بر نفت هستند. همچنین کاهش واردات نفت چین (دومین مصرف‌کننده نفت) و کند شدن رشد اقتصاد جهانی می‌توانند رسیدن نفت به تعادل را طولانی‌تر کنند.