یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

دومین سقف‌شکنی بورس در تابستان

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۴۷ واحدی (۶/ ۰ درصدی) در سطح ۷۴‌هزار و ۱۹۱ واحدی ایستاد. به این ترتیب خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین از بورس در کنار اخبار مثبت روز گذشته دومین سقف شکنی شاخص را در تیرماه رقم زد. پس از اصلاح ۵/ ۹ درصدی شاخص در سه ماه ابتدایی سال، به نظر می‌رسد در شرایط کنونی معامله‌گران فرصت خرید برخی سهام را شناسایی کرده‌اند. علاوه بر این کاهش غیردستوری نرخ سود بانکی (نرخ سود بدون ریسک) جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک تر را تقویت کرده است. رشد قیمت جهانی کالاها نیز عامل حمایت از نمادهای گروه کانه‌های فلزی بود. با این وجود روز گذشته شاهد بازگشت صف نشینی در برخی نمادهای گروه خودرو بدون توجه به زمان برای اثرگذاری عوامل بنیادین بر سودآوری این شرکت‌ها بودیم. امری که در کنار اختصاص ۲۸ درصد از ارزش کل معاملات می‌تواند رشد پایدار شاخص را مختل کند.

بازار ارز

عبور دلار از سقف ۳۵۰۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 3503 تومان معامله شد. مطابق پیش‌بینی‌ها با افزایش تقاضا، روز گذشته برای اولین بار از 14 فروردین شاهد عبور نرخ دلار از سطح 3500 تومان بودیم. افزایش ارزش دلار در سطح جهانی با تقویت چشم انداز رشد تقاضای آربیتراژی، از روز یکشنبه در بازارهای داخلی انعکاس یافت. به این ترتیب تقویت چشم انداز رشد نرخ دلار، کاهش حجم نقدی را در بازار به دنبال داشت. همچنین تقویت چشم انداز رشد میان معامله‌گران آتی در معاملات نقدی نیز منعکس شد. روز گذشته اونس نیز مسیر نزولی را در پیش گرفت. با توجه به رابطه الاکلنگی میان ارز و سکه، احتمال افزایش تقاضای ارز برای حمایت از قیمت سکه نیز عامل دیگر حمایت از ارز بود. با این وجود، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها انتظارات برای حمایت سطح 3500 را از بهمن کمرنگ کرده است.

بازار سکه

تخلیه اندک حباب منفی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی همراه شد. در شرایط افت اندک اونس طلای جهانی با کاهش تقاضای محافظه کارانه، رشد نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. دیروز پس از ۳‌ماه، شاهد عبور دلار از سطح ۳۵۰۰ تومانی بودیم. اما در روزهای اخیر با توجه به ریسک‌های موجود در بازار جهانی (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری اونس تقویت شده است. همچنین خوش‌بینی‌ها به کف بالاتر برای نرخ دلار، با توجه به حمایت عوامل بنیادین (رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی) چشم‌انداز حمایت ارز از سکه را تقویت کرده است. بنابراین روز گذشته حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه اندکی تخلیه شد. افت روز گذشته اونس طلای جهانی تردیدها برای پایداری در کانال ۳۵۰۰ تومانی می‌تواند نوسانات سکه را رقم بزند.

بازار طلای جهانی

حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از اونس

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1312 دلار معامله شد. روز گذشته رشد بازارهای سهام با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه عامل فشار بر اونس شد. اما همچنان افت اندک شاخص دلار با بازگشت پوند از کف 31 ساله، تا حدی از قیمت اونس حمایت کرد. روز گذشته شاهد بازگشت بازارهای سهام اروپا و پوند پس از افت 11 درصدی دوروزه بودیم. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چشم‌انداز تشدید نوسانات بازارها را ارائه می‌دهد. اما خوش‌بینی‌ها به اتخاذ سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی برای کاهش نوسانات بازارها عامل بازگشت آرامش به بازارها در روز گذشته بود. در این زمینه حتی برخی احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا را نیز عنوان کرده‌اند. سخنان روزهای آینده رئیس بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. اما همچنان چشم انداز مبهم اثرات خروج بریتانیا اونس را بالاتر از سطح 1300 دلاری حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

نشانه‌های خوش‌بینی به مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۵/ ۱‌درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی رشد تقاضا با قرار گرفتن در فصل رونق مسکن عامل حمایت از «تسه»ها است. امری که قیمت اوراق را بالاتر از سطح ۸۷ هزار تومانی قرار داده است. همچنین اوراق جدیدتر نیز نزدیک به سطح ۸۹ هزار تومانی رسیده‌اند. با این وجود نرخ سود واقعی وام از طریق اوراق در سطح ۶/ ۲۲ درصد قرار گرفته است. اما در هفته اخیر مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد نرخ سود اسمی وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن به ۱۱ درصد کاهش یافته است. امری که می‌تواند احتیاط متقاضیان برای خرید در قیمت‌های فعلی را رقم بزند. اما رشد تعداد معاملات و قیمت مسکن در ماه‌های اخیر و نهایی شدن راه‌اندازی بازار رهن ثانویه مسکن چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. بنابراین رشد تدریجی «تسه»ها محتمل است.

بازار نفت

بازگشت نفت از کف

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 47 دلار معامله ‌شد. پس از افت دوروزه 5/ 7 درصدی و رسیدن قیمت نفت به کمترین سطح در 7 هفته اخیر (84/ 45 دلار) دیروز نفت به مسیر صعودی بازگشت. افت اندک شاخص دلار (با رشد پوند)، افزایش تقاضا با شناسایی کف قیمتی و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران عوامل حمایت از نفت بودند. به نظر می‌رسد شناسایی کف در پوند، همچنین خوش‌بینی به اتخاذ سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی برای کاهش نوسانات بازارها خوش‌بینی را به بازارهای پرریسک‌تر بازگردانده است؛ بنابراین در شرایط کنونی حمایت عوامل بنیادین، نفت را در بازه 45 تا 50 دلاری حفظ کرده است. با این حال، در کوتاه‌مدت احتمال بازگشت تولیدات نیجریه می‌تواند عامل فشار بر نفت شود. در میان‌مدت نیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با اینکه تاثیری بر تقاضای نفت نخواهد داشت، اما چشم‌انداز اقتصاد جهانی را مبهم کرده است.